Ursprungligen postat av orm
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Ny JDM leksak till öringfisket i norr. Blir perfekt att ha med när jag vandrar leder med frugan.
6 Foton
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Storborre Visa inläggTestade nylon igen på min curado bfs, Stroft 0,20mm.
Är det något nån annan som märkt eller har erfarenhet av?
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Testade nylon igen på min curado bfs, Stroft 0,20mm.
Är rättså stor skillnad jämfört med flätlina och syftar inte på att man känner minsta knyck tydligare med flätlinan. Med nylon får jag lösslinga lite djupare i spolen/lina. Inget skatbo eller linresning utan en eller några slingor som är lösa. Har inte så med flätlinan. Känns som det fortplantar sig ner i linlagren. Laborerade med bromsen och jämförde med hur jag har bromsen med flätlinan. Har jag mera broms med nylon så blir det inga lösslingor. Samma bete och bromsen med flätlinan inställd mellan 2-2,5 och med nylon bromsen runt 4. Då "beter" sig linorna ungefär likadant.
Det är inte så att lösslingan uppstår när jag börjar veva efter kastet och första vevtagen blir linan löst på spolad, inte vad jag med ögat kan se iallafall. Har det under kastet blivit lite linrensning men sedan gått tillbaka. Då har jag fått för mig att det blivit lite lösslinga inunder linlagren. Efterkommande kast eller när jag vevat in betet märkt lösslinga under linlagren.
Har spolat på lite mera nylonlina än vad jag har flätlina och spolen med nylon väger mer än med flätlinan. Inte vägt spolen med dom olika linorna men känns och jag uppfattar det som nylonspolen väger mera.
Är det något nån annan som märkt eller har erfarenhet av?
Vill gärna fiska med nylon med små wobblerna får att det blir mindre knyckigt, jag rycker inte betet från borren vid mothugg samt att jag föredrar känslan med nylonet vid det här fisket.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av TiSo Visa inläggMan blir alltid lika förvånad när en icke-rovfisk smäller på under spinnfiske.
Senast det hände mig var i våras när jag fiskade bass i Portugal. Jag fick syn på vad jag trodde var en bass som sakta simmade i ytvattnet c:a 20 meter från båten. Jag lyckades placera en 9 cm Shadow Rap Shad 5 meter framför fisken och den for direkt som en målstyrd robot rakt mot betet och small på i ett stenhårt hugg.
Karpen var inte större än gissningsvis 1,5 kg och munnen var alldeles för liten för att få in en betesfisk av wobblerns storlek. Så antingen hade den fisken inget sinne för proportioner eller så högg den av andra skäl - kanske någon form av revirhävdande...?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Man blir alltid lika förvånad när en icke-rovfisk smäller på under spinnfiske.
Senast det hände mig var i våras när jag fiskade bass i Portugal. Jag fick syn på vad jag trodde var en bass som sakta simmade i ytvattnet c:a 20 meter från båten. Jag lyckades placera en 9 cm Shadow Rap Shad 5 meter framför fisken och den for direkt som en målstyrd robot rakt mot betet och small på i ett stenhårt hugg.
Karpen var inte större än gissningsvis 1,5 kg och munnen var alldeles för liten för att få in en betesfisk av wobblerns storlek. Så antingen hade den fisken inget sinne för proportioner eller så högg den av andra skäl - kanske någon form av revirhävdande...?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Så här års och fram till ungefär mitten av juni kan mört vara ganska aggressiva. Jag brukar flera gånger få dem att hugga på mindre beten.
Jag har bara fått en på droppet förut på ett blade
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Haha, jag får kanske ta en gammal ambassadeur istället och vräka på tunnare lina. Tack för infot. Har tänkt att detta ska vara rulle nr 1 ett tag framöver.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 867 visningar
0 gillar