BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Är rätt sugen på rullen. Ända negativa som jag kan komma på är avsaknad av knarr. Vet att man kan beställa knarr till den men det blir ca 700 kr till, iallafall den jag har kollat på. Då blir det plötsligt en ganska stor peng för den rullen.
    Du skulle ju kunna kolla på Gekkabijin, lite fler kullager och clicker från start?

    Vet att det finns fler leverantörer och priserna är ju inte helt galna https://www.aliexpress.com/store/gro...594c5711hmkWC0
    Senast ändrad av Hejhej; 2022-01-19, 09:53.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Då kanske man bör vänta på den nya aldebaran.Vet du någom om rullen Hejhej? Typ vilka kastvikter den kommer att lämpa sig bäst till, spolvikt osv?
      Nej tyvärr så har jag inte hittat någon information om rullen ännu, mest spekulationer. Men har svårt att tro att Shimano inte tänker utmana Daiwa inom området och iaf leverera liknande prestanda.OCH med tanke på hur bra Aldebaran är fortfarande för att vara släppt 2016, så förväntar jag mig iaf att den kommer att bli väldigt konkurrenskraftig.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg

        Nej tyvärr så har jag inte hittat någon information om rullen ännu, mest spekulationer. Men har svårt att tro att Shimano inte tänker utmana Daiwa inom området och iaf leverera liknande prestanda.OCH med tanke på hur bra Aldebaran är fortfarande för att vara släppt 2016, så förväntar jag mig iaf att den kommer att bli väldigt konkurrenskraftig.
        Är du säker på att Gekkabijin har clicker? Då blir ju valet ganska enkelt. Tror du man kan få hem en sådan från dörr till dörr för samma pengar som en Alphas air tw kostar i butik här i Sverige, ca 3500kr?

        Tror du att Aldebaran bfs kommer vara en direkt utmanare till Alphas air tw? Tänker då prismässigt. Man kan ju hitta Daiwan för 3500 kr, tror att aldebaran kommer hamna på minst en lusentapp över 3500kr.

        Rullen jag är mest sugen på är Okuma Hakai BFS. Men den lär dröja innan den kommer till Sverige.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

          Är du säker på att Gekkabijin har clicker? Då blir ju valet ganska enkelt. Tror du man kan få hem en sådan från dörr till dörr för samma pengar som en Alphas air tw kostar i butik här i Sverige, ca 3500kr?

          Tror du att Aldebaran bfs kommer vara en direkt utmanare till Alphas air tw? Tänker då prismässigt. Man kan ju hitta Daiwan för 3500 kr, tror att aldebaran kommer hamna på minst en lusentapp över 3500kr.

          Rullen jag är mest sugen på är Okuma Hakai BFS. Men den lär dröja innan den kommer till Sverige.
          Jag har oxå funderat på Gekkabijin, den har knarr, men tvekar då spolen är designad för flätlina och rullen jag letar efter skall ha nylon. Ingen aning vad som skulle hända om man spolar på nylon på den, skulle kanske funka ok men inte om man söker perfektion?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

            Är du säker på att Gekkabijin har clicker? Då blir ju valet ganska enkelt. Tror du man kan få hem en sådan från dörr till dörr för samma pengar som en Alphas air tw kostar i butik här i Sverige, ca 3500kr?

            Tror du att Aldebaran bfs kommer vara en direkt utmanare till Alphas air tw? Tänker då prismässigt. Man kan ju hitta Daiwan för 3500 kr, tror att aldebaran kommer hamna på minst en lusentapp över 3500kr.

            Rullen jag är mest sugen på är Okuma Hakai BFS. Men den lär dröja innan den kommer till Sverige.
            Här kan du höra drag clickern. https://youtu.be/365VodU27tY?t=117
            Det är troligt att de kommer att vilja slåss om kunderna så ja, jag tror att Shimano vill utmana Daiwa. Men den blir nog dyrare iaf i först taget. Dvs Daiwan blir mer prisvärd. Läs gärna igenom tråden på tackletour, finns mycket info om Gekkan även om tråden handlar om nästa version av Alphas Air som kommer snart. http://www.tackletour.net/viewtopic.php?f=47&t=87030
            Okuma har jag ingen koll på alls.
            Dessutom kan man köpa en Alpas Air rulle då den ska passa utan några problem i Gekkan. Så vilket är nice om man vill fiska på lite olika sätt. En till fördel för Gekkan är att den är ok för Saltvatten om det nu spelar någon roll.

            Hobie har dessutom fler videos som du hittar på hans kanal.
            https://www.youtube.com/watch?v=yDQR...obie-WanKenobi
            Senast ändrad av Hejhej; 2022-01-19, 13:39.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

              Jag har oxå funderat på Gekkabijin, den har knarr, men tvekar då spolen är designad för flätlina och rullen jag letar efter skall ha nylon. Ingen aning vad som skulle hända om man spolar på nylon på den, skulle kanske funka ok men inte om man söker perfektion?
              Kan ju ha mer än 1 spole. Det ger en mer versatil rulle dessutom.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg

                Kan ju ha mer än 1 spole. Det ger en mer versatil rulle dessutom.
                Absolut kan man det, men är inte linupplägget oxå kalibrerat för flätlina?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

                  Absolut kan man det, men är inte linupplägget oxå kalibrerat för flätlina?
                  Hur menar du?
                  Det som är optimerat för PE är väl rullens utformning samt bromsen på spolen?

                  Kommentera


                  • Gekkan har väl en spole med skuldror, dvs möjligen samma yttermått men inte samma bredd på linpaketet? Linföraren torde därför ha mindre slaglängd ( vilket gör att den inte når ytterkanter med vanlig spole...?) Sen som PE-rulle kan ju Daiwa ev. ha gett linföraren högre utväxling så som de gjort med Prorex SV TW PE 100 eller vad den nu heter...

                    Skulle nog valt en vanlig Air och kompletterat med extra knarr om man gillar det och det ger fler spolalternativ än Gekkan om jag var BFS tagen... kolla och fråga Hobie wan Kenobie på YT, han kan ha båda två...
                    Senast ändrad av anteman; 2022-01-19, 15:25.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Gekkan har väl en spole med skuldror, dvs möjligen samma yttermått men inte samma bredd på linpaketet? Linföraren torde därför ha mindre slaglängd ( vilket gör att den inte når ytterkanter med vanlig spole...?) Sen som PE-rulle kan ju Daiwa ev. ha gett linföraren högre utväxling så som de gjort med Prorex SV TW PE 100 eller vad den nu heter...

                      Skulle nog valt en vanlig Air och kompletterat med extra knarr om man gillar det och det ger fler spolalternativ än Gekkan om jag var BFS tagen... kolla och fråga Hobie wan Kenobie på YT, han kan ha båda två...
                      Ok förstår vad du menar, enda sättet att få reda på det är ju att testa.

                      Men kollar man denna videon https://www.youtube.com/watch?v=Gjzy...obie-WanKenobi
                      Så använder han ju en Roro spole som är "normal" och det ser ut som att den spolar på linan korrekt.
                      Denna spolen https://baitfinesseempire.com/produc...-steez-air-tw/


                      Edit:la till lite info samt länkar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 398 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 152 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 361 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X