BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Mitt lämnade Kina idag...
    Mitt är fortfarande pending så jag beställde ett annat så jag har något i höst
    Fick bli Major Craft fine tail glass FSG-B422UL2. Från digitaka så vet jag att det kommer fram iallafall. Har haft major craft innan och jag gillar spöna så det ska nog bli bra. Dom är ju lite sexiga med.
    Bifogade filer

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Var ute och körde lite abborre med min nya aldebaran 22. Jäklar vilken rulle. Körde med mitt mega bass levante tror det är 4-12g i kastvikt. Så inget renodlat bfs spö direkt. Men jävlar vilken rulle. Som att veva i smör. Körde med 5g rapala countdown, cranky x 7g och jigg/nedrig med 7g skalle. Kastar hur långt som helst. Blev förvånad över hur mycket bättre rullen var på alla plan än min curado. Gillar curadon men aldebaran var klart 2500 kr bättre :-)

      Var snäppet vassare än alphas air också. Inte den vackraste rullen direkt men jäklar vad den presterar.
      Håller med, har också alphas, vilket är en riktigt bra rulle också men Aldebaran är bättre.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Finns mängder av budget spön. Men då är det Kina och Japan du får kolla.
        Finns det även spön som har kort del bakom triggern?
        alltså de spöna en (jag) hade som barn… letat men inte hittat…

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av losmopedo Visa inlägg
          Finns det även spön som har kort del bakom triggern?
          alltså de spöna en (jag) hade som barn… letat men inte hittat…
          Menar du enhandsspön så finns det. Kolla på bait finess empire.

          Detta kanske kan vara något. Kolla på Hobies kanal på tuben. Han använder ett sådant spö https://baitfinesseempire.com/produc...n-series-rods/

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg

            Mitt är fortfarande pending så jag beställde ett annat så jag har något i höst
            Fick bli Major Craft fine tail glass FSG-B422UL2. Från digitaka så vet jag att det kommer fram iallafall. Har haft major craft innan och jag gillar spöna så det ska nog bli bra. Dom är ju lite sexiga med.
            Det står på deras sida att alla paket står som pending och att det är normalt. Ber man om det så får man ett sändningsnummer som är spårbart.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Det står på deras sida att alla paket står som pending och att det är normalt. Ber man om det så får man ett sändningsnummer som är spårbart.
              Det har du rätt i. Det missade jag. Fick ett importpaket registrerat i dag hos postnord med express så det måste vara det för av numret kunde jag se att det inte var från Japan iallafall.

              Kommentera


              • Dilemmat med att inte kunna känna på grejorna så man får läsa och fråga om grejorna.

                Läst väldigt mycket gott om Ace hawk cu double ul, ca 700kr från Aliexpress. Hur är den jämfört med Major craft Benkei som man får lägga närmare en tusenlapp mer för?

                Största problemet är att jag ännu inte riktig vet vad jag vill ha för spö. Då jag är nybörjare inom bfs och möjligheterna att pröva grejor i Sverige är löjligt dåligt.
                Prylar jag har idag, Rullar: Dark Wolf ultra och Curado bfs mer roro spole. Spön: Aioushi glasfiberspö 1-5g (Aliexpress), La Moustique 198ml 2-10g, Gunki Iron-T C 198-ML 6,5ft 3,5-15gr och Skmially 1,5m 0,8-5g från Wish.

                Fiskar kortare kast och med precision. Strömmar där man behöver kasta mellan stenar, under grenar, bredvid stockar osv. Små wobbler o spinnare 1,8-6g. Glasfiberspöt är underbart att kasta med då den laddar med minimal men lite knepigare att få precision.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                  Dilemmat med att inte kunna känna på grejorna så man får läsa och fråga om grejorna.

                  Läst väldigt mycket gott om Ace hawk cu double ul, ca 700kr från Aliexpress. Hur är den jämfört med Major craft Benkei som man får lägga närmare en tusenlapp mer för?

