BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg

Ungefär hur länge håller en smörjning av de olika oljorna då? Och går dom du nämner att få tag på nånstans i Svea Rike eller är det import som gäller i så fall? Min Google-Fu sviker mig där tyvärr.
    Hedgehog Studios olja finns bara att få tag på i Japan. Den beställer du från deras hemsida. Import som gäller där.

Lämna en kommentar:

• Ugg1an
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Gillar personligen inte yellow label. Tycker den försvinner allt för snabbt. Hedghog ultra light är mycket bättre, även shimano Bantam olja som jag tror den heter är riktigt bra.
    Ungefär hur länge håller en smörjning av de olika oljorna då? Och går dom du nämner att få tag på nånstans i Svea Rike eller är det import som gäller i så fall? Min Google-Fu sviker mig där tyvärr.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Då blir det till att beställa hem en sån liten burk. Tackar för tipset! Skall bli kul att prova på det här och se om det är nåt för mig. Vad är det för arter ni riktar in er på främst när det gäller BFS?
    Mitt UL fiske består i största delen av bäcköring, lite abborre och PT också.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Har en fishband gh100 och ett spö på väg till mig från Aliexpress och tänkte fråga om tips på lämplig olja för lagren i rullen. Funkar det med vilken som eller finns det någon särskild tunn olja som underlättar för kast vid låga vikter? Skulle gissa på att jag kommer ligga mellan 2 och 5 grams kastvikt, lite blandade drag t.ex. spinnare, minicranks, miniskedar och jiggar.
    Gillar personligen inte yellow label. Tycker den försvinner allt för snabbt. Hedghog ultra light är mycket bättre, även shimano Bantam olja som jag tror den heter är riktigt bra.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Då blir det till att beställa hem en sån liten burk. Tackar för tipset! Skall bli kul att prova på det här och se om det är nåt för mig. Vad är det för arter ni riktar in er på främst när det gäller BFS?
    Abborre och put & take. Bor man i Stockholm finns det ingen vild öring i åarna. Då måste man åka upp kring Gävle för att ha riktigt bra chans på att dra BFS-öringar.

Lämna en kommentar:

• Ugg1an
    replied

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Har en fishband gh100 och ett spö på väg till mig från Aliexpress och tänkte fråga om tips på lämplig olja för lagren i rullen. Funkar det med vilken som eller finns det någon särskild tunn olja som underlättar för kast vid låga vikter? Skulle gissa på att jag kommer ligga mellan 2 och 5 grams kastvikt, lite blandade drag t.ex. spinnare, minicranks, miniskedar och jiggar.
    Som Classe sa: Rocket Fuel Yellow Label. Den hittar du på Sportfiskeboden bl.a. Du kan späda den ifall du vill ha den ännu tunnare.

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Jag änvänder Rocket fuel "gul" till alla mina rullar :-)

Lämna en kommentar:

• Ugg1an
    replied

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg

Spöet är byggt i solid glasfiber med hyfsade komponenter. Tål mycket stryk. Jag köpte ett par set till att kajakfiska med. Till och med rullen i setet går att använda, men slits nog ut så småningom. Säljs som leksak till ungarna men är mycket spö för pengarna när man inte behöver långa kast. Kul att fiska med. 400 spänn för spö rulle o lina, ETT FYND. Och kommer du över spöet separat för priset i länken, är enda frågan, hur många skall du ha?.

/John
    Jag skulle nog enbart fiska bäcköring och bäckröding med det spöet. Föredrar annan spöaktion när jag fiskar efter exempelvis abborre med BFS. Jag är dock väldigt inne på att skaffa ett till bäck och å, på kul.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
270 868 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13