Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Som alltid när det gäller UL/BFS så är det österut man ska blicka. Kör enbart enkel krok till öring. Både gamakatsu och owner/cultiva har en uppsjö med passande krok i Japan. Jag tar alltid bort kroken under och Kör bara en krok bak.1 Foto
- Gillar 1
-
Kollade efter inline-enkelkrok för några år sedan, också VMC, Owner eller Mustad gör sådana och åtminstone någon hade dem i stl 8 med lite tunnare gods men så små storlekar hade inga svenska handlare tagit hem då. Sök på nytt eller beställ nån påse från utlandet...
Kanske en dubbelkrok kan göra jobbet? Har några sådana beten och "bakåtriktade" fiskar de utan att fastna alltför lätt i botten men ändå ok krokningsförmåga och ngt enklare att ta loss än en trekrok.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag har inte bytt ut trekrokarna men nyper in hullingarna.
Ett alternativ är ju att klippa bort två av krokarna på trekroken...
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Är det några som byter ut trekorkarna till enkelkrok på betena? Isåfall vilka krokar använder ni.
Hade Gamakatsus storöglase krokar st 4 & 6. Men Wobbler på 3-5cm är dom krokarna för långa. Krokarna hakar fast med varandra väldigt ofta.
Tips krok med kortare skaft?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Fiska... jag hinner väl inte med det... jag testar ju spön och rullar här hemma för glatta livet... :-)
Jag ska bara komma fram till vilken BFS-kombo jag ska använda, sen ska resten säljas. Det är för övrigt nånting som ska få gälla även grövre borreprylar... och gäddprylar.
Den som endast har en rulle och ett spö får garanterat mycket mer fisk än mig...
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Framförallt, "små" fiskar kan kännas som ett diesellok fastnat på kroken. Klart beroendeframkallandeUrsprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Då har jag fått hem ett spö som passar rullen lite bättre... och med "rullen" menar jag nu proffsrullen... ABU Garcia Pro Max3 :-)
Jag köpte ett MajorCraft Benkei BIC-652UL/BF för att matcha guldfärgen på rullen... budgetrulle och budgetspö men fy f*n vad det lirar bra ihop... Jag har hunnit kasta för lite och med det 2-gramsbetet jag använder blir det ibland för mycket luftmotstånd när den tumlar och då kommer ju linresningen som ett brev från skattemyndigheten... Jag ska testa med lite andra beten som bör kunna komma ner i 2 gram utan krokar men vädret måste vara på min sida ett tag nu också. Just nu kommer det en hemsk kvällsbris så fort jag går utanför dörren med ett spö i näven och det är inte till någon fördel med så lätta prylar när man vill nå till andra änden av dammen på tomten. Jag har inte mätt än men höftar jag så är det cirka 15 meter just nu... och att kasta hela dammens längd innebär 5 meter till och det kanske låter lite men med dom här prylarna så är det enorma sträckor.
Hur som helst så är det ju en avkopplande syssla jämfört med att kasta nästan 80 meter med helt andra kastvikter och spön runt 3 meter :-)
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Då har jag fått hem ett spö som passar rullen lite bättre... och med "rullen" menar jag nu proffsrullen... ABU Garcia Pro Max3 :-)
Jag köpte ett MajorCraft Benkei BIC-652UL/BF för att matcha guldfärgen på rullen... budgetrulle och budgetspö men fy f*n vad det lirar bra ihop... Jag har hunnit kasta för lite och med det 2-gramsbetet jag använder blir det ibland för mycket luftmotstånd när den tumlar och då kommer ju linresningen som ett brev från skattemyndigheten... Jag ska testa med lite andra beten som bör kunna komma ner i 2 gram utan krokar men vädret måste vara på min sida ett tag nu också. Just nu kommer det en hemsk kvällsbris så fort jag går utanför dörren med ett spö i näven och det är inte till någon fördel med så lätta prylar när man vill nå till andra änden av dammen på tomten. Jag har inte mätt än men höftar jag så är det cirka 15 meter just nu... och att kasta hela dammens längd innebär 5 meter till och det kanske låter lite men med dom här prylarna så är det enorma sträckor.
Hur som helst så är det ju en avkopplande syssla jämfört med att kasta nästan 80 meter med helt andra kastvikter och spön runt 3 meter :-)
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Framförallt är "gamla" Aldebaran klart snyggare än den nyaste enligt mitt tycke. Kan inte jämföra dessa mer än till utseendet då jag bara fiskat med gamla som jag håller högt av bfs rullarna. Nån gång ska jag bygga mig ett nytt bfs spö till den rullen, för den är för fin att ligga på hyllan.Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg"Tyvärr" har jag fastnat i bfs träsket ordentligt. Ska investera i en setup till men det ska bli lite "finare" prylar. Rullen jag är sugen på är Aldebaran, är det gamla bättre än den nya modellen? Eller vilken annan rulle i samma klass skulle vara värd att tittas på? Är absolut ingen märkes nörd men det jag har haft bäst erfarenhet av gällande spinnrullar är Shimanos.
Spön jag är sugen på Major craft fine tail glass och ett Major craft Benkei.
Fisket jag fiskar till 98% är med små wobblers, Ibland små jiggar och 2-4g spinnare.
Lämna en kommentar:
-
Då bör du innan köp absolut se hans videos med olika BFS-rullar och spön, trimmade och otrimmade. Ett Daiwaalternativ bör t ex vara Alphas Air TW eller Gekkabijinvarianten av densamma.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
"Tyvärr" har jag fastnat i bfs träsket ordentligt. Ska investera i en setup till men det ska bli lite "finare" prylar. Rullen jag är sugen på är Aldebaran, är det gamla bättre än den nya modellen? Eller vilken annan rulle i samma klass skulle vara värd att tittas på? Är absolut ingen märkes nörd men det jag har haft bäst erfarenhet av gällande spinnrullar är Shimanos.
Spön jag är sugen på Major craft fine tail glass och ett Major craft Benkei.
Fisket jag fiskar till 98% är med små wobblers, Ibland små jiggar och 2-4g spinnare.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 515 visningar