BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Förklara gärna vad power bfs är för något?
    15-45g och myggfritt!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

      15-45g och myggfritt!
      rulle i 6000-storlek alltså…

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Förklara gärna vad power bfs är för något?
        Dåligt formulerat inlägg. Har ingen koll på power bfs, tanken var att få reda på det.
        Sett videoklipp och rubriker med power bfs, trodde det var något "vanligt" inom bfs.
        Förmodar att det är lite tyngre bfs och undrar vilka vikter det handlar om.

        Verkar vara lite olika vad folk tycker att vikter för bfs är.
        Mina "bfs vikter" jag fiskar med är 1-5,5g. Ibland skulle jag vilja kasta 7-9g wobbler med samma känsla/spötyp som mina nuvarande bfs spön.
        Öringsspö aktion, mjuk topp men ryggrad i nedre delen. Flip-kastar mest så jag vill ha ett spö för det och samtidigt dämpar vibrationerna från wobblern.



        Kommentera


        • Power-BFS har mer att göra med hur man fiskar, än med vilka vikter man fiskar. Powerfiske är t.ex när man snabbt och effektivt fiskar av många men små ytor för att försöka maximera antal fångster på fiskade timmar. Begreppet är mest använt i samband med tävling. Power-BFS enligt den logiken borde vara densamma. Snabbt fiske med tekniker och prylar som man kan fiska av många små ytor snabbt med. Generellt sett skulle jag nog säga att snabbare BFS spön funkar bättre till detta. Dessutom mest troligt effektivt till abborre.

          Kommentera


          • Jag har istället sett "power BFS" påstås vara just fiske rent betesviktmässigt över BFS, vad det nu innebär.
            Måste vara absolut horribelt att vara låst vid dessa begrepp kring sin utrustning: "nä, jävla skit, kan inte byta till lättare bete, får inte fiska 6 gram med POWER BFS!".

            Är det ens ett vedertaget begrepp förresten?
            Har stött på det ytterst få gånger.

            Det finns ju en tråd som avhandlar lätt fiske steget över BFS (om det nu är betesvikten man syftar på).

            Kommentera


            • Jag har hört att det är en ny trend på väg från Japan, den kallas BJÄFS. Du hänger på dig en tredelad måttsydd kostym, koskällor av sterlingsilver och dricker årgångswhisky ur kåsor av solid hondurasmahogny, spöna är från 70-talet i svampig glasfiber och rullarna från ABU och motivlackade med disneyfigurer. Vidare kastar du uppströms med ett underhandskast värdigt blomsternedläggning vid en brittisk kungabegravning. Eller vänta nu, det kanske bara är jag som är sen på det

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Jag har hört att det är en ny trend på väg från Japan, den kallas BJÄFS. Du hänger på dig en tredelad måttsydd kostym, koskällor av sterlingsilver och dricker årgångswhisky ur kåsor av solid hondurasmahogny, spöna är från 70-talet i svampig glasfiber och rullarna från ABU och motivlackade med disneyfigurer. Vidare kastar du uppströms med ett underhandskast värdigt blomsternedläggning vid en brittisk kungabegravning. Eller vänta nu, det kanske bara är jag som är sen på det
                Är det Saito du syftar på? Deras glasfiberspö är allt annat än svampiga. :-) Att sippa en fin whisky i skön natur är i min värld ganska trevligt och jag skulle gärna äta av den maten han lagar i fält... han äter fan bättre i naturen än vad jag gör en fredagkväll hemmavid...

                Den dagen vi alla börjar se ner på eller göra narr av hur andra väljer att bedriva sitt fiske tror jag att vi börjar komma ut på tunn is.

                Kommentera


                • Tycker personligen att människor som visar naturen respekt. Fiskar lugnt och sansat. Och njuter av både mat och dryck. De ser jag upp till. Dessa Youtube produktioner där folk vrålar och skriker som ett gäng apor. De är verkligen dåliga föredömen. Och de börja ju nu märkas på sjöarna där alla nötter nu ska leka pikefight.

                  Kommentera


                  • Jag hade inte tyckt det varit så dumt med en lite mer stram, traditionalistisk ådra inom modernt spinnfiske.
                    Särskilt inte i kontrast till cykeltröjebärande, båtstereolyssnande, "jag bryr mig inte om att serva mina rullar, jag köper ändå nya"-gänget man så ofta stöter på i det här landet.
                    Omväxling förnöjer!

                    Håller med Xerup, det är kul med variation, dåligt med skygglappar och enkelspår, men jag gillar högt i tak och plats för både kritik och lite gnäll med glimt i ögat.
                    Detta även om jag själv är snarstucken till den milda grad att jag tidvis hatar alla som inte drömmer om en Daiwa TD-Ito.

                    Skämt åsido, visst kan begreppen om och kring dessa "stilar" bli lite löjliga, som stilarna i sig.
                    För egen del är "BFS" inte särskilt annorlunda från det jag/andra kallade "UL" för 25 år sedan, eller "fiska lätta beten" sedan spinnfiskets uppkomst, även om rulltypen är annorlunda än den traditionella.
                    För mig är det heller inte direkt någon livsstil, begreppet BFS är något som gått mode i varvid även vi gamla traditionalister slänger oss med benämningen, kanske mest för att bli förstådda.

                    Kommentera


                    • Jag avsåg att vara ironisk, inte sarkastisk - whatever rocks your boat. Har man deltagit i jakt har man ju vant sig vid en del fånerier och det är väl kul att vissa tar ut svängarna lite mer än oss andra : )

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      263 005 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 485 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 801 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X