BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Körde lite PT med jobbet för några veckor sedan. Riktigt kul att ta dem på UL. Och de små smith vobblerna gillar våra pellets fiskar också.
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #22
      Ja regnbågen skall jag oxå testa på, vi har ju sjöar här där jag bor som håller båge och röding :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #23
        Jag har också ett Major Craft Benkei BiC 652ul/bf, fast den tvådelade varianten. Underbart spö till BFS efter abborre och det känns mycket bra för det låga priset. På den har jag en Shimano Aldebaran BFS XG. Mina drev känns en del vilket jag inte riktigt gillar. Shimanos duralinum-drev eller vad det är har jag ingen bra erfarenhet av alls. Jag funderar på att byta ut dem mot 6.8:1 dreven som man kan hitta i Conquest BFS. Då får jag dessutom en lägre utväxling, vilket jag är bekvämare med, och så slipper jag aluminiumdreven som inte håller jämn kvalité. Givetvis passar dreven i en Aldebaran BFS. Det finns en tråd på Tackle Tours forum där en person beskriver bytet av dreven. För övrigt är jag väldigt nöjd med Aldebaranen.

        Kommentera


        • #24
          En sak jag bör fråga är ifall någon har erfarenhet av Abu Garcia Revo ALC BF7. Jag har intresserat mig för rullen, främst spolen, som väger 6,02 g utan kullagret. Hur lätt som helst! Vet någon hur den rullen är? Jag har hittat den på lite olika sajter för bra priser.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            En sak jag bör fråga är ifall någon har erfarenhet av Abu Garcia Revo ALC BF7. Jag har intresserat mig för rullen, främst spolen, som väger 6,02 g utan kullagret. Hur lätt som helst! Vet någon hur den rullen är? Jag har hittat den på lite olika sajter för bra priser.
            Abu bfs rullar sägs vara rätt bra. Hittar du den till bra pris är det bara att köpa och testa.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Jag har också ett Major Craft Benkei BiC 652ul/bf, fast den tvådelade varianten. Underbart spö till BFS efter abborre och det känns mycket bra för det låga priset. På den har jag en Shimano Aldebaran BFS XG. Mina drev känns en del vilket jag inte riktigt gillar. Shimanos duralinum-drev eller vad det är har jag ingen bra erfarenhet av alls. Jag funderar på att byta ut dem mot 6.8:1 dreven som man kan hitta i Conquest BFS. Då får jag dessutom en lägre utväxling, vilket jag är bekvämare med, och så slipper jag aluminiumdreven som inte håller jämn kvalité. Givetvis passar dreven i en Aldebaran BFS. Det finns en tråd på Tackle Tours forum där en person beskriver bytet av dreven. För övrigt är jag väldigt nöjd med Aldebaranen.
              Aluminium drev kan vara sådär. Det kan jag hålla med om. Men byta dem mot shimano microdrev? De skyr jag som pesten. Finns det inga "riktiga" drev med lite toleranser som kan slitas in i varandra och blir bara bättre ju mer du använder dem som passar?

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Shimanos duralinum-drev eller vad det är har jag ingen bra erfarenhet av alls. Jag funderar på att byta ut dem mot 6.8:1 dreven som man kan hitta i Conquest BFS.
                Flera äldre rullar från Daiwa har drev i aluminiumlegering, bland annat Alphas och Pixy (tidiga Steez också tror jag). Jag som ser insidan på väldigt många rullar har faktiskt väldigt sällan upplevt problem med drev i dessa material, då handlar det ändå ofta om rullar som gått till gäddfiske och/eller tyngre jiggfiske efter abborre och gös.
                Jag blir därför nyfiken på dina dåliga erfarenheter av Shimanos aluminiumdrev, vad är det som hänt?

                Till rena BFS-rullar tror inte jag själva hållbarheten mot stor belastning borde vålla några större bekymmer gällande dreven, det är ju så klena linor, spön och slirbromsar som används.
                Då är förmåga att hålla fett samt slitage över tid viktigare att tänka på.
                Precis som engqvist hintar om här ovan är vi några stycken som är högst tveksamma till hur väl Micro Module fungerar i dessa avseenden.

                Jag ser väldigt ofta mikrodrev där fettet pressats ut och de går torra efter kort tids användande, vi pratar månader, vilket i de flesta fall leder till metallavlagringar inuti vevsidan samt rå gång. Samtidigt trummar mina och andras 10-15 år gamla aluminiumdrevade rullar på utan att klaga.

                Kommentera


                • #28
                  Inser att jag har fel! Har ju rullar med aludrev och de fungerar klockrent. Dock vissa gamla Abu rullar som körde med aludrev förr var sådär. Men det är gamla rullar. Och materialet har utvecklats sen dess. Rätt ska vara rätt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Odelat är ju alltid bäst. nu får du testa båda dina 51 rullar på det. Blir spännande hur de är.
                    Säg det till alla flugfiskare ;-)

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                      Säg det till alla flugfiskare ;-)
                      Löjliga trender, även vikthetsen har drabbat flugfisket. Men det finns ljus i tunneln. Odelade flugspön har börjat komma.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 390 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X