Årets bete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årets bete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Årets bete?

    Nu när säsongen i princip är slut där jag bor blir jag lite nyfiken på vilket bete ni tycker har fungerat bäst för er.
    För mig är det utan tvekan Astro Vibe 17g i blå/silver. Har ta mig tusan fungerat i näst intill alla lägen, väder och tider på dygnet.

  • #2
    När det gäller abborre har Svartzonker mcperch 9cm i färgen chartreuse funkat bäst. Och för gädda har mcpike tånglake funkat bra.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg
      Nu när säsongen i princip är slut där jag bor blir jag lite nyfiken på vilket bete ni tycker har fungerat bäst för er.
      För mig är det utan tvekan Astro Vibe 17g i blå/silver. Har ta mig tusan fungerat i näst intill alla lägen, väder och tider på dygnet.
      Hej Sndn;

      Årets bete beror på vilka fiskarter du helst vill fånga..
      Jiggar och spinnare fungerar bra vid fiske efter Abborre..
      Fluga, skeddrag och wobbler fungerar bra vid fiske efter Havsöring, Lax och Öring...
      Skeddrag och wobbler fungerar bra vid fiske efter Gädda och Gös...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Det blev Westin Jätte 23 cm i år igen!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
          Det blev Westin Jätte 23 cm i år igen!
          Hej Grejo;

          Ingvar Westin i Skutskär hade jag bra personlig kontakt med på 1970-talet när jag köpte både Westins Jätte och Westins Pike av honom och även av butiken Wollmars Fiske i Borås. Då betalade jag nio kronor för en Westins Jätte ...
          Problemet med Westins Jätte på den tiden var att skruvöglorna i wobblerns stjärt, nos och under buken drogs ut... Gäddorna fick wobblerna och vi fick skruvöglorna...
          Då löstes problemet av Carl -Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt i Team Saida som du ser om du klickar på bildtexten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm .. .. Saidagrabbarna skruvade ur öglorna, sågade isär Westins Jättarna på längden och
          försedda wobblerna med genomgående rostfria tackel (från cykelekrar)..
          Samtidigt lade de in bly i buken på Westins Jättarna så att de blev" lååångsaamt" sjunkande...

          Old Firehand
          Leif Engström
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-10-18, 18:29.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Årets bete beror på vilka fiskarter du helst vill fånga..
            Jiggar och spinnare fungerar bra vid fiske efter Abborre..
            Fluga, skeddrag och wobbler fungerar bra vid fiske efter Havsöring, Lax och Öring...
            Skeddrag och wobbler fungerar bra vid fiske efter Gädda och Gös...
            Hej Leif! Jag tror att TS frågar efter att man personligen utser ett specifikt bete (fabrikat / färg) som sitt eget 'bästa/roligaste' baserat på de roligaste stunderna från året. T.ex. Röd Reflex eller Hi-Lo etc.

            OT: Årets bete för mig blir det något oexotiska Westin Swim 12cm suspending i GT, har haft absolut roligast hugg på det iår.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Fiffi Visa inlägg

              Hej Leif! Jag tror att TS frågar efter att man personligen utser ett specifikt bete (fabrikat / färg) som sitt eget 'bästa/roligaste' baserat på de roligaste stunderna från året. T.ex. Röd Reflex eller Hi-Lo etc.

              OT: Årets bete för mig blir det något oexotiska Westin Swim 12cm suspending i GT, har haft absolut roligast hugg på det iår.
              Exakt så tänkte jag.
              Jag upplever att jag nästan varje sommar hittar ett bete som bara känns mer rätt helt enkelt, det man tror mest på. Jag kan sitta och kolla vattentemp, vattenfärg lufttryck och vindar och gud vet vad. Sen tittar jag ner i draglådan och i det läget komma fram till att Astro Vibe känns som rätt.... oavsett yttre faktorer. Nästa sommar eller nästa månad kommer det säkert vara nått annat.
              Senast ändrad av Sndn; 2020-10-18, 21:10.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                Hej Grejo;

                Ingvar Westin i Skutskär hade jag bra personlig kontakt med på 1970-talet när jag köpte både Westins Jätte och Westins Pike av honom och även av butiken Wollmars Fiske i Borås. Då betalade jag nio kronor för en Westins Jätte ...
                Problemet med Westins Jätte på den tiden var att skruvöglorna i wobblerns stjärt, nos och under buken drogs ut... Gäddorna fick wobblerna och vi fick skruvöglorna...
                Då löstes problemet av Carl -Gunnar Höglund och Mikael Hammarstedt i Team Saida som du ser om du klickar på bildtexten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm .. .. Saidagrabbarna skruvade ur öglorna, sågade isär Westins Jättarna på längden och
                försedda wobblerna med genomgående rostfria tackel (från cykelekrar)..
                Samtidigt lade de in bly i buken på Westins Jättarna så att de blev" lååångsaamt" sjunkande...

                Old Firehand
                Leif Engström
                Härlig insticks-anekdot



                En 22cm Abstain Swimmer med intern rigg från TN-lures letade sig fram ur samlingen och fullkomligt slet upp gäddor.

                Kommentera


                • #9
                  Får väl bli för 15året i rad.. buster jerk c149

                  Kommentera


                  • #10
                    Efter några månader med fiske efter lägre stående arter så drog högsäsongen för gädda igång igen, så återkommer vid årets slut med mitt bidrag.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 891 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 385 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X