BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Säg det till alla flugfiskare ;-)
    Jag är flugfiskare, älskar odelade spö. Dock max upp till max 7,5" sen vill jag ha 2 delat :-)
    Flugspö vill jag ha 3 eller 4 delat, Varför ? Helt ärligt, ingen aning. Skulle tro att man går längre sträcker som flugfiskare, men det kommer jag göra nu oxå som BFS fiskare :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #32
      Aluminium drev kan vara sådär. Det kan jag hålla med om. Men byta dem mot shimano microdrev? De skyr jag som pesten. Finns det inga "riktiga" drev med lite toleranser som kan slitas in i varandra och blir bara bättre ju mer du använder dem som passar?
      Flera äldre rullar från Daiwa har drev i aluminiumlegering, bland annat Alphas och Pixy (tidiga Steez också tror jag). Jag som ser insidan på väldigt många rullar har faktiskt väldigt sällan upplevt problem med drev i dessa material, då handlar det ändå ofta om rullar som gått till gäddfiske och/eller tyngre jiggfiske efter abborre och gös.
      Jag blir därför nyfiken på dina dåliga erfarenheter av Shimanos aluminiumdrev, vad är det som hänt?

      Till rena BFS-rullar tror inte jag själva hållbarheten mot stor belastning borde vålla några större bekymmer gällande dreven, det är ju så klena linor, spön och slirbromsar som används.
      Då är förmåga att hålla fett samt slitage över tid viktigare att tänka på.
      Precis som engqvist hintar om här ovan är vi några stycken som är högst tveksamma till hur väl Micro Module fungerar i dessa avseenden.

      Jag ser väldigt ofta mikrodrev där fettet pressats ut och de går torra efter kort tids användande, vi pratar månader, vilket i de flesta fall leder till metallavlagringar inuti vevsidan samt rå gång. Samtidigt trummar mina och andras 10-15 år gamla aluminiumdrevade rullar på utan att klaga.
      Jag har bra erfarenhet av Daiwas aluminiumdrev. De är så otroligt fint skurna och ytbehnadlade med något som gör de väldigt lena. Dessutom är de som du nämner, JontaK, otroligt hållbara. Aluminiumdrev som inte är bra skurna börjar så långt min erfarenhet når, kännas redan efter några månader. Jag har fiskat både Aldebaran och Metanium, två rullar med duralinum drev. Metanium DC och den äldre Metanium MGL har dessutom micro module. Redan som nya hör man hur dreven i dessa Metaniumrullar ger ifrån sig svaga ljud och de känns fel under press. Vevar du in ett crankbait, som flyttar mycket vatten, så känns det fel. Aldebaran har inte Micro Module och där känns det visserligen mindre än på en Metanium DC, men den där konstiga känslan (gearbuzz på engelska) finns där när du vevar in beten som flyttar mycket vatten. De känns ömtåliga under press. Efter ca 3 månader har jag sett hur "geary" en metanium kan bli. Jag har kommit till slutsatsen att micro module och duralinum (aluminium i allmänhet kanske?) inte fungerar ihop. Det håller inte.

      Men i det här fallet tror jag det är mest fel på materialet Shimano använder till dreven. Min Aldebaran BFS väsnas en del. Jag har fiskat 15 g jiggar (10 g skalle, 5 g jiggkropp) med den några få gånger, men jag tror inte rullen är så pass känsligt så att dreven börjar kännas av det. Det måste vara materialet. Min kompis drev i hans Aldebaran MGL känns definitivt mer än några mässingdrev av Shimano jag känner till. Jag har den här erfarenheten med varje Shimano duralinum-drev jag prövat.

      När det kommer till Micro Module är det något Shimano hittat på för att marknadsföra, men det tror jag alla redan listat ut här. Jag har blandad erfarenhet av Micro Module. Min generella uppfattning är dock inte att rullarna blir mer lena. Där spelar snarare nogrannheten i hur dreven är skurna in. Daiwas aluminiumdrev är bäst skurna i buisnissen och en Daiwa Steez är lika len som en high end micro module (mässingdrev) shimano. Jag tror inte heller dreven är svagare. I och med att kuggarna är mindre på MM-drev än på vanliga drev så går fler kuggar ihop med varann samtidigt på micro module. På vanliga drev går färre kuggar ihop, men dreven är skurna djupare. Det blir samma yta metall mot metall i slutändan. Micro Module är dock känsligare för skador och dålig service från ens egen sida. De är även känsligare för att hamna ur position. En perfekt supportad Micro Module rulle (det finns enbart två på svenska markanden) kommer hålla länge. Men MM i det stora hela är bara en onödig nymodighet som kommer med aningen för många risker.

