BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Den nya aldebaran ska tydligen konkurrera med steez air så prislappen lär ju bli ganska saftig. Snygg var den inte heller om jag ska vara ärlig. Så här i första hand måsre jag säga att den var lite av en besvikelse. Men vem vet, den kanske kastar helt sjukt bra.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
      Lyckades inte förstå det japanska tecknena, är det nån som kan se vad den väger?
      MODELL:

      HG LEFT

      -

      -

      UTVÄXLING:

      7.8

      -

      -

      BROMSKRAFT:

      3.5

      -

      -

      VIKT:

      130

      -

      -

      SPOLMÅTT:

      29/19

      -

      -

      M/ LB TEST:

      6-45、8-45

      -

      -

      LININTAG:

      71

      -

      -

      VEVLÄNGD (om jag förstod det rätt, min japanska är långt ifrån perfekt):

      40

      -

      -

      KULLAGER:

      10/1

      -

      -

      夢屋ハンドルノブタイプ (YUMEYA HANDLE SUBTYPE):

      A

      -

      -

      夢屋ハンドルタイプ (YUMEYA HANDLE TYPE):

      BH-1

      -

      -

      PRIS:

      48,000円(yen)

      -

      -

      ITEM CODE:

      043993

      -

      -

      XG-modellen väger lika mycket, har 8.9:1 utväxling, samt tar in 81 cm lina.

      Det jag är osäker på är drevmaterialet. Är det micro module duralunim-drev (aluminium) kommer jag inte att köpa den här rullen. Är det mässingdrev så blir den genast intressant. Något jag tycker är underligt är hur djup spolen ser ut att vara. Det ska vara en MGL III spole, vilket jag inte minns introducerats som en BFS-spole. Hittills verkar det svårt att avgöra vad det här kommer vara för typ av rulle.
      Senast ändrad av Benjamin S; 2022-01-21, 20:34.

      Kommentera


      • Benjamin S

        Tyvärr så verkar dom vara i aluminium som jag förstår det utifrån länken jag skickade till reelt test "gissningar" om den nya aldebaran.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
          Benjamin S

          Tyvärr så verkar dom vara i aluminium som jag förstår det utifrån länken jag skickade till reelt test "gissningar" om den nya aldebaran.
          Jaha....det var synd det. Är det dock någonstans det håller så bör det vara på en BFS rulle. Dock har aldrig micro module aluminiumdrev hållit särskilt bra förut...så jag förstår inte varför Shimano skulle riskera detta igen. Micro module mässingdrev har jag aldrig haft särskilt mycket problem med, så jag håller tummarna att det åtminstone går att byta ut dreven i den nya Aldebaranen mot mässingdrev från någon rulle. Jag oroar mig också över att spolen ser så djup ut...!? Konstigt djup! Och inte är den särskilt borrad heller. Jag avvaktar nog tills vidare, om inte rullen verkligen överraskar mig.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Jaha....det var synd det. Är det dock någonstans det håller så bör det vara på en BFS rulle. Dock har aldrig micro module aluminiumdrev hållit särskilt bra förut...så jag förstår inte varför Shimano skulle riskera detta igen. Micro module mässingdrev har jag aldrig haft särskilt mycket problem med, så jag håller tummarna att det åtminstone går att byta ut dreven i den nya Aldebaranen mot mässingdrev från någon rulle. Jag oroar mig också över att spolen ser så djup ut...!? Konstigt djup! Och inte är den särskilt borrad heller. Jag avvaktar nog tills vidare, om inte rullen verkligen överraskar mig.
            Spolen är djupare en den gamla spolen men mycket mindre. Nästan som alphas air tw. Alltså mycket mindre än den gamla och därav också lägre vikt. Men jag måste hålla med om reel test observation att den nya icke vevgavelsidan är ful som stryk.

            Kommentera


            • Verkar på ytan att Daiwa gör mera rätt än Shimano. Har ni sett nya Silver Creek? Snyggaste rullen Daiwa gjort på länge enligt mig

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                Verkar på ytan att Daiwa gör mera rätt än Shimano. Har ni sett nya Silver Creek- snyggaste rullen Daiwa gjort på länge enligt mig
                Jo den rullen är sjukt snygg :-)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                  Verkar på ytan att Daiwa gör mera rätt än Shimano. Har ni sett nya Silver Creek? Snyggaste rullen Daiwa gjort på länge enligt mig
                  Jag föredrar utseendet på den gamla Alphas Air Stream Custom. Jag skulle köpt den när jag hade chansen, för nu kostar den inte bara en skjorta, utan två skjortor. Jag blev erbjuden en för strax över 1000-lappen...men tackade nej. Det är lätt att vara efterklok.

                  Kommentera


                  • Inte helt billigt- och liksom Air Stream en bäckrulle vad jag förstådd. Men mycket snyggare än tom Gekkan (lite trött på svart och röd)

                    Kommentera


                    • Air Stream är vackert- håller med.
                      Deras bäckrullar är snyggast, men i slutändan: bäckrullar. Utan dyra ombyggnader tyvärr meningslösa för mitt fiske

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 342 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 849 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X