BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Jag kanske borde lägga det här i någon annan area på forumet... men jag lyfter det hela här .med skaran av nördar samlad :-)

    Visst borde vi kunna ha en BFS-tävling där var och en har sin egna "mobila" bana där det passar... en tävling med en och samma typ av kastplugg där det gäller att träffa låt säga fem olika stora mål på olika avstånd... kort avstånd = litet mål, långt avstånd = större mål... och dessutom på tid :-)

    Med små medel kan man öva även i en liten lägenhet om kort avstånd är under fem meter och målet är typ en kaffekopp...

    En tävling per månad... man klockar sig själv på ett försök och är ärlig mot sig själv och andra med resultatet som skrivs i en tråd här.

    Finns det något intresse av någonting i den stilen?
    Det hade kunnat vara lite kul. Men eftersom det är en UL bfs tråd. Så tycker jag en vikt på ungefär 3g hade varit spännande.

    Kommentera


    • Finns det en kastplugg som väger 3 gram att köpa enkelt så är ju det ett alternativ såklart.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Finns det en kastplugg som väger 3 gram att köpa enkelt så är ju det ett alternativ såklart.
        Annars är det lite onödigt. En plugg på 7-8g går ju kasta med nästan allt.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Tror det. Hade första gen mgx och där passade spolarna mellan vanliga mgx och extreme.
          Enligt supporten hos pure fishing så passar dessvärre ingen av dom andra rullarnas grunda spolar och om jag läser rätt mellan raderna kommer man fasa ut mgxtreme2. För mig spelar det mindre roll... jag köpte mig en till abborre och den ska nog även kunna funka till havsöring...

          Det ska ju bli kul att se om dom kommer med en ännu lättare rulle... med grund spole :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

            Annars är det lite onödigt. En plugg på 7-8g går ju kasta med nästan allt.
            Okej, jag kastar hitintills sånna beten med haspel.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Enligt supporten hos pure fishing så passar dessvärre ingen av dom andra rullarnas grunda spolar och om jag läser rätt mellan raderna kommer man fasa ut mgxtreme2. För mig spelar det mindre roll... jag köpte mig en till abborre och den ska nog även kunna funka till havsöring...

              Det ska ju bli kul att se om dom kommer med en ännu lättare rulle... med grund spole :-)
              Använd INTE MGXtreme till fiske i bräckt vatten eller salt vatten. Rullens magnesiumstativ klarar inte av varken bräckt eller salt vatten särskilt länge. Det kommer att korrodera. I teorin skulle coatingen på rullen göra den salt/brackvatten-beständig, men ofta slarvar Doyo (fabriken som gör Abus lågprofilare) med att lägga på coatingen och rent magnesium blottas på nästan varannan rulle. Dessutom skavs coatingen väldigt lätt bort där spolen går in i rullhuset. Den bör därför enbart användas i sötvatten.

              Kommentera


              • Jag har ju garanti på rullen :-D

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Jag har ju garanti på rullen :-D
                  Jo, men tyvärr brukar inte korrosion gå under garanti. Har du repat rullen och den skyddande coatingen (färgen) är borta finns det risk för att den inte går under garant. Dessutom är det väldigt svårt att få tag på reservdelar nu, och det kommer troligtvis vara svårt det närmsta året. Inte minst om rullen är på väg att läggas ner.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Jag har ju garanti på rullen :-D
                    Tror att på MGX står det. Freshwater only !
                    Har du använt den i salt så gäller inte garantin.

                    Kommentera


                    • Lycka till med att bevisa det... fast å andra sidan är skärgården död enligt mig och båten hamnar nu i en större klarvattensjö

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X