      BFS är dock en av de fiskesätt där MM kommer spela minst roll och därför är jag okej med att använda dessa drev. Man pressar rullarna så extremt lite. Jag har förstås allt som ni säger i åtanke, men jag tror faktiskt inte MM kommer göra en så stor skillnad när det kommer till BFS. Dessutom vill jag ha klickande broms, och då kan jag bara välja på aluminiumdreven jag avskyr eller MM mässingdrev till Conquest BFS. Det finns få saker som slår en klickande broms till BFS om jag ska vara ärlig.

      Kommentera


      • #33
        Abu bfs rullar sägs vara rätt bra. Hittar du den till bra pris är det bara att köpa och testa.
        Jag hörde men en kompis som provat Revo ALC BF7 till steelhead och öring en del i USA. Han använder en Alphas CT SV med trimspole och en Alphas Air Stream Custom till samma typ av fiske. Enligt honom slår ALC BF7 Alphas Air SC. Jag har å andra sidan sett många YouTube videor på ALC BF7, där man hävdar att den är nervös i kasten. Det roliga är att ingen följt instruktionerna (använd 7 magneter totalt) utan folk har fiskat rullen med de tre (eller fyra?) magneter som sitter i från början. Min kompis tycker att ALC BF7 med 7 magneter inmonterade kastar fantastiskt och ner till ca 0,8 g med säkerhet.

        Kommentera


        • #34
          Ja om den slår alphas air stream custom på fingrarna då är den inte att leka med. Korta kast på 3-12 m som det oftast handlar om i små åar är den rullen helt fantastiskt. Långa kast är den inte gjord för och det märks. Där dör den snabbt. Då har du ju inget att tveka på.
          Men vågar han fiska steelhead med den? Rullen tar ju ytterst lite lina. Får inte bli långa rusningar.

          Kommentera


          • #35
            Nu går jag lite mot strömmen i vanlig ordning.

            För att kasta en lätt balsawobbler under tio gram mellan 3 och 12 meter måste man ju inte ha bfs-utrustning.

            Jag har en gammal Shimano Casitas 151 som jag köpte eller bytte till mig av Classe förra året som utan problem får iväg en 3 grams spinnare 10-12 meter. Det är dock inte optimalt någonstans för spöt 250 cm långt... men det går.

            Vad vögde beten som lillöringen och droppen från abu man anvönde tillsammans med sin första abumatic tillsammans med tillhörande grönt glasfiberspö och 0.30 abulonlina? :-)

            UL och BFS gör sig ju givetvis absolut bäst med rätt utrustning som när vi nördar ner oss tenderar till att kunna bli ganska dyr... och här måste jag ju citera Classe...

            "Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor"

            Prylar är dock förbannat kul att skaffa sig :-)

            Kommentera


            • #36
              Du behöver absolut inte en BFS utrustning för att kasta lätt. Särkilt inte när vi snackar spinnare. De är nästan självkastande. Över 5g så klarar de flesta mindre rullar på marknaden det hyfsat. Problemet kommer när vobblerna väger under 4-5g och det är riktigt tajt. Vid bäckarna jag fiskar finns inga möjligheter till långa spön eller enkelt ladda spöt. Krävs mycket i kastet och mycket av utrustningen.
              Men fiskar man i sjö där det är öppet behövs verkligen inte BFS även om det är kul.
              Men smyga längs små bäckar/åar som är övervuxna är en helt annan sak.

              Kommentera


              • #37
                När jag har kikat runt lite på youtube har jag sett flera med spön som är kortare än 120 cm vid BFS-fiske i bäckar... det är väl ungefär den längden jag skulle behöva om jag skulle försöka mig på att ta en bäcköring häromkring...

