BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg

Funderar också på samma spö! Eller det aningen billigare Daiwa Blazon -11g. Frågan är då vilken rulle jag borde välja?

Tänker mig antingen 22 METANIUM Shallow Edition eller Aldebaran BFS. Vilken skulle ni rekommendera till en någorlunda nybörjare?
    Ska du köra "riktig" bfs så väl aldebaran och ett annat spö. Båda spöna du nämnar är ej optimalt till bfs. Och inte Metanium shallow edition för den delen heller.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg

Funderar också på samma spö! Eller det aningen billigare Daiwa Blazon -11g. Frågan är då vilken rulle jag borde välja?

Tänker mig antingen 22 METANIUM Shallow Edition eller Aldebaran BFS. Vilken skulle ni rekommendera till en någorlunda nybörjare?
    Svaret är lika enkelt som sant. Man sätter inte en shimanorulle på ett daiwaspö, eller tvärtom. Det blir liksom bad mojo, karma slår till direkt och spötoppen bryts. Du vet. Det är därför man köper spön från ”neutrala” tillverkare. Så man kan blanda fritt

Lämna en kommentar:

• Julle68
    replied
    Metanium är för tungt för spöet. Välj Aldebaran eller Curado Bfs.

Lämna en kommentar:

• Young Waterfoot
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Har köpt ett shimano expride bfs 3,5 -10g.

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Har köpt ett shimano expride bfs 3,5 -10g. Ville ha ett spö till det övre registret av bfs. Tänkte para ihop den med min CC bfs. Har bara torrviftat lite hemma men ska ut på söndag och köra lite borre. Kan ge en lite recension på hur spöt känns.

Lämna en kommentar:

• Tommy_Lagebro
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Inte samma spö men spön från samma serie vad jag kan se. Sen om det är 4000kr styck han vill ha för dem är alldeles för högt.
    Du får hem ett nytt från Japan inkl frakt och full tull och moms för samma peng eller till och med mindre beroende på valutakursen.
    Ja som sagt ligger det utanför min budget just nu och även om det är som att svära i kyrkan vill jag ha ett lite kraftigare spö än det BFS spöt.

Ca 7fot -15g, snabb eller ex-snabb klinga och då jag ofta cyklar till fisket behöver jag 2delat. Har kollat på levante och expride/poison adrena men väntar och hoppas nått liknande som dyka upp beggat.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

Tror det är en trevlig kille som säljer ett sånt på tradera (inte jag) jag bad om bilder och fick det snabbt men tyvärr räcker inte mina fiske finanser just nu

https://www.blocket.se/annons/stockh...spon/108874922
    Inte samma spö men spön från samma serie vad jag kan se. Sen om det är 4000kr styck han vill ha för dem är alldeles för högt.
    Du får hem ett nytt från Japan inkl frakt och full tull och moms för samma peng eller till och med mindre beroende på valutakursen.

Lämna en kommentar:

• Tommy_Lagebro
    replied

Klart du ska ha en Millionaire till. Det är inget att sova på.
    sen måste jag tipsa om detta spö som är helt "magiskt" till.

https://jpangler.com/index.php/rod/m...er-f2-60x.html
    Tror det är en trevlig kille som säljer ett sånt på tradera (inte jag) jag bad om bilder och fick det snabbt men tyvärr räcker inte mina fiske finanser just nu

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

Tror det får bli en sådan om jag känner samma sak imorgon efter att ha sovit på saken. Millionaire 100 är som kanske bekant min absoluta favoritplatform, alla kategorier så jag är inte så svår att övertyga Hade jag haft nära tillgång till bäcköring och liknande kanske jag hade sneglat mer åt precisions/korthålls-Alphas, eller jagat extremerna med låg kastvikt. Jag fattar ju tjusningen med "how low can you go". Men tänker att kanske en annan plattform kanske gör sig bättre där. Millionaire 'en har ju en vikt på 210g vilket ju nästan går att kapa 50g från med en Gekka Bijin eller klassisk Pixy. Min relativt blygsamma finesse-erfarenhet får mig att söka maximal balans och minimal vikt. Därtill är 3-5g ungefär de betesvikter jag avser finessefiska med. Men på sikt får man väl köpa sig typ en Gekka Bijin och börja fiska spigg med 1gramsjiggar, när det snart är allt som finns kvar...
    Klart du ska ha en Millionaire till. Det är inget att sova på.
    sen måste jag tipsa om detta spö som är helt "magiskt" till.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied

Millionair CT SV 70 kan jag svara på. Som alla Millionair rullar är den otroligt välbyggd. Som ren BFS rulle är den sådär. Du kan kasta lätt med den. Men den kan inte utmana mina alphas air och air stream custom på den fronten. Köpte ett megabass 6fot 1/2oz och regular aktion. De blev en perfekt kombination. De matchar varandra så otroligt bra.
    Så slutsatsen. Millionair CT är en kanonbra rulle i klassen över BFS i orginal utförande. Men det finns ju andra spolar att köpa. Då kanske det blir något annat.
    Tror det får bli en sådan om jag känner samma sak imorgon efter att ha sovit på saken. Millionaire 100 är som kanske bekant min absoluta favoritplatform, alla kategorier så jag är inte så svår att övertyga Hade jag haft nära tillgång till bäcköring och liknande kanske jag hade sneglat mer åt precisions/korthålls-Alphas, eller jagat extremerna med låg kastvikt. Jag fattar ju tjusningen med "how low can you go". Men tänker att kanske en annan plattform kanske gör sig bättre där. Millionaire 'en har ju en vikt på 210g vilket ju nästan går att kapa 50g från med en Gekka Bijin eller klassisk Pixy. Min relativt blygsamma finesse-erfarenhet får mig att söka maximal balans och minimal vikt. Därtill är 3-5g ungefär de betesvikter jag avser finessefiska med. Men på sikt får man väl köpa sig typ en Gekka Bijin och börja fiska spigg med 1gramsjiggar, när det snart är allt som finns kvar...

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 479 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13