BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Curado BFS har väl magnetbroms, hur gillat du den i motvind och längre kast jämfört med SVS Infinity till "det lite tyngre"?
    Hej anteman tyvärr så har jag inte någon erfarenhet av det systemet.
    Fiska i motvind försöker jag undvika så mycket det går men om det inte går att undvika så är det bara att justera bromsen.

    Kommentera


    • Z-Man Grejer.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg

        Hej anteman tyvärr så har jag inte någon erfarenhet av det systemet.
        Fiska i motvind försöker jag undvika så mycket det går men om det inte går att undvika så är det bara att justera bromsen.
        Nu tappade du mig, du har en Curado BFS och jag frågade om den hade magnetbroms och hur du trivs med det, men den har alltså centrifugalbroms, dvs SVS Infinity? Eller är det SVS Infinity du ej prövat?

        Visst fiskar jag ibland i motvind, främst från land och medvind från båt och då har jag sedan 80-talet justerat bromsen därefter fast där låg inte frågan s a s.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

          jag lånar tråden lite när någon ändå redan kommit in på haspel.
          Härom dagen testade jag ett för mig nytt spö för att hitta verkliga nedre gränsen för betesvikt där jag personligen tycker att spöt laddas upp och skjuter iväg betet i kastet. Först testade jag med 4g päronsänke och ärligt talat så såg jag aldrig var nedslaget blev fast att jag bara finkastade utan att ta i. Jag hade behövt en spegelblank vattenyta för att kunna se var sänket landade. För er som läser mitt inlägg är detta förmodligen av ringa intresse (typ dags att byta glasögon) men det intressanta är att jag hade en
          rulle i 3000-storlek laddad med 0,148-lina (Sufix 131). Även med ett 2g sänke kastade jag längre än jag någonsin behöver vid verkligt fiske, men då började spöt kännas lite mer som en stel pinne.

          Precis som du säger kan man säkert få olika känsla med olika lindimensioner, men jag upplever för kastlängdens skull med haspel ingen större mening med att ha lina under 0,12 (eller 0,148). Då skulle det var för känslan eller möjligen att 1000pgs-rullen tar väldigt lite lina om man inte håller nere dimensionen. Tror dock att 0,148 av Sufix 131 är så tunn att den skulle funka även där.
          Hej hej.

          Det som jag tror efter att ha läst lite bla på denna tråd är att det är svårt att säga vilken lintjocklek som passar då olika fabrikat mäter och anger olika och att dom säkert känns lite olika även om dom eg är samma tjocklek.

          Känns som en djungel det där och att man måste prova sig fram lite.
          Men jag siktar på att testa 0.11-0.13 för jag tror att det har jag liggande nånstans, ska leta när min nya spole kommer.

          Men som fler har sagt här är det kanske fler nackdelar med alltför tunn lina.

          Ska bli riktigt kul att experimentera lite

          Och om det funkar bra med det blir det bulk spole till sommaren röd eller hi-wis grön/gul.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Nu tappade du mig, du har en Curado BFS och jag frågade om den hade magnetbroms och hur du trivs med det, men den har alltså centrifugalbroms, dvs SVS Infinity? Eller är det SVS Infinity du ej prövat?

            Visst fiskar jag ibland i motvind, främst från land och medvind från båt och då har jag sedan 80-talet justerat bromsen därefter fast där låg inte frågan s a s.
            Aaaa ok ursäkta mig ja den har magnetbroms FTB system fjädrande magnet arm och jag är riktigt nöjd med den rullen och den knarrar gött när fisken rusar.

            Kommentera


            • Abborre godis

              Kommentera


              • 285 pix till tullen.
                Nu borde spolen komma snart.

                Hittade ett ställe med lite öppet vatten vatten, dock typ 1,5m öppet från land men det räcker för att få ner en dropshot.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
                  285 pix till tullen.
                  Nu borde spolen komma snart.

                  Hittade ett ställe med lite öppet vatten vatten, dock typ 1,5m öppet från land men det räcker för att få ner en dropshot.
                  Det tog 20 dagar för min spole att hitta hem.

                  Alltid gött att få veva med spöt lite.

                  Kommentera


                  • Abborre Godis

                    Kommentera


                    • Abborre Godis

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 891 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X