Ursprungligen postat av JontaK
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Tack så jättemycket för din input ska ta det i åtanke och forska ordentligt innan jag gör något köp!
- Gillar 1
-
Någon annan kommer säkerligen komma in i tråden med lite annat synsätt, vilket är bra då jag är lite snäv.Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inläggSå kastviket mellan 2-10 och 2-12 anses som mer standard? Som sagt har dålig koll på BFS men är nyfiekn på att börja då jag hitta lite mer kanaler och mindre pölar som jag skulle vilja fiska i. Har du någon hemsida på europeiska markande du brukar använda dig av?
Enligt min ganska långa erfarenhet (snart 20 år) av riktigt lätt fiske med multirulle går en tydlig gräns mellan 3 och 4 gram.
Just 4 gram kan i princip varenda modern, mindre lågprofilare kasta en hyfsad bit på rätt spö.
Ska man däremot effektivt fiska 1-2 gram ställs helt andra krav, på rulle och spö men inte minst den som håller i grejorna.
Värt att tänka på är också att både rullar och spön för det allra lättaste fisket blir känsliga.
Visst klarar flera moderna BFS-rullar av några gäddor då och då men de allra lättaste spöna kanske inte gör det.
Möjligen inte en särskilt populär åsikt här men jag anser att om det är abborre som ska fiskas är det mer lämpligt att kika på prylar som kastar just 2-10 eller dylikt, det är ytterst sällan beten så lätta som 1 gram används till det fisket.
Jag handlar ytterst sällan prylar i Europa men jag tror Fishing-Mart har några av Dragons lättare spön som kan passa nybörjaren.
Rullar för både superlätt och lätt fiske finns fritt tillgängliga här hemma om det är nytt som lockar.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Så kastviket mellan 2-10 och 2-12 anses som mer standard? Som sagt har dålig koll på BFS men är nyfiekn på att börja då jag hitta lite mer kanaler och mindre pölar som jag skulle vilja fiska i. Har du någon hemsida på europeiska markande du brukar använda dig av?Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggSka du ner till 1 gram krävs det hyfsat speciella prylar.
Spön beskrivna som "BFS" är inte sällan klassade 2-10 eller 2-12 gram, kräver du någorlunda kastlängd med 1 gram lär du få det ganska svårt med spön av den typen.
Även renodlade bäckspön för japanska marknaden klassade 2-8 eller 2-10 kan vara för grova/omöjliga att ladda.
Shimano erbjuder/erbjöd några BFS-rullar till hyfsade priser; SLX BFS, Scorpion BFS samt Curado BFS.
Allt över dessa, som MGL-varianter eller Daiwas CTSV lämpar sig inte ner till 1 gram även om de klarar 3.
På spöfronten här hemma har jag ingen aning om det ens existerar spön som kastar 1 gram med multirulle.
Mitt tips är att kika på "Stream"-spön i Japan, alternativt "Area"-varianter om du vill ha lite längd.
Jag tog precis hem ABU's billigaste bäckspö Trout Field, klassat 1-6 gram och känns åtminstone (inte provkastat än) som att det kan hantera ner till 1 gram utan problem.
Det blir så känsligt med ett snävt anpassat spö när man är nere en bra bit under 10 att jag tvivlar på att det finns spön som kastar 1 gram bra samtidigt som det kan hantera 10.
Lämna en kommentar:
-
Ska du ner till 1 gram krävs det hyfsat speciella prylar.Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inläggMellan 1-10 gram
Spön beskrivna som "BFS" är inte sällan klassade 2-10 eller 2-12 gram, kräver du någorlunda kastlängd med 1 gram lär du få det ganska svårt med spön av den typen.
Även renodlade bäckspön för japanska marknaden klassade 2-8 eller 2-10 kan vara för grova/omöjliga att ladda.
Shimano erbjuder/erbjöd några BFS-rullar till hyfsade priser; SLX BFS, Scorpion BFS samt Curado BFS.
Allt över dessa, som MGL-varianter eller Daiwas CTSV lämpar sig inte ner till 1 gram även om de klarar 3.
På spöfronten här hemma har jag ingen aning om det ens existerar spön som kastar 1 gram med multirulle.
Mitt tips är att kika på "Stream"-spön i Japan, alternativt "Area"-varianter om du vill ha lite längd.
Jag tog precis hem ABU's billigaste bäckspö Trout Field, klassat 1-6 gram och känns åtminstone (inte provkastat än) som att det kan hantera ner till 1 gram utan problem.
Det blir så känsligt med ett snävt anpassat spö när man är nere en bra bit under 10 att jag tvivlar på att det finns spön som kastar 1 gram bra samtidigt som det kan hantera 10.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Mellan 1-10 gramUrsprungligen postat av JontaK Visa inläggHur lätt har du tänkt kasta?
Lämna en kommentar:
-
Hur lätt har du tänkt kasta?Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inläggHej! Jag är helt ny till bfs. Finns det någon combo som ni veteraner kan rekommendera till en nybörjare som inte tömmer bankkontot.
Lämna en kommentar:
-
Hej! Jag är helt ny till bfs. Finns det någon combo som ni veteraner kan rekommendera till en nybörjare som inte tömmer bankkontot. Tack på förhand och skitfiske på er!
Lämna en kommentar:
-
Har en jordkällare, kanske får provkasta där för husfridens skull.Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggEtt spö med den längden går ju att torrkasta på vilken toalett som helst ;-)
Är ju lite som en bäck, men stenarna sitter lodrätt...
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Ett spö med den längden går ju att torrkasta på vilken toalett som helst ;-)Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggABU benämner aktionen som "Regular".
Beror väl lite på hur man väljer att översätta men 4'6"an känns precis lagom snabb. Svårt att tolka med så ytterst lätt betesvikt (2-6 gram).
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
ABU benämner aktionen som "Regular".Ursprungligen postat av Utter Visa inläggVerkligen- tilltalande design samt trevlig slow action vad man kan se
Beror väl lite på hur man väljer att översätta men 4'6"an känns precis lagom snabb. Svårt att tolka med så ytterst lätt betesvikt (2-6 gram).
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 785 visningar