                  Största problemet är att jag ännu inte riktig vet vad jag vill ha för spö. Då jag är nybörjare inom bfs och möjligheterna att pröva grejor i Sverige är löjligt dåligt.
                  Prylar jag har idag, Rullar: Dark Wolf ultra och Curado bfs mer roro spole. Spön: Aioushi glasfiberspö 1-5g (Aliexpress), La Moustique 198ml 2-10g, Gunki Iron-T C 198-ML 6,5ft 3,5-15gr och Skmially 1,5m 0,8-5g från Wish.

                  Fiskar kortare kast och med precision. Strömmar där man behöver kasta mellan stenar, under grenar, bredvid stockar osv. Små wobbler o spinnare 1,8-6g. Glasfiberspöt är underbart att kasta med då den laddar med minimal men lite knepigare att få precision.
                  Jag har ett ace hawk cu double ul. Det roliga är att jag har inte fiskat med det än trots att jag har haft det i nästan ett år snart :-)

                  Men den kastvikten som är angiven känns klockren på båda topparna. Är övertygad att det laddar på bra i angiven kastvikt.

                  Sen är spöt kvalitetsmässigt riktigt fint. Känner ingen skillnad när jag plockar upp Benkei vs Ace Hawk.

                  Ska ut och prova spöt snart och ge en recension. Men jag tror absolut inte du blir besviken om du köper ett.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                    Dilemmat med att inte kunna känna på grejorna så man får läsa och fråga om grejorna.

                    Läst väldigt mycket gott om Ace hawk cu double ul, ca 700kr från Aliexpress. Hur är den jämfört med Major craft Benkei som man får lägga närmare en tusenlapp mer för?

                    Största problemet är att jag ännu inte riktig vet vad jag vill ha för spö. Då jag är nybörjare inom bfs och möjligheterna att pröva grejor i Sverige är löjligt dåligt.
                    Prylar jag har idag, Rullar: Dark Wolf ultra och Curado bfs mer roro spole. Spön: Aioushi glasfiberspö 1-5g (Aliexpress), La Moustique 198ml 2-10g, Gunki Iron-T C 198-ML 6,5ft 3,5-15gr och Skmially 1,5m 0,8-5g från Wish.

                    Fiskar kortare kast och med precision. Strömmar där man behöver kasta mellan stenar, under grenar, bredvid stockar osv. Små wobbler o spinnare 1,8-6g. Glasfiberspöt är underbart att kasta med då den laddar med minimal men lite knepigare att få precision.
                    Min spontana tanke, skippa La Moustique och Gunki Iron-t. Du kommer inte få ut maximalt av vad dina bfs rullar kan prestera om inte spöt laddar med lätta beten. Hade själv ett spö klassat till 15 gram till min Aldebaran bfs men först när jag testade ett ul klassat spö kändes det som bfs.

                    Underskatta inte många av de spön som finns på Aliexpress. Det finns riktiga guldkorn, Acehawk, Tsurinoya, kuying, johncoo och många andra.
                    Mitt tips kolla upp några intressanta spön med höga ratings. Googla fram recensioner och kolla tester på tuben. Stirra dig inte blind på att det måste vara made in Japan eller nåt sånt. Till och med megabass spön för den japanska marknaden är made in China idag. Kineserna har steppat upp kvaliteten från förr. Även made in Japan var en gång i tiden klassat som skräp.

                    Ska vi vara ärliga så är det mesta outsourcat till Kina, Taiwan, Vietnam, Thailand med flera asiatiska länder eftersom det är mera lönsamt.
                    Ska jag koka ner det här till ett spö jag själv tror på så är det kuying Teton C632UL.
                    Mycket Nöje
                    /Rikard

                    Kommentera


                    • Fick hem mitt nya spö från major craft och vad skönt det var. Kastar lätt och bra samt riktigt kul även när man får dom små fiskarna. Fick ett par färnor på premiärturen med spöt. Blev lite mer jobb när ett par kilos abborrar fick för sig att bita mot min förvåning i den lilla bäcken/ån.
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X