BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

    Sjukt trevligt handtag. Hoppas på att komma över ett exemplar för det verkar supertrevligt
    Ingen aning var i landet du bor. Men spöt finns i Jönköping om du vill prova.
    En annan sak. Du nämde custom bygge. Har du hittat några bra klingor? Har flera custom spön men inget UL.
    CTS har en grym glas klinga, tyvärr finns inte den i deras ordinarie sortiment. Så man får betala extra för de ska tillverka den.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Ingen aning var i landet du bor. Men spöt finns i Jönköping om du vill prova.
      En annan sak. Du nämde custom bygge. Har du hittat några bra klingor? Har flera custom spön men inget UL.
      CTS har en grym glas klinga, tyvärr finns inte den i deras ordinarie sortiment. Så man får betala extra för de ska tillverka den.
      Bor utanför Västervik så det är inte för långt bort. Får se om jag har svängen förbi västerut.
      Jag var som sagt i kontakt med Gary och genom honom fick jag tips om Phenix och Suzuki. Jag fastnade för Suzukis klingor, handrullade i Tokyo.

      ​​​​​https://www.turizao.com/en/suzuki_blanks.html


      Den klingan jag tittade på var den här: https://www.rodhouse.fr/en/product/rxf-6lb-601-1
      Kollar man olika YouTube videos med Suzuki klingor så känns aktionen fantastisk. Funderar på att köpa på mig den och bygga mig ett eget bfs spö.





      ​​​​​​

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

        Bor utanför Västervik så det är inte för långt bort. Får se om jag har svängen förbi västerut.
        Jag var som sagt i kontakt med Gary och genom honom fick jag tips om Phenix och Suzuki. Jag fastnade för Suzukis klingor, handrullade i Tokyo.

        ​​​​​https://www.turizao.com/en/suzuki_blanks.html


        Den klingan jag tittade på var den här: https://www.rodhouse.fr/en/product/rxf-6lb-601-1
        Kollar man olika YouTube videos med Suzuki klingor så känns aktionen fantastisk. Funderar på att köpa på mig den och bygga mig ett eget bfs spö.





        ​​​​​​
        Suzuki klingor har jag kikat på tidigare. Men inte i BFS version. Spännande . Köp ett billigt powermesh och planera under tiden ett custom bygge.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Suzuki klingor har jag kikat på tidigare. Men inte i BFS version. Spännande . Köp ett billigt powermesh och planera under tiden ett custom bygge.
          Ja det är lite så jag tänker också. Ett custombygge ska man inte stressa fram.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Jag fattar inte Daiwas, och skandinaviska leverantörer i allmänhet, ovilja att ta in BFS spön. Shimano är väl de enda som faktiskt har ett BFS spö på den svenska marknaden. Vi har ändå en del BFS rullar på marknaden nu (Curado BFS, Alphas Air TW, Aldebaran BFS, Steez Air och det kan argumenteras för att DAM Quick 5 Bc är en BFS rulle också). Inga spön till dessa dock!??! BFS håller på att växa så att det knakar i USA och då brukar det inte vara dumt att utveckla den marknaden i Sverige heller. Legit Design, som Hookmeup.se tar in kommer troligtvis ha ett BFS spö till den svenska marknaden iaf.

            Skulle jag gissa så tror jag faktiskt att en stor del av personalen hos våra leverantörer knappt hört talas om BFS...
            Har dom inte hört om bfs borde dom uppgradera sej

            Kommentera


            • Blev idag premiär turen för powermesh spöt. Sjukt segt i hökenås men till slut small det på en rejäl pjäs. 2,9kg. Spöt var perfekt till ändamålet. Var rädd att det skulle vara för toppigt. Men jobbade djupt vid belastning och kastar en balsa vobbler på 4g utmärkt. För bäck kanske det är lite kraftigt, men UL fiske i PT vatten, borre och å är det kanon.

              Bifogade filer
              Senast ändrad av engqvist; 2021-10-09, 19:20.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Blev idag premiär turen för powermesh spöt. Sjukt segt i hökenås men till slut small det på en rejäl pjäs. 2,9kg. Spöt var perfekt till ändamålet. Var rädd att det skulle vara för toppigt. Men jobbade djupt vid belastning och kastar en balsa vobbler på 4g utmärkt. För bäck kanske det är lite kraftigt, men UL fiske i PT vatten, borre och å är det kanon.
                Hur upplevde du linan vid belastning då spöt bara har sju ringar?
                Finns det risk för Lina att gå emot klingan?
                Har 11 ringar på mitt 7 fotare så sju känns aningen lite trots det kortare spöt.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                  Hur upplevde du linan vid belastning då spöt bara har sju ringar?
                  Finns det risk för Lina att gå emot klingan?
                  Har 11 ringar på mitt 7 fotare så sju känns aningen lite trots det kortare spöt.
                  Sitter inte microringar på så då behövs inte så många. Men ska testa och spänna upp och kolla. Men upplevde inget problem iallafall.

                  Kommentera


                  • Hej!
                    Detta blir min första post..
                    Jag kör med streetstick 2-10g 8’1, vanford 1000, berkley x9 0.10mm. Och jag tänkte jag skulle flötmeta lite nästa fisketur, men eftersom spöringarna är pyttesmå så funderade jag på kastkula för att slippa flötesstopp som knappt går igenom ringarna.. Nu till min fråga, vet ni något flöte som är fixerat fast även tillåter att man justera grund enkelt? Tack

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Dannejao Visa inlägg
                      Hej!
                      Detta blir min första post..
                      Jag kör med streetstick 2-10g 8’1, vanford 1000, berkley x9 0.10mm. Och jag tänkte jag skulle flötmeta lite nästa fisketur, men eftersom spöringarna är pyttesmå så funderade jag på kastkula för att slippa flötesstopp som knappt går igenom ringarna.. Nu till min fråga, vet ni något flöte som är fixerat fast även tillåter att man justera grund enkelt? Tack
                      De flesta matchflötena. Kör bara på ett vanligt smalt glidflöte.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X