                Jag kör med ett 180 cm haspelspö med kasvikt upp till 7 gram och ibland känns faktiskt det för långt men då fiskar jag endast från land i sjöar än så länge.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  När jag har kikat runt lite på youtube har jag sett flera med spön som är kortare än 120 cm vid BFS-fiske i bäckar... det är väl ungefär den längden jag skulle behöva om jag skulle försöka mig på att ta en bäcköring häromkring...

                  Jag kör med ett 180 cm haspelspö med kasvikt upp till 7 gram och ibland känns faktiskt det för långt men då fiskar jag endast från land i sjöar än så länge.
                  Det beror lite på aktionen i spöt. Ett lättladdat glasfiber är inte dumt i sammanhanget. Det viktiga är att du kan ladda upp klingan med minimalt med utrymme.
                  Palms har ett otroligt intressant spö. Rätt snabbt glasfiber till bra pris, 4,6fot 1,5-5g
                  Slut överallt i Japan. Nytillverkning i januari.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    UL och BFS gör sig ju givetvis absolut bäst med rätt utrustning som när vi nördar ner oss tenderar till att kunna bli ganska dyr...
                    Håller med ditt inlägg i sak men å andra sidan går det ju kasta 10 gram hjälpligt med en klump på 350 gram från Svängsta också...

                    Dedikerade UL-prylar behöver faktiskt inte vara hejdlöst dyra, inte ens moderiktiga sådana med multirullar och triggerspön.
                    Min egna för tillfället enda optimerade multirulle för lätt fiske har kostat mig under 2 000 kronor totalt inklusive inköp, diverse delar samt frakter och avgifter.
                    Det är ändå lite av en entusiastmodell dessutom, för den som nu blir entusiastisk över små japanska fjantrullar.
                    Min förra, Alphas Air, kostade också cirka 2 000 helt ny.
                    2 000 kronor är för mig och vissa andra ganska mycket pengar men det kan knappast anses vara det i dagsläget jämfört med multirullar i allmänhet eller specialrullar i synnerhet.

                    Det finns flera rena budgetmultirullar som hänger med rätt bra om man inte vill löpa linan ut via specialmodeller, även om de kanske hamnar i övre registret i det som är värt att kallas BFS.
                    Har med så enkla medel som möjligt, inga byten av delar, ombetts optimera några olika mindre rullar för lätt fiske genom åren. En modell som förvånade mig var några år gamla lågprofilaren Daiwa Laguna, en plastig sak för runt 700 kronor ny.
                    Men mycket väl rengjorda, lätt smorda lager, polerad spolaxel samt rätt mängd lina fungerade den överraskande bra till beten på 4 gram, testad på mitt MHX -11 gram som var lite bassigare än lämpligt i sammanhanget.
                    Kasta lätt bra med multi har alltid handlat, handlar och kommer alltid handla om harmonisk utrustning och bra teknik. Hur många tiotusentals kronor prylarna än kostar går inte rätt teknik köpa för pengar.
                    Tycker detta förefaller vara bortglömt i många kretsar idag, kunder luras köpa rena BFS-multirullar för att klara av att kasta 15 gram. Tänk att UT-erans främsta bevingade uttryck "köp en haspel" faktiskt skulle gå från skällsord till visdomsord...

                    Spövalet är svårare gällande trigger, särskilt i Sverige, kan man tänka sig import finns dock en uppsjö billiga alternativ från Kina samt budgetmodeller från japanska spöföretag.
                    Har inte full koll på kostnad vid import nuförtiden men vet att för några år sedan gick det få hem renodlade BFS-spön med bra omdömen från Kina för under tusenlappen, få i min krets köper nya spön till annat fiske för under 1 000 kronor i Sverige idag.

                    Det här blev lite av en dåres försvarstal, ty jag och många andra snärjer oss i en slags hysteri kring "rätt" prylar och då tenderar det att inte kosta gratis...
                    Med det i åtanke ska jag så småningom skriva om min lite udda haspel jag använder till det lättaste fisket.

                    Kommentera


                    • #40
                      Alldeles för billiga grejer för herrarna antar jag? https://www.aliexpress.com/item/4000...archweb201603_

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 390 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X