BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Vad tror ni om detta. Är han helt värdelös på kasta eller påverkar regnet verkligen så pass mycket att det knappt går att fiska shimano Aldebaran bfs 2016 eller 2022 i regnet?
    Värdelös är väl att ta i, skulle gissa att 75% av alla multikastare i det här landet inte hade fått iväg 1.5 gram ens några meter, även vid användande av lämplig utrustning. De flesta verkar anse 10 gram vara superlätt och problematiskt...

    Skylla på regnet var något nytt för mig, "Wet line", ja jo, men utöver man annat än gräsmattefiske blir man snart varse att blöt lina är en tämligen vanlig företeelse.

    Hans uppgivna kastlängder är intressanta, nämner några gånger 60 fot med 1.5-grammaren. Samtidigt finns några sekvenser där han filmar hela invevningsförloppet oklippt, 17 varv.
    Orkade inte kolla om det är en HG eller XG han har men spolen ska hålla 29mm, fylld ut till kanten tar XG'n in 81cm. Alltså i det bästa av fall 13.77 meter eller 45 fot.
    Absolut inget oävet kast alls med 1.5 gram, vet inte om jag hade lyckats med det, men heller inte 60 fot.

    Kommentera


    • Jag har inte märkt någon prestationsskillnad när det kommer till kastlängd på min 2016 Aldebaran BFS i regn eller ej regnigt väder. Kan heller inte tänka mig att det skulle spela så stor roll. Ingen av mina BFS-rullar kastar särskilt annorlunda med 1,5 g i regn kontra sol. Däremot kan ibland linan påverkas av åska. Jag har varit med om att linan reser sig ovanför vattenytan när det håller på att bli åskoväder. Huruvida detta kan påverka kastlängd vet jag inte, men jag finner detta mer logiskt än att regnet skulle vara ett stort hinder. Kastteknik är boven i det här fallet enligt mig.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
        Nu har jag också börjat titta på det här med BFS utrustning trots att jag tänkte att jag inte skulle det..
        har då börjat kika på Daiwas Blazon 68L BFS spö och tänkt att det kanske vore något att börja med?

        Blazon C68L,
        Zodias 168L BFS
        Expride - vänta in den nya serien då..
        Megabass Levante F2 eller F3 (?)
        Major Craft Benkei - som dyker upp lite här och var i forum mm, var hittar man dessa nuförtiden?
        Major Craft Days, dyker också upp lite här o var...

        vad tror ni om detta? de flesta av ovan nämnda spö får ju god kritik så är det bara att välja och vraka eller?

        Tanken är helt och hållet att fiska borre med det.
        har ML - Haspel
        M - Spinn
        MH både Spinn och Haspel
        så tänkte kanske mest något L-klassat bara för att.
        Apropå Daiwa Blazon köpte ett för en väckan sedan klassat 1,;5 g upp till 11g nåt är det hållet men det stämmer inte alls spöet börjar jobba vid 7-8 g upp till 12-13 g så långt ifrån ett BFS spö men som ett klassiskt abborrespö helt suveränt

        Kommentera


        • Köpte ett fish innovation haspel (6,62" 0,5-6gr) för två veckor sedan https://www.nyhamnfiske.se/produkt/f...t-stalker-uls/, kan verkligen rekommendera det för dem som vill ha haspel och Ul spö. Tycker att det är otroligt prisvärt spö. Kör en fuego 1000 rulle till det (sjukt prisvärd rulle f.ö.), svårt att bli mycket roligare. Vill man ha lite mer BFS så skulle jag faktiskt kolla på deras LS https://www.nyhamnfiske.se/produkt/f...ut-stalker-ls/.
          Men igår fick jag mitt Major Craft (Fine Tail Glass Fiber Models FSG-B4102UL) Har bara fiskat med det i 3 timmar och jäklar vad kul spö. 1-8g, men det går bäst från 2,3 gram upp till 8g.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg
            Köpte ett fish innovation haspel (6,62" 0,5-6gr) för två veckor sedan https://www.nyhamnfiske.se/produkt/f...t-stalker-uls/, kan verkligen rekommendera det för dem som vill ha haspel och Ul spö. Tycker att det är otroligt prisvärt spö. Kör en fuego 1000 rulle till det (sjukt prisvärd rulle f.ö.), svårt att bli mycket roligare. Vill man ha lite mer BFS så skulle jag faktiskt kolla på deras LS https://www.nyhamnfiske.se/produkt/f...ut-stalker-ls/.
            Men igår fick jag mitt Major Craft (Fine Tail Glass Fiber Models FSG-B4102UL) Har bara fiskat med det i 3 timmar och jäklar vad kul spö. 1-8g, men det går bäst från 2,3 gram upp till 8g.
            Finetail Glass har jag satt på bevakning. Väldigt intressant spö. Casting versionen är ju självklart slut överallt. Men det var faktiskt lika bra. Hittade en klinga hemma jag hade glömt bort att jag köpt. Som det ska byggas ett UL på sen.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Finetail Glass har jag satt på bevakning. Väldigt intressant spö. Casting versionen är ju självklart slut överallt. Men det var faktiskt lika bra. Hittade en klinga hemma jag hade glömt bort att jag köpt. Som det ska byggas ett UL på sen.
              Det trodde jag också, men jag lade en beställning hos Plat och det tog någon dag så svarade de med betalning och att skicka den inom 5 dagar. Så det verkar vara möjligt för dem att beställa direct från MC om man vill. Men har du ett alternativ så är det ju bra också.

              Kommentera


              • Mejlade både plat och digitaka. Men just casting versionerna är slut tyvärr så de väntar på att majorcraft ska få in dem igen. Blev att jag köpte ett annat spö. En odelat 6fot. Klassen över bfs. Tyvärr är det nu strul med fedex och långa paket. Får hoppas de löser det snart.
                Senast ändrad av engqvist; 2022-05-06, 18:59.

                Kommentera


                • Vet någon skillnaden mellan westin w3 streetstick 2-10g, och westin w3 t&c 2-10 gr? tänkte köpa något av dom till abborre o regnbågsfiske, skulle en okuma ceymar storlek 10 passa på ett sånt?

                  Kommentera


                  • Dra ett ett mejl till Westins och fråga. Skulle tro att streetstick är djupare i aktionen, dvs lite mer allround till spinnare, skeddrag än primärt jiggfiske.
                    En Ceymar 10 eller en Daiwa/Shimano 1000/2000 kan funka även om jag själv vill ha en spole med en inte alltför liten diameter. Har en ganska lätt daiwa LT 2500 som balanserar bra på ett 7' 10-30g spö. Sätt på en Ceymar 10 eller varför inte en Legalis LT 1000-2500 (undvik 2500Dmed djup spole) och känn vilken som känns bäst på spöt.
                    Senast ändrad av anteman; 2022-05-15, 16:56.

                    Kommentera


                    • Halloj Nu sitter jag i spököpartagen och letar lämpligt spö till min Aldebaran bfs. Jag har använt ett Magnific Finesse från Sportex som för all del är ett mycket trevligt spö, dock aningen hög kastvikt(-14)
                      Så nu vill jag hitta ett hyperkänsligt spö med snabb/extra snabb aktion men som ändå är lite semiparaboliskt vid belastning. För att kunna twitcha små små jerkbaits och även klara av små creaturebaits på botten. Har insett att det är en svår kombination att lösa, i synnerhet med kastvikten från kanske 1-7 eller 9 gram max. Är det någon som sitter på värdefull information om lämpligt spö?
                      Ingen budget satt utan rätt spö är prio 1.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X