Ursprungligen postat av JontaK
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
Vägde mina BFS beten jag fiskar med 1,5-4,9g. Lättaste är Salmo hornet 1,54g och tyngsta Rapala CD 5cm
Fiskar effektivt med alla mina beten men jag använder inte 1,5g Salmo för distanskast. Fiskar mindre strömmande vatten där det krävs precisions kastande.
Favoritbeten är Rapala sinking 3cm 3g och Rapala UL 4cm 2,6g.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Kan förstå det, spinnaren är verkligen svårkastad men går det gör det.Ursprungligen postat av Smolt Visa inläggJontaK Den lille Myran spinnaren är inte helt olik de spinnare som gubbarna från min barndom kunde ha på sitt flugkast tillsammans med två flugor. Flugkast med kula pratar jag om då. Det får mig att undra om inte vikter under 2g är enklare att kasta med ett flugspö. Du har inte en gäddfluga du kan väga upp på din langarvåg?
Tror dock du kan ha rätt i att beten av den typen är lättare att vifta iväg medelst flugspö.
Jag får damma av pulvret från vågen och rota fram mina gamla flugor.
Tror jag har någon gäddfluga, visserligen modell mindre, liggande i katakomberna.
Köpte på mig några ytterst små wobblern av glömt fabrikat då jag höll i samköp från Fishing-Mart förr. Vissa var löjligt små men de vägde ändå in på cirka 1.5-2.5 gram.Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggSå det ligger nog väldigt mycket i din analys och dina slutsatser JontaK. Vilka drag väger ens ner mot grammet?
Kan inte heller på rak arm säga något bete kring grammet.
Just i Polen, och andra länder på kontinenten, är små insektsimitationer populära. Dessa tror jag ibland väger runt eller till och med under grammet.
Sen finns det en del bäckbeten i Japan under grammet, men här hemma är dylika i princip oanvändbara, i synnerhet om man tänker BFS till abborre.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag tror inte att jag har något lättare köpedrag som är lättare än Salmo Hornet 3 SR Flytande 1,8g
Möjligen skulle minsta egentillverkade vobblern kunna vara någon tiondel lättare.
Så det ligger nog väldigt mycket i din analys och dina slutsatser JontaK. Vilka drag väger ens ner mot grammet?
Jag hittade faktiskt ett par Salmo Hornet på 1,5g hemma, men de flyger förvånansvärt mycket sämre än de på 1,8 även med haspelspö. Det är nog inte bara hur spöt laddar utan linval och luftmotstånd börjar förmodligen ta ut sin rätt när betet lämnar spötoppen med så lite energi.Senast ändrad av Kulfisk; 2023-03-02, 17:03.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
JontaK Den lille Myran spinnaren är inte helt olik de spinnare som gubbarna från min barndom kunde ha på sitt flugkast tillsammans med två flugor. Flugkast med kula pratar jag om då. Det får mig att undra om inte vikter under 2g är enklare att kasta med ett flugspö. Du har inte en gäddfluga du kan väga upp på din langarvåg?
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Diskussionen med DuffelDad fick mig att fundera kring hur lätt jag faktiskt fiskar, vilka betesvikter som är aktuella/försvarbara till ett givet fiske.
Då BFS-diskussionen inte sällan drar mot vikter ner kring grammet fick jag för mig att plocka fram några av mina minsta beten för spinnfiske för att se vad dessa väger.
Fram med knarkvågen och kör lite bilder för att illustrera:
Här är min minsta öringsked. Den är cirka 27mm lång, alltså väldigt liten men ändå når vikten nästan 2 gram.
Minsta Rapalan jag äger.
Svårt med skalan på bild men det här en är riktigt liten wobbler, är väl dessutom gjord i balsaträ.
Trots detta är vi uppe en bra bit över det där grammet.
Bete avsett för bäcköring, knappt 40mm.
Myrans lilla my, ska enligt tillverkaren väga 1.5 gram.
Det här är ett bete de allra flesta efter att ha sett det i verkligheten skulle tro är i princip omöjligt att kasta. En del av dem hade också haft rätt.
Många vill ju fiska det superlätta fisket efter abborre.
Här en Lunker City Ribster 3 tum/7.5cm. Det här är en riktigt lätt jigg men med endast en liten krok från Owner (avsedd för mete tror jag) väger betet nästan 2 gram.
Återigen, något extremt få skulle få för sig att kasta och gör man det blir det inte längder vill jag påstå.
Lägg däremot till en volframskalle på ett par gram så blir det däremot fiskbart, dels rent tekniskt men även viktmässigt.
Här någonstans tycker jag BFS för abborre börjar bli vettigt.
Jämfört med det här betet: Salmo Rattlin Hornet 4.5.
Det här är ett bete många tycker är väldigt litet, många bekanta tycker det är för litet att fiska abborre med.
Men vilket är i BFS-sammanhang lättkastade 5+ gram.
Avslutar med ytterligare ett bäckbete. Den här är 48mm, väldigt liten och nätt men väger ändå in på fullt kastbara knappa 4 gram.
Här en jämförelsebild.
Med är Rapala Shadow Rap vägandes cirka 12 gram, den ihop med Westin Rawbite (tror jag) med liknande vikt är beten många bekanta till mig ser som lätta och i viss mån problematiska att kasta.
Sensmoralen i det här inlägget, för mig, är att beten vägandes under 1.5 gram är exceptionellt små och lätta.
Visst, till riktigt små vatten hållandes små fiskar kanske det finns mening att satsa på prylar som kan hantera 1 gram men mängder av förvånansvärt små beten väger från 2 och uppåt.
Kul och utmanande att kasta 1 gram men i de flesta fall knappast särskilt praktiskt eller effektivt.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Det va va okunskap från min sida, jag kommer nog inte kasta så lätta vikter. Men tack för tippsetUrsprungligen postat av Xerup Visa inläggHär är ett spö till överkomligt pris som laddar 1 gram men det är få pm ens någon i Sverige som kommer ha nytta av att kunna kasta 1 gram.
https://www.dankung.com/product/fibe...4T_LOW0e6cXPaU
Lämna en kommentar:
-
Här är ett spö till överkomligt pris som laddar 1 gram men det är få pm ens någon i Sverige som kommer ha nytta av att kunna kasta 1 gram.
This is a unidirectional (UD) S glass rod developed by finesse fishing experts. It's especially loved by fly fishing anglers (as a useful companion rod of their fly fishing), and baitcasting & spinning trout fishing fans. The modern UD glass material enables it have more flex so that you can more easily cushion jumps and head shakes of trout. Along with its flick casting capability( click for video on this page below), this rod brings users much unique fun in stream fishing that other rods don't have.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 302 visningar