Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
När det kommer till kast för i princip alla beten under 12 g tycker jag känslan av "frihet" under kastet gör allra mest för fiskekänslan. Jag är absolut inte en av dem som skulle påstå att Daiwas rullar är överbromsade, särskilt inte Alphas Air TW och Steez Air. Däremot gillar jag hur fritt och luftigt kasten med FTB-bromsen känns. Samma sak gäller Abus BFS broms. Alphas Air TW känns luftigast till det allra lättaste, men Aldebaran BFS och Revo ALC BF7 känns friare från friktion när man kliver upp på beten över 4 g. Majoriteten av betena jag kastar till BFS väger ca 3-5 g, alltså övre spektrumet av BFS. Det är på dem här meriterna jag dömer kastbromsarna. Alltså, en högst subjektiv bedömning. Om någon däremot känner igen sig i hur jag fiskar, då rekommenderar jag FTB bromsen högre än det andra jag prövat hittills. Jag tror dock det har mycket med vana att göra.
Lämna en kommentar:
-
Har inte någon tws Alphas. Dock ett gäng andra lättkastande alphas. Min favorit till bäck. Air stream custom kastar jag utan problem 1,5g . Den rullen är superstabil. Dock är den gjord för korta kast. Det märks. Vanliga AIR är bättre på distans..Ursprungligen postat av anteman Visa inläggUndrar om inte Daiwa Alphas Air kan konkurrera vad gäller trygga(re) kast utan en vältrimmad tumme? Inte prövat någon av dem men denne annars oblyge Shimanovän låter imponerad https://www.google.com/url?sa=t&sour...B-3B8oLC0DZF71
Rätt kul hur två väldigt "lika" rullar kan skilja så mycket egentligen.
Lämna en kommentar:
-
Undrar om inte Daiwa Alphas Air kan konkurrera vad gäller trygga(re) kast utan en vältrimmad tumme? Inte prövat någon av dem men denne annars oblyge Shimanovän låter imponerad https://www.google.com/url?sa=t&sour...B-3B8oLC0DZF71Senast ändrad av anteman; 2021-03-24, 20:49.
Lämna en kommentar:
-
För övrigt finns det numera en SLX BFS i Japan. Samma kastbroms som Aldebaran BFS och Curado BFS. Jag har för mig att jag hört någon säga att Curado BFS spole väger ca 9 g. Inte helt dåligt, men heller inte helt bra med dagens mått mätt.
Här är SLX BFS: https://japantackle.com/casting-reel...-21slxbfs.html
Det priset är ju helt underbart för en BFS rulle med (enligt mig) det bästa BFS broms-sytemet på marknaden. Jag tror den kommer vara mycket mer prisvärd än Curado BFS (key word: tror). Men kolla bara på det du får...FTB spole, Clicky drag, X-ship (dvs dubbel kullagerupphängning för att stadga pinionen och aluminiumstativ. Inte dåligt alltså. Kanske lagren inte är de bästa, men det går ju att byta.
Lämna en kommentar:
-
Rullen vet jag inget om men Curado har väl varit den internationella varianten av Scorpion ganska länge?
Lämna en kommentar:
-
Måste granska den noggrannare. Men scorpion BFS har ju funnits tills alldeles nyligen. Curado är ju USA varianten av scorpion. Förmodligen samma rulle som scorpion BFS. Och isåfall är det ju inte dåligt. Den har ju samma kastbroms som Alderbaran BFS och conquest bfs.Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Kul att det kommer en rulle till BFS som inte är JDM.Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 304 visningar