BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Kör på en fantastisk tafs från Lucky John som de tyvärr slutat med. Köpte de sista från en butik i Baltikum.
    Men darts har någon färdig jag hört ska vara bra. Dock inte testat själv.
    Knyter helst själv. Blir lite billigare tror jag och så vet man att det blir bra gjort :-)

    Sen kan jag tänka mig att det blir lite meckigt med så tunna grejer men det kanske är värt det i slutändan.

    Kommentera


    • I sportgrenen casting används en kastplugg på 7,5 gram med haspelspö och till spinnspö en kastplugg på hela 18 gram.

      Om man anser att 7,5 gram är en vikt som går under ul/bfs skulle man ju kunna anordna tävlingar även i en sån klass... precision på olika avstånd och olika stora mål för att simulera ett riktigt bfs-fiske. Sverige är väl dock för litet...

      Kommentera


      • Passar den här spolen en mgxtreme 2 också?

        https://www.hedgehog-studio.co.jp/product/1874

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Passar den här spolen en mgxtreme 2 också?

          https://www.hedgehog-studio.co.jp/product/1874
          Tror det. Hade första gen mgx och där passade spolarna mellan vanliga mgx och extreme.

          Kommentera


          • Undrar varför ABU inte har tillverkat en egen grund spole till mgxtreme när dom har bemödat sig med att göra det till exd...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Undrar varför ABU inte har tillverkat en egen grund spole till mgxtreme när dom har bemödat sig med att göra det till exd...
              Särskilt med tanke på hur finesseanpassad den annars är. Jag får ut ca 3 kg broms av en MGXtreme (inte i närheten av vad Abu skriver) och den är riktigt lätt. Bromsarna är ganska känsliga, särskilt om man polerar metall-bromsplattan. Då kastar rullen extremt långt också. Men....spolen är ju jättedjup....!? Varför? Det där lär vara en riktigt kompetent BFS-rulle. Den rullen har den bästa centrifugalbromsen på marknaden tycker jag.

              Kommentera


              • I andra länder som är betydligt större marknader än lilla Sverige använder man ju monolinor i större utsträckning och har man då även lite större och starkare fiskar kanske man behöver lite mer linkapacitet.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  I andra länder som är betydligt större marknader än lilla Sverige använder man ju monolinor i större utsträckning och har man då även lite större och starkare fiskar kanske man behöver lite mer linkapacitet.
                  Jo visst, men Abus spole i MGXtreme är närmre Shimanos 150 storlek än deras 100 storlek. Shimano Aldebaran som är en finesserulle har 50 storlek på spolen. Där får man utan problem på monofilamentlinor samt fluorocarbonlinor. Linkapaciteten på MGXtreme är onödigt stor för en finesserulle. Något annat än finesse och abborrjerkbaits skulle jag aldrig använda den till.

                  Kommentera


                  • Jag köpte mig en mgxtreme för abborrfisket. Har ju konstaterat att det följer med grundare spole till både mgx och salty stage... en av ungarna har en salty stage till borre men använder den djupa spolen så jag ska testa om den grunda funkar i mgxtreme. Om den inte passar får jag beställa en spole från japan. Inte för att jag behöver en grund spole till det tänkta fisket... men "bara för att" så att säga. Det är ju aldrig fel med flera spolar så man kan använda både braid och mono snabbt och enkelt.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      I sportgrenen casting används en kastplugg på 7,5 gram med haspelspö och till spinnspö en kastplugg på hela 18 gram.

                      Om man anser att 7,5 gram är en vikt som går under ul/bfs skulle man ju kunna anordna tävlingar även i en sån klass... precision på olika avstånd och olika stora mål för att simulera ett riktigt bfs-fiske. Sverige är väl dock för litet...
                      Jag kanske borde lägga det här i någon annan area på forumet... men jag lyfter det hela här .med skaran av nördar samlad :-)

                      Visst borde vi kunna ha en BFS-tävling där var och en har sin egna "mobila" bana där det passar... en tävling med en och samma typ av kastplugg där det gäller att träffa låt säga fem olika stora mål på olika avstånd... kort avstånd = litet mål, långt avstånd = större mål... och dessutom på tid :-)

                      Med små medel kan man öva även i en liten lägenhet om kort avstånd är under fem meter och målet är typ en kaffekopp...

                      En tävling per månad... man klockar sig själv på ett försök och är ärlig mot sig själv och andra med resultatet som skrivs i en tråd här.

                      Finns det något intresse av någonting i den stilen?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X