BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

    fick själv hem MinnowZ 3'' och TricklerZ i 2 färger ( The deal , Hot Snakes) Ska få hem Finesse Shadz och Trick Shotz i the deal oxå.
    TicklerZ i The Deal är nog det mest överjävliga bete jag har på att locka fram hugg på första kastet direkt efter betesbyte, när ingen annat funkat en bra stund innan. Har några mörkare TicklerZ också som är OK, men inte som The Deal. Hot Snakes känns också glödhet, det kanske är nåt med det ljusblåa glittret.

    Hade för övrigt galet mängdfiske i skärgårn i helgen (med en kompis som bara fiskat sjö tidigare, han var i chock), och då var det en cheb-riggad Baby Goat i Hot Snakes som var melodin. Kunde nästan ställa klockan efter hur hugget kom 1-2sek efter vevstopp. Otroligt mycket fisk runt 30 i livskraftig kondition, rena kraftpaket.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
      TicklerZ i The Deal är nog det mest överjävliga bete jag har på att locka fram hugg på första kastet direkt efter betesbyte, när ingen annat funkat en bra stund innan. Har några mörkare TicklerZ också som är OK, men inte som The Deal. Hot Snakes känns också glödhet, det kanske är nåt med det ljusblåa glittret.

      Hade för övrigt galet mängdfiske i skärgårn i helgen (med en kompis som bara fiskat sjö tidigare, han var i chock), och då var det en cheb-riggad Baby Goat i Hot Snakes som var melodin. Kunde nästan ställa klockan efter hur hugget kom 1-2sek efter vevstopp. Otroligt mycket fisk runt 30 i livskraftig kondition, rena kraftpaket.
      Antar att det var på ned skalle.
      vilken vikt körde du och vad var ungefärligt djup där du fiskade.
      Är sugen på att testa.

      Tack för peppen

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
        TicklerZ i The Deal är nog det mest överjävliga bete jag har på att locka fram hugg på första kastet direkt efter betesbyte, när ingen annat funkat en bra stund innan. Har några mörkare TicklerZ också som är OK, men inte som The Deal. Hot Snakes känns också glödhet, det kanske är nåt med det ljusblåa glittret.

        Hade för övrigt galet mängdfiske i skärgårn i helgen (med en kompis som bara fiskat sjö tidigare, han var i chock), och då var det en cheb-riggad Baby Goat i Hot Snakes som var melodin. Kunde nästan ställa klockan efter hur hugget kom 1-2sek efter vevstopp. Otroligt mycket fisk runt 30 i livskraftig kondition, rena kraftpaket.
        Härligt att höra. Har faktiskt mer tro på hot snakes pga liknande färg som min favoritjigg. Noike Wobble shad 3" i green pumpkin chartreuse uv. Hade riktigt bra fiske en kväll . Hade 4g nedskalle men jiggfiskade men lät ha längre spinnstopp. Polaren jag fiskade med hade samma bete med ned. Men han nedfiskade men hade ej samma lycka.

        Kommentera


        • Jag köpte en av de första ”riktiga” BFS-rullarna för 10 år sedan ; Megabass Zonda 68 Hedgehog. Rullen som skulle kunna kasta 2g. Kan sägas att det inte var helt enkelt och att det hänt en del för en som varit borta några år. Köpte ju en Roro-spole till min gamla Pixy Airy Red i våras för 2-15g. Vilken jävla uppgradering! Snacka om att ge en mysig nostalgirulle nytt liv. Använder mest gummibeten och cranks runt 4-5g. Kastar som en dröm, med grym precision helt stressfritt, underhands- eller överhandskast spelar ingen roll.

          så det fick bli att ge några gamla trotjänare ytterligare förlängt liv. Det kan kanske tyckas retarderat att ha så tunga rullar på nästan 200g på BFS-spön. But I love ’em.
          det blev en Roro X-27 och en X-30. Återkommer efter test…
          Click image for larger version

Name:	DD8771D1-9B09-4FC6-8C2F-2122FDA636AA.jpeg
Views:	325
Size:	1,88 MB
ID:	2628893

          Kommentera


          • Kinaspole i IZE Light retade kräkreflexen lite!
            Ska förvisso inte säga något, har ju något liknande i min orangea Pixy.
            Håller ändå med, de mer moderna spolarna förvandlar rullarna, möjligen hela vägen dit de var tänkta från början, alltså till riktigt kompetenta och bekväma lättkastare.

            Nu tycker jag just Pixy, originalvarianten i fabriksspecifikation, hanterar 4-5 och uppåt rätt okej men spolarna är inte i närheten så lugna som de moderna och att fiska riktigt lätta beten medelst Liberto anno 2003 kräver mer koncentration än jag trivs med.

            Börjar återigen fundera på vad BFS egentligen är, eller vad som kan räknas som den första dedikerade BFS-rullen?
            Själv har jag en tendens (samt envisas medvetet med) att blanda ihop BFS med bäckfiske och därför vidhåller jag ett Daiwa Presso var den första specifikt tillverkade multirullen för de allra lättaste betena, men det är/var ju en bäckrulle...
            Syskonet Pixy kanske var mer "renrasig" BFS, då det inte vad en dedikerad bäckmodell.

            Var IZE Light en BFS-rulle?
            Light kan för all del stå för att den var betydligt lättare än övriga modeller i Millionaire-serien av storlek 103, men visst var det väl också tänkt att IZE'n skulle klara av att kasta ganska lätta beten?
            Senast ändrad av JontaK; 2023-09-07, 17:45.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Kinaspole i IZE Light retade kräkreflexen lite!
              Ska förvisso inte säga något, har ju något liknande i min orangea Pixy.
              Håller ändå med, de mer moderna spolarna förvandlar rullarna, möjligen hela vägen dit de var tänkta från början, alltså till riktigt kompetenta och bekväma lättkastare.

              Nu tycker jag just Pixy, originalvarianten i fabriksspecifikation, hanterar 4-5 och uppåt rätt okej men spolarna är inte i närheten så lugna som de moderna och att fiska riktigt lätta beten medelst Liberto anno 2003 kräver mer koncentration än jag trivs med.

              Börjar återigen fundera på vad BFS egentligen är, eller vad som kan räknas som den första dedikerade BFS-rullen?
              Själv har jag en tendens (samt envisas medvetet med) att blanda ihop BFS med bäckfiske och därför vidhåller jag ett Daiwa Pixy var den första specifikt tillverkade multirullen för de allra lättaste betena, men det är/var ju en bäckrulle...

              Var IZE Light en BFS-rulle?
              Light kan för all del stå för att den var betydligt lättare än övriga modeller i Millionaire-serien av storlek 103, men visst var det väl också tänkt att IZE'n skulle klara av att kasta ganska lätta beten?
              She 'aint pretty (But she gets the job done). Jo, jag fattar vad du menar och det känns lite som man skändar I'ZE Factory. Men alternativet att närmast pensionera en av mina favoriter för att den blivit omodern känns för hårt. Tänker att den kommer funka fint till typ Ned och liknande om den nu kastar hälften så bra som pixy-spolen... Pixyspolen har Air-brake, dessa har fast rotor. Att sätta kulor längst ute på spolaxeln känndes ju lite som en gimmick och ställer en del frågetecken gällande slitagestyrkan.

              Intressant fråga gällande första BFS-rullen. I min sinnebild har det också alltid varit Pixy, alternativt Presso. Jag håller med om att BFS är starkt kopplat till bäckfiske där utöver lätta beten även presentation har betydelse. Till skillnad från t ex LRF där betesstorleken och vikt kanske är snarlik men ett stormande hav minskar kraven på fiskaren. Min sinnebild för BFS och personliga "heliga graal" för betesvikt har dock alltid varit 2g. Inget jag lyckades kasta med någon rulle, trots diverse försök med trimspolar, urkoppling av linspridare osv förrän just Zonda 68 Hedgehog levererades med en spole som var "centrumupphängd". Minns att Avail hade en sådan något år innan. Click image for larger version  Name:	BOMBT.jpg Views:	0 Size:	44,8 KB ID:	2628917

              Kommer ihåg hur UT här på fiskesnack, ivrigt påhejad av sina fanboys, fullkomligt yxade alla availspolar och andra, som inte var konstruerade av herr UT. Visst, jag har ett par UT-spolar och de fyller sin angivna funktion riktigt bra. Men så här tio år senare kan man väl säga att han hade fel och jag fick rätt.

              Jag tycker nog I´ZE light glider in som ett lite planlöst försök att göra en BFS rulle, innan konceptet riktigt klarnat. V-spolen är användbar nedåt en 6-7 gram och den ändå rätt ansenliga viktreduktionen av rullen antar jag hade syftet att balansera ett öringspö bättre. Planlös var den ju i iallafall knappast viktreduceringen.

              Vi kan ju i alla fall enas om att BFS har utvecklats som koncept, från att kunna kasta 2-3g till nedåt ett halvt gram. Det är ju en femfaldig förbättring och inget annat än makalöst. Men det känns samtidigt som vi börjar nå vägs ände med tillgängliga material, innan vi får spolar av Grafen
              Senast ändrad av barnmorskan; 2023-09-07, 10:58.

              Kommentera


              • Hmm.. Kanske så här då?
                För fiske 0,8-7g. Haar inte sett något dokumenterat resultat av Magforce 3D + BFS spolar med statisk rotor. Kan det bli en frankenreel med oanad potential? Vet att han den hopplöst kristna "THE REEL TEST" eller vad han heter snackade om det, men aldrig kom till skott...

                T3 1016 var väl lite av ett sorgebarn och jag kom aldrig överens med den. Plast. Köpte FX68'an mest för spolen som ryktades varit utvecklad för topwater, vilket var det roligaste jag visste då. Vi får se om den nu blir en makalös BFS-rulle eller om den skall förpassas till "roligarmendåligakonceptrullar-lådan" i källaren igen...

                Click image for larger version

Name:	IMG_4462 2.jpg
Views:	278
Size:	1,54 MB
ID:	2628946

                Kommentera


                • Trevlig dag på pölen 20st cirka upp
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • Väntar hem ett Shimano Zodias bfs 4-12g och Shimano Curado bfs. Ska fiska både abborre och öring. Vilken lina ska man ha och vilken tjocklek?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
                      Väntar hem ett Shimano Zodias bfs 4-12g och Shimano Curado bfs. Ska fiska både abborre och öring. Vilken lina ska man ha och vilken tjocklek?
                      Själv hade jag valt stroft ls i 0,18mm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 849 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X