BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Coronet27
    replied
    Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
    Köpte ett spö från , Japan tror jag. Det är beställt från aliexpress i alla fall. 470 kr pluss frakt. Slutade på strax under 600 kr. Värt att chansa och efter lite yt- tittande slog jag till.
    Helt klart så bra att jag vill rekommendera det.
    Ace hawk cu doubble heter det.
    Doubble står för två toppar avsedda för olika kastvikter 0,5-4/2-6g.
    Riktigt fint spö för de pengarna där jag föredrar den syvare av de två topparna.
    För det första är det för att det passar mitt fiske med tanke på det beten jag använder.
    För det andra tycker jag den "lätta" toppen är för vek och väldigt toppig men men det är en smaksak.
    Det är ett ul spö i rätt benämning.
    Tror inte det finns på den svenska marknaden för multirullar har letat och ringt på många ställe.
    Var ute en sväng här om dagen och fick på en gädda på ca 65-70 cm.
    Det gick fint och några abborrar i normal storlek på 3-4 hg.
    Den styvare toppen ger mer känsla ner i klingan vilket jag föredrar då jag lättare känner "pill" på betet speciellt med jigg.

REKOMMENDERAS.

Har oxå sett spöt på YT tillsammans med nån test av BFS rullar.
    blev lite sugen på o beställa ett tillsammans med en Kastking Zephyr.

Lämna en kommentar:

• Olalindberg
    replied
    Köpte ett spö från , Japan tror jag. Det är beställt från aliexpress i alla fall. 470 kr pluss frakt. Slutade på strax under 600 kr. Värt att chansa och efter lite yt- tittande slog jag till.
    Helt klart så bra att jag vill rekommendera det.
    Ace hawk cu doubble heter det.
    Doubble står för två toppar avsedda för olika kastvikter 0,5-4/2-6g.
    Riktigt fint spö för de pengarna där jag föredrar den syvare av de två topparna.
    För det första är det för att det passar mitt fiske med tanke på det beten jag använder.
    För det andra tycker jag den "lätta" toppen är för vek och väldigt toppig men men det är en smaksak.
    Det är ett ul spö i rätt benämning.
    Tror inte det finns på den svenska marknaden för multirullar har letat och ringt på många ställe.
    Var ute en sväng här om dagen och fick på en gädda på ca 65-70 cm.
    Det gick fint och några abborrar i normal storlek på 3-4 hg.
    Den styvare toppen ger mer känsla ner i klingan vilket jag föredrar då jag lättare känner "pill" på betet speciellt med jigg.

REKOMMENDERAS.

Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

Hur upplevde du linan vid belastning då spöt bara har sju ringar?
    Finns det risk för Lina att gå emot klingan?
    Har 11 ringar på mitt 7 fotare så sju känns aningen lite trots det kortare spöt.
    Nu kollade jag spöt. Det sitter 9 ringar på inte 7. Testade spänna upp det rejält nu. Vid extrem belastning . Fäste linan i en vikt och spände rakt upp. Då fanns en tendens för linan att gå emot klingan. Men då pratar vi extremt belastning i 90 grader.

Lämna en kommentar:

• Ziggystardust
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Sitter inte microringar på så då behövs inte så många. Men ska testa och spänna upp och kolla. Men upplevde inget problem iallafall.
    Har du spänt och kikat på linans väg genom ringarna vid tyngre belastning?
    Står i valet och kvalet om jag ska slå till eller om det blir ett Rapala Ceratina, Shimano Expride, Keebow Kerikil eller nåt annat spännande spö.

Lämna en kommentar:

• Olalindberg
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Själv fiskar jag mycket bäcköring med just BFS grejer så jag tycker ändå frågan passar in i tråden.
    Jag fiskar i vissa vatten där fiskekort inte finns men med markägarens godkännande. Nu på hösten ska man ju lämna öringen ifred pga lek. När kan man börja med gott samvete börja fiska på dem igen?
    Om du får fiska i de vatten du brukar vara i så kan du fiska i slutet av december utan problem. Många av de små rackarna vi kallar bäcköring leker kanske inte ens men som sagt vänta tills slutet av dec.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Själv fiskar jag mycket bäcköring med just BFS grejer så jag tycker ändå frågan passar in i tråden.
    Jag fiskar i vissa vatten där fiskekort inte finns men med markägarens godkännande. Nu på hösten ska man ju lämna öringen ifred pga lek. När kan man börja med gott samvete börja fiska på dem igen?

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied

kunde inte låta bli. Hittade den här firman med flera intressanta UL klingor i glas. Denna är beställd och ett bygge ska nu planeras.

Lämna en kommentar:

• Dannejao
    replied
    Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
    https://www.el-ge.se/abborrflote9871

På dom flötena kan man dra ut röret och använda dom som fixerade flöten.
    Tack har nog ett sådant hemma men alltid använt med flötesstopp så det ska testas.

Lämna en kommentar:

• Ziggystardust
    replied
    ...och därmed övergick tråden till mete...

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Ett wagglerflöte är perfekt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar