BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det någon som kör bfs med fluga här? Skulle vara trevligt med lite erfarenheter. Jag kör oftast små creature baits och nympher. Några få centimeter stora på en 2-3 grams jigkrok i str 6 eller 4. Dock är jag mer nyfiken på fluga då jag gillar att binda när man inte kan fiska och göra egna men har aldrig fastnat för flugspö och det fisket. Vore ju kul att kombinera fluga med bfs.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
      Är det någon som kör bfs med fluga här? Skulle vara trevligt med lite erfarenheter. Jag kör oftast små creature baits och nympher. Några få centimeter stora på en 2-3 grams jigkrok i str 6 eller 4. Dock är jag mer nyfiken på fluga då jag gillar att binda när man inte kan fiska och göra egna men har aldrig fastnat för flugspö och det fisket. Vore ju kul att kombinera fluga med bfs.
      Jag brukar köra med fluga. Både till bfs, ul och lite tyngre vikter. Jag tycker det funkar bra. Jag kör ofta Carolina riggade flugor eller cheburashka vikter.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Imrun Visa inlägg

        Jag brukar köra med fluga. Både till bfs, ul och lite tyngre vikter. Jag tycker det funkar bra. Jag kör ofta Carolina riggade flugor eller cheburashka vikter.
        Att jag inte tänkte på det. Inga dumma lösningar där inte att vikta ner. Det får man prova.
        Tackar för tipset Imrun

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
          Är det någon som kör bfs med fluga här? Skulle vara trevligt med lite erfarenheter. Jag kör oftast små creature baits och nympher. Några få centimeter stora på en 2-3 grams jigkrok i str 6 eller 4. Dock är jag mer nyfiken på fluga då jag gillar att binda när man inte kan fiska och göra egna men har aldrig fastnat för flugspö och det fisket. Vore ju kul att kombinera fluga med bfs.
          Är fanatisk flugfiskenörd och ny inom bfs. Har haft tanken redan från början att fiska bfs med streamers. Har en hel del öringstreamers, älskar fiska storöring med stora flugor. Huggen blir galet explosiva. Mina öringsflugor är oftast viktade och på olika sätt. Vissa vill jag ha en jiggande effekt, andra svävande, långsamt sjunkande osv. Favoriten är AH-tub, Fet muddlerskalle som trycker rejält med vatten. Ännu inte hunnit testa dom än med bfs. Just nu är det små wobblers som får simma den lilla tid jag hinner med fisket. MEN ska absolut snart testa streamers med bfs. Är säker på att det är grymt effektivt och att dom slår ut wobbler i många situationer. Återstår bara att se om jag tycker det är kul att fiska dom med bfs spö.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg

            Att jag inte tänkte på det. Inga dumma lösningar där inte att vikta ner. Det får man prova.
            Tackar för tipset Imrun
            Det är lugnt

            Kommentera


            • Var tvungen att slänga på mig vadarna och prova tipsen med fluga. Satt färna på första kastet så visst funkar det allt. Körde även en liten jiggnymph med bra resultat med. Alltid kul att prova nya grejer och sätt.
              Bifogade filer

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
                Var tvungen att slänga på mig vadarna och prova tipsen med fluga. Satt färna på första kastet så visst funkar det allt. Körde även en liten jiggnymph med bra resultat med. Alltid kul att prova nya grejer och sätt.
                Grattis till fångsten! Håller med dig helt där med att testa något nytt. Sen är det ju alltid kul när man lyckas fånga fisk på egen fluga. Vinter blir inte så lång heller när man sitter och binder upp nya flugor till kommande säsong.

                Ett annan metod som också funkar med fluga är dropshot. Glömde skriva det igår.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
                  Var tvungen att slänga på mig vadarna och prova tipsen med fluga. Satt färna på första kastet så visst funkar det allt. Körde även en liten jiggnymph med bra resultat med. Alltid kul att prova nya grejer och sätt.
                  Vad tycker du om nya spöt? Riktigt sugen på en sån och i den längden du har.

                  Fiskade nån timme idag. Testade streamers men det var inget för mig. Funkade hur bra som helst att kasta och dom fiskade bra. Men jag tyckte inte om känslan att fiska dom med bfs. Jag jämför automatiskt känslan med att fiska streamers med flugspö och det är i min smak så mycket roligare.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg

                    Vad tycker du om nya spöt? Riktigt sugen på en sån och i den längden du har.

                    Fiskade nån timme idag. Testade streamers men det var inget för mig. Funkade hur bra som helst att kasta och dom fiskade bra. Men jag tyckte inte om känslan att fiska dom med bfs. Jag jämför automatiskt känslan med att fiska streamers med flugspö och det är i min smak så mycket roligare.
                    Jag gillar det skarpt. Abborre var lite svårkrokad med det men det tror jag att det mer handlade om att jag automatiskt gjorde riktigt små mothugg. Känns som spöt ska gå av hela tiden då det är så känsligt. Det är dock lite dumt då det är glasfiber så det lär hålla för en hel del.
                    Väldigt lätt att snärta iväg 2 grams beten med hyffsad precision med.
                    Senast ändrad av Jema; 2022-09-08, 18:47.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                      Det står på deras sida att alla paket står som pending och att det är normalt. Ber man om det så får man ett sändningsnummer som är spårbart.
                      Det kom nu i dag. Eller ja det kom förra torsdagen men postnord vet ju inte hur man knackar på dörren och kunde därav inte leverera när det kom.
                      Tog det oranga och färgen var ju skithäftig. Ganska styvt med för att vara glasfiber. Känns helt klart värt pengarna. Lite för långt bara för min smak. Kommer inte ihåg antal fot men åtminstone 2 för mycket för mitt bäckfiske. Kommer nog använda det till större vatten med min daiwa alphas och få till lite längre kastlängd.
                      Ska bli kul att få provfiska det senare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 390 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X