BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Du har två alternativ:

1. En BFS-spole till din Zillion 2.

2. En helt ny dedikerad BFS rulle.

Jag skulle inte fylla hälften av originalspolen och förvänta mig att rullen presterar bra med BFS-beten. Dessutom blir det skillnad på både linuppläggning och linintag. I det här fallet skulle jag satsa på en ny rulle, eftersom att du redan går i tankarna om en. Då är frågan vad du vill fiska för typ av fisk med din BFS-rulle? Utifrån vad du ska fiska och vilka typer av ställen (bäck, sjö, skärgård) kan jag ge rekommendationer.
    Ok. Daiwan är 7,1:1 i utväxling. På bfs rullarna så är det typ 8,1:1 på de flesta. Är det för att spolen är mindre och grundare så den tar in mindre lina som man har högre utväxll på bfs rullarna?

Jag kommer fiska bäckar och sjöar mest. Men skippar helst magnesium i rullen. Flyttar till Tyresö snart och där har jag bäckar, små forsar, sjöar och skärgård inom 3 km radie från mitt hus :-)
    Men ja 95 % av fisket kommer vara i bäckar och småsjöar i närområdet.

Aborre och regnbåge är det tänkt att fiska. Finns insjöring också men dom blir väl ganska stora så det kanske går bort?

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Tänkte prova fiska lite lättare beten typ 3-7 g med multi. Har ett spö 2-10g på gång men undrar om jag behöver en bfs rulle eller om min zillion 21 räcker? Tänkte spola den upp till hälften med 0.10 morethan lina.

Vad tror ni eller ska jag satsa på en bfs rulle direkt? Pengar finns och är ju sugen på en ny rulle :-)
    Du har två alternativ:

1. En BFS-spole till din Zillion 2.

2. En helt ny dedikerad BFS rulle.

Jag skulle inte fylla hälften av originalspolen och förvänta mig att rullen presterar bra med BFS-beten. Dessutom blir det skillnad på både linuppläggning och linintag. I det här fallet skulle jag satsa på en ny rulle, eftersom att du redan går i tankarna om en. Då är frågan vad du vill fiska för typ av fisk med din BFS-rulle? Utifrån vad du ska fiska och vilka typer av ställen (bäck, sjö, skärgård) kan jag ge rekommendationer.

Lämna en kommentar:

• Amiala
    replied
    Tänkte prova fiska lite lättare beten typ 3-7 g med multi. Har ett spö 2-10g på gång men undrar om jag behöver en bfs rulle eller om min zillion 21 räcker? Tänkte spola den upp till hälften med 0.10 morethan lina.

Vad tror ni eller ska jag satsa på en bfs rulle direkt? Pengar finns och är ju sugen på en ny rulle :-)
    Går själv i dessa tankar och funderar på om man kan byta spole på Zillion och på så vis få den att hantera lättare vikter. Typ denna:

Har dock ingen erfarenhet alls av detta så vet inte om det kommer fungera eller påverka rullens prestanda (mot det sämre). Någon som vet? Kanske en idé?

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

Tror och betoning på tror, att du får mycket roligare och effektivare fiske med en dedikerad bfs rulle. Jag spolade på Gosen 16 i 0.153mm på min Aldebaran BFS. Fördelen med bfs rulle är att du lätt smeker iväg även lätta beten även om spöt inte laddar så jättemycket.
    0.15 känns lite väl kraftigt eller har jag fel? Har inte så bra koll på bfs. Kör 0.13 till 0.15 sufix på mina vanliga multi. Eller är det mono/flouro du menar. Har som sagt noll koll förutom det jag har sett på tuben, typ reel test osv.

Lämna en kommentar:

• Ziggystardust
    replied

Tror och betoning på tror, att du får mycket roligare och effektivare fiske med en dedikerad bfs rulle. Jag spolade på Gosen 16 i 0.153mm på min Aldebaran BFS. Fördelen med bfs rulle är att du lätt smeker iväg även lätta beten även om spöt inte laddar så jättemycket.

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Tack, ja, den beskrivning såg jag på fler sidor. Och MBs diagram för vad den är designad för. Spöt har ju funnits några veckor i landet. Helt överprissatt såklart. Men ändå

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Tyvärr inte men det som sägs om spöt låter ju precis som det du är ute efter om det är snabbt nog enligt din smak https://bass-tsuri.com/2019/03/%e3%8...%e3%83%ac.html

Click image for larger version

Name:	Screenshot_20211204-183746_Chrome.jpg
Views:	402
Size:	248,7 KB
ID:	2591565

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Gjorde just en blindbeställning på ett Megabass Levante f3-67 lv 2p till softbaitriggar.
    Någon som använder det redan och kan säga något om hur det upplevs för Ned och Chebu?

Lämna en kommentar:

• Olalindberg
    replied
    Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
    Det skrivs alldeles för mycket här om ”kastar långt” rullar i den här tråden. När det gäller UL fisket då kan man kanske prioritera det men just BFS fisket har inte mycket att göra med hur långt man kastar med en rulle. Min Mörrum 3601 zx kastar lika långt (på rätt spö) som min Alpha Air tw med en wobler 6-7gr men Daiwa Alpha Air tw är överlägsen Mörrum när det gäller olika kastekniker på kortare avstånd låt oss säga mellan 5-8 m med lätta drag. Då inser man att lättviktspole och bromsen ( förutom spöet) är avgörande för att man ska njuta av BFS fisket i små bäckar där det fisket hör till egentligen.Att använda sig av samma utrustning i sjöar eller ännu värre vid kusten då har man tittat alldeles för mycket på You Tube.Visst det funkar lika bra som att fiska efter gädda med drag som väger minst 130 ge men hallååååååäååå njut av fisket istellet och anpassa din utrustning efter fiskeförhållande LÅT BLI fisketrender.
    Man kan fiska med nästan vad som helst efter allt. BFS är en modern benämning på ul med multi.
    Låta bli trender, gör någon det?
    Det är så nya metoder uppkommer sen att vi väljer att kalla det trend är en annan femma.
    ​Det ena ska inte utesluta det andra enligt mej, då begränsar man sej själv.
    Har blivit tillsagd att inte fiska gädda med små bete??!!
    Nä, fiske ska va kul tycker jag och på vilket sätt msn nu gillar, det är min åsikt.
    Senast ändrad av Olalindberg; 2021-11-23, 12:44.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 836 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13