BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Den här veven används tydligen på exempelvis ABU 2500... why? :-) Gator Grip heter den om jag fattat rätt...
    Har inte en aning om varför och vad den gör, men även om den veven hade varit Guds gåva till BFS världen så hade jag aldrig använt den. FULASTE jag har sett :-)

    Kommentera


    • Inte var den vacker men om alla vevarmar har olika längd så blir den ju s a s 4-växlad... om man vevar in med samma hastighet.

      Kommentera


      • https://youtu.be/B4uIwki9ZJA

        Sinneslöst vilken kontroll med kasten och snabbt går det också. Undrar vilka vikter det handlar om.

        Kommentera


        • 5-7 gram vill jag minnas att Hobie-Wan Kenobi nämnde och om jag förstod honom rätt... om det nu var han som nämnde det... :-)

          Allt handlar inte om sub 3 gram vid praktiskt fiske...

          Bait Finesse är så mycket mer än att endast kasta skedar och wobbler i strömmande vatten... alla möjliga olika riggningar har väl en egen tråd här nånstans och det är i min mening där spö/rulle/lina/bete som system kan komma att kräva extremt lätta kastvikter även om det finns löjligt lätta wobbler, spinnare, skedar och jiggar.

          Men duktig på att svinga dom där spöna är han Anglo... men så är det väl han som äger företaget som bygget dom också och dom går väl loss på minst 8000:- svenska och en bra bit upp därifrån.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

            Bait Finesse är så mycket mer än att endast kasta skedar och wobbler i strömmande vatten... alla möjliga olika riggningar har väl en egen tråd här nånstans och det är i min mening där spö/rulle/lina/bete som system kan komma att kräva extremt lätta kastvikter även om det finns löjligt lätta wobbler, spinnare, skedar och jiggar.
            BFS från början är inte i närheten likt det vi skulle kalla BFS idag. Jag har tidigare i tråden skrivit om skillnaden på Bait Finesse och det vi idag refererar till som BFS. BFS är egentligen bara Shimanos marknadsföringsterm på deras multirullar som är gjorda för ultralätta beten.

            Kommentera


            • Jag har kastat upp till 21 g med min Aldebaran BFS. Den pallar det, men som engqvist säger så finns det rullar som presterar bättre med dem vikterna. Dock tycker jag att 2016-versionen av Aldebaran BFS presterar riktigt bra med beten kring 12-15 g.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                BFS från början är inte i närheten likt det vi skulle kalla BFS idag. Jag har tidigare i tråden skrivit om skillnaden på Bait Finesse och det vi idag refererar till som BFS. BFS är egentligen bara Shimanos marknadsföringsterm på deras multirullar som är gjorda för ultralätta beten.
                Ja, och BFS här i Sverige skiljer sig nog åt vad en amerikan i norra usa skulle kalla BFS och detsamma gäller nog en från södra usa eller någon på Nya Zeeland eller japan för den delen.

                Jag tror dock att det kommer ändra sig lite över tid. Det dyker ju upp mer och mer rinnande vatten som faktiskt bär bäcköring och som passar BFS bättre än flugfiske.

                Teknikerna du beskriver i din tråd tror jag kommer anammas mer och mer.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Teknikerna du beskriver i din tråd tror jag kommer anammas mer och mer.
                  Tänker du på finesse-tråden? Jag hoppas verkligen fler får upp ögonen för finesse. Det är ett stort steg som genererar högre krav på utrustning. Det i sin tur breddar marknaden och snart kanske vi får fler finessespö-alternativ till oss multirullefiskare. Det finns en stor brist på märken som satsar på finesse och teknikspecifika spön.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Tänker du på finesse-tråden? Jag hoppas verkligen fler får upp ögonen för finesse. Det är ett stort steg som genererar högre krav på utrustning. Det i sin tur breddar marknaden och snart kanske vi får fler finessespö-alternativ till oss multirullefiskare. Det finns en stor brist på märken som satsar på finesse och teknikspecifika spön.
                    Exakt! Den tråden är bra. Jag ska försöka testa dom olika teknikerna mer framöver utan krav från mig själv om att jag måste få fisk :-)

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                      Exakt! Den tråden är bra. Jag ska försöka testa dom olika teknikerna mer framöver utan krav från mig själv om att jag måste få fisk :-)
                      Det är ett suveränt steg. Jag rekommenderar att även ta fram teknikerna vid "bra fiske" (bottennära) för att bara bekanta sig med teknikerna och se att det går att få fisk på dem. Jika rig är den teknik jag verkligen kan slå ett slag för då den revolutionerat mitt fiske.

                      Den funkar för övrigt även till BFS...och jag kan visa upp den riggen, fast BFS anpassad om folk är inresserade.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X