BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg
    Japan tackle har massor med små skedar och wobblers för strömmande vatten, fiske i bergströmmar är ju stort i Japan.
    Nörderi såklart, men dom fungerar faktisk precis för det dom är gjorda. Olika djup, olika strömt, finns skedar för allt
    Kan intyga att dom fungerar i Norska strömmar också
    Gå inte in på troutshop bara. Där finns det beten så det räcker och blir över.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Sweswe Visa inlägg
    Tack för alla tips, uppskattas Decoy Troutin Single verkar vara svår o få tag på inom Sverige, men trekrokar ska bytas ut.
    Decoy är en nog s.k. inline krok som (tyvärr?) inte verkar så omskriva i Svedala eller så men finns lite här och där, t ex

Blev själv lite sugen på att pröva på nån tail-spinner eller mindre twitchwobbler, är ju tyvärr så att ffa småabborre inte sällan fastnar med hela trekroken i käften, typ en i underkäken och två i överkäken...

Lämna en kommentar:

• imanangler.se
    replied
    Japan tackle har massor med små skedar och wobblers för strömmande vatten, fiske i bergströmmar är ju stort i Japan.
    Nörderi såklart, men dom fungerar faktisk precis för det dom är gjorda. Olika djup, olika strömt, finns skedar för allt
    Kan intyga att dom fungerar i Norska strömmar också

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    För övrigt, någon som har erfarenhet av Major Craft Troutino? Jag håller på kika på ett sådant lite smått. Det hade varit kul till regnbågsfisket, men också till eventuellt bäckfiske efter öring.
    Kan bara svara för mitt Benkei :-) 6,5 fot 1-7g odelat
    Underbart spö till bågen och borren :-)
    Märks att det finns ryggrad i spöt, jävla gädda på 3-4kg som tyckte min lilla spinnare såg god ut, skitkul drillning men tog en stund :-) haha

Har beställt några Westin D360 5,5g som skall bli skitkul att testa med detta spö. Parar spöt med min Calcutta 51 DC och dom lirar riktigt bra :-)

Lämna en kommentar:

• Sweswe
    replied
    Tack för alla tips, uppskattas Decoy Troutin Single verkar vara svår o få tag på inom Sverige, men trekrokar ska bytas ut.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    För övrigt, någon som har erfarenhet av Major Craft Troutino? Jag håller på kika på ett sådant lite smått. Det hade varit kul till regnbågsfisket, men också till eventuellt bäckfiske efter öring.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Hej, har precis inhandlat UL spö och en rulle (haspel) kastvikt på spöt är 0,5-4g, tänkte fiska främst abborre men blir nog lite öring/harr också. Tänkte kolla med er om ni har lite tips på beten?
    Det här är en av mina favoriter till abborre: https://www.amazon.de/-/en/Abu-Garci...0083H4REW?th=1

Det är ett litet jerkbait. Du knycker alltså hem den med ett par vevstopp emellan knycken. Extremt kul fiske med denna typ av bete och huggen är förvånansvärt hårda.

Mitt absolute favorit BFS/UL bete är dock Lunker City Grubster 5 cm riggat på en Savage Gear Micro Dart Jighead 2 g.

Länk till båda:

Grubster 5 cm: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...BoC1gwQAvD_BwE

Micro Dart Jighead: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ad-5-pack.html

När det kommer till öring och harr har Savage Gear en samling bra micro-skedar till UL. Du bör byta krokarna mot enkelkrok, helst hullinglös sådan. Länk till dessa micro-skedar finns här: https://sportfiskeboden.com/collecti...ro-spoon-10pcs

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Kul att fler hittar till denna tråd. Rapala har många bra vobbler. Mini fatrap är inte dum, myrans lilla my är fantastisk spinnare i små strömmar. Sen har ju smith små men grymma vobbler och skedar.

Lämna en kommentar:

• Polo
    replied
    Hej, har precis inhandlat UL spö och en rulle (haspel) kastvikt på spöt är 0,5-4g, tänkte fiska främst abborre men blir nog lite öring/harr också. Tänkte kolla med er om ni har lite tips på beten?

Kul! Kör själv med ett haspel upp till 4g. Jag skulle rekommendera Rapala Countdown 3cm, Flytande Original kan du köra upp till 7cm varianten. Original är lite mer svårkastad men perfekt att ha i strömmande vatten. Låta betet flyta med strömmen brukar funka bra!

Jag byter ut mina trekrokar mot Decoy Troutin Single krokar. Har endel dåliga erfarenheter med små trekrok och sedan försöka lyckas med C&R. Små Abborrar tar gärna hela trekroken också...

Söder har även Gunkis små skeddrag som är gjorda för Regnbåge i Put n Take. Slide heter ena och väger 3.5 gram. Hullinglösa. Dom tycker jag är trevliga!

Sen sist men inte minst Vibrax minsta spinnare i koppar/guld funkar ju alltid!

Lämna en kommentar:

• Sweswe
    replied

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
280 200 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40