BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hittade en curado på upplev för 1800 kr. Blev lite sugen på en sån. Är det alldeles för hög utväxling på dom? Jag kör aldrig över 6:1 på mina rullar, men kanske om man kör små beten och inte spolar upp till kanten så blir motståndet så pass litet och linupptaget mindre så 8:1 funkar?
    Senast ändrad av Alman; 2021-12-27, 08:45.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Hittade en curado på upplev för 1800 kr. Blev lite sugen på en sån. Är det alldeles för hög utväxling på dom? Jag kör aldrig över 6:1 på mina rullar, men kanske om man kör små beten och inte spolar upp till kanten så blir motståndet så pass litet och linupptaget mindre så 8:1 funkar?
      Har inte hunnit testa min än. Har aldrig heller kört med sån hög utväxling så därför beställde jag hem en slx bfs 6:3:1.
      mvh maler

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
        Hittade en curado på upplev för 1800 kr. Blev lite sugen på en sån. Är det alldeles för hög utväxling på dom? Jag kör aldrig över 6:1 på mina rullar, men kanske om man kör små beten och inte spolar upp till kanten så blir motståndet så pass litet och linupptaget mindre så 8:1 funkar?
        Jag själv är van vid och föredrar 6.X:1 i utväxling. Jag köpte en Shimano Aldebaran BFS med utväxling 8.1:1 och för mig blev den på tok för hög. Det kändes väldigt ovant att fiska med. Till slut ersatte jag dreven mot 6.8:1 utväxlade calcutta conquest bfs mässingdrev, vilket för mig gjorde susen. Är du van vid lågutväxlat, fortsätt på den banan. Min BFS-Abu är 7.1:1 utväxlad och det känns som max för mig. Högre utväxling än så påverkar mitt fiske negativt. Jag föreslår därför att fortsätta med den utväxlingen du är van vid.

        SLX BFS är såpass lik Curado BFS (och dessutom billigare i Japan). Jag skulle beställa den istället. Det blir ungefär samma pris.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Jag själv är van vid och föredrar 6.X:1 i utväxling. Jag köpte en Shimano Aldebaran BFS med utväxling 8.1:1 och för mig blev den på tok för hög. Det kändes väldigt ovant att fiska med. Till slut ersatte jag dreven mot 6.8:1 utväxlade calcutta conquest bfs mässingdrev, vilket för mig gjorde susen. Är du van vid lågutväxlat, fortsätt på den banan. Min BFS-Abu är 7.1:1 utväxlad och det känns som max för mig. Högre utväxling än så påverkar mitt fiske negativt. Jag föreslår därför att fortsätta med den utväxlingen du är van vid.

          SLX BFS är såpass lik Curado BFS (och dessutom billigare i Japan). Jag skulle beställa den istället. Det blir ungefär samma pris.
          Hej vännen vad använder du för lina på din aldebaran.
          jag vet ej om jag ska köpa 0.10 flätlina eller köpa fluorocarbon?
          mvh maler

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Jag själv är van vid och föredrar 6.X:1 i utväxling. Jag köpte en Shimano Aldebaran BFS med utväxling 8.1:1 och för mig blev den på tok för hög. Det kändes väldigt ovant att fiska med. Till slut ersatte jag dreven mot 6.8:1 utväxlade calcutta conquest bfs mässingdrev, vilket för mig gjorde susen. Är du van vid lågutväxlat, fortsätt på den banan. Min BFS-Abu är 7.1:1 utväxlad och det känns som max för mig. Högre utväxling än så påverkar mitt fiske negativt. Jag föreslår därför att fortsätta med den utväxlingen du är van vid.

            SLX BFS är såpass lik Curado BFS (och dessutom billigare i Japan). Jag skulle beställa den istället. Det blir ungefär samma pris.
            Ha ha :-) nu är det redan försent. Beställde en tidigt i morse då jag såg att dom höll på ta slut. Provar hur det känns och annars beställer jag den lägre utväxlingen från en slx bfs. Det borde ju funka då det i princip är samma rulle :-)

            Misstänker att den kommer kännas alldeles för hög speciellt när jag ska cranka ha ha

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Maler Visa inlägg

              Hej vännen vad använder du för lina på din aldebaran.
              jag vet ej om jag ska köpa 0.10 flätlina eller köpa fluorocarbon?
              mvh maler
              Jag kör 0,12 flätlina, ca 75 m.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                Ha ha :-) nu är det redan försent. Beställde en tidigt i morse då jag såg att dom höll på ta slut. Provar hur det känns och annars beställer jag den lägre utväxlingen från en slx bfs. Det borde ju funka då det i princip är samma rulle :-)

                Misstänker att den kommer kännas alldeles för hög speciellt när jag ska cranka ha ha
                Ja, worst case scenario finns det lågutväxlade drev till Curado BFS.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Ja, worst case scenario finns det lågutväxlade drev till Curado BFS.
                  Jag har curado men har ej testat den köpte den för 2 veckor sen. Slx kommer efter nyår.
                  MVH maler

                  Kommentera


                  • Är det någon här inne som har ett hig end bfs spö till salu så hojta till. Gärna ca 1-7g och ca 6,5 fot.

                    Kommentera


                    • Blev sugen på ett Major Craft Benkei 652 UL. Den har en kastvikt på ca 1-7 g men så finns den i L varianten som kastar 2-7 g. Aktionen verkar vara densamma men lite mer pulver i L varianten. Vilket ska man välja?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X