Rulltips önskas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulltips önskas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rulltips önskas.

    Hej!
    Jag funderar på (ny )rulle till våren. Det som gäller är lågprofil
    100 el 200 sttlk
    ska sitta på mitt Westin W4
    Fiskar endast gös.
    Just nu använder jag BFT X11 och X8
    vill gärna slippa abu
    Min smärtgräns är 1500:- ny eller begagnad beror ju på.
    Är det nån som.har något att sälja så säg till. Men köper inget förräns i mars-april.
    Kom med förslag

    // Sadda

  • #2
    Kolla min Shimano Scorpion Antares :-)
    Har en till som jag funderar på att sälja fast då en Daiwa :-) PM mig vid intresse :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Nya Curado k 201 som kom ut nyligen! Magisk rulle

      Kommentera


      • #4
        Är inte Curado en väldigt dyr rulle?
        Det finns ju sååå många tillverkare så några borde ju va bättre än andra. Daiwa jämfört med t.ex Gunki, då får jag själv känslan att Gunki spelar i andra ligan.

        13 Fishing
        Ifish
        Gunki
        DAM
        Daiwa
        Shimano
        Okuma
        Lew's

        Är det några jag bör undvika?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
          Är inte Curado en väldigt dyr rulle?
          Det finns ju sååå många tillverkare så några borde ju va bättre än andra. Daiwa jämfört med t.ex Gunki, då får jag själv känslan att Gunki spelar i andra ligan.

          13 Fishing
          Ifish
          Gunki
          DAM
          Daiwa
          Shimano
          Okuma
          Lew's

          Är det några jag bör undvika?
          Jag rankar följande leverantörers abborr/gös-multirullar på följande sätt efter funktion, hållbarhet och vad du får för priset. till gädda tänker jag annorlunda.

          Rangordningen:

          1. Daiwa. Jag skulle säga att Daiwa generellt sätt ger dig väldigt mycket för pengarna. Särskilt deras high end prylar, men även deras low-end. Bra funktioner (broms och finesser), håller bra jämfört med många andra märken och för pengarna får du mer än vad du får för det mesta andra. Daiwa tävlar främst med Shimano, där Daiwas rullar enligt mig har mer allround kastbromsar och är lättare (viktmässigt). Min favoritrulle är en Daiwa Alphas CT SV, mest för hur förfinat kastet känns. Man behöver inte ta i alls för att kasta långt och precist. Jag föredrar nu mera Daiwa framför Shimano helt enkelt. Det finns ett undantag dock...

          2. Shimano. Undantaget gäller middle range-prisklassen, där Shimano enligt mig ger dig mer för pengarna. Vi pratar Curado kontra Tatula. Dubbel-kullager-stött pinion drev finns i alla Curado-rullarna, men inte i Daiwa Tatula. Den här typen av stöd för pinionen gör så att rullen känns mycket bättre under press och håller samma förfinade känsla längre. Det finns extremt få andra märken som har dubbelupphängning på pinionen i den här prisklassen, bara Shimano. Men som sagt, när det kommer till low end och high end tycker jag Daiwa vinner.

          3. Abu och Lew's. Samma kategori då dessa rullar är snarlika. Deras dyrare rullar är båda gjorda på Doyos fabriker i Korea och deras billigare modeller är tillverkade i Kina. Bra rullar, men du får generellt sett (det finns undantag) inte alls lika mycket för pengarna som med de japanska märkena. I och med att båda dessa märken rebrandar deras rullar på samma fabrik hamnar de på samma plats då skillnaderna är minimala. Abu tillverkar några rullar i Sverige såklart, men bara en av dessa är gjord för abborre från fabrik.

          4. 13 Fishing: Rullar gjorda av fabriken Banax i Korea. Däremot har 13 vissa patent som de använder sig av. Rullarna är välbyggda och kastar bra. De japanska märkena gör rullar som känns mer stabila och förfinade. Jag har ägt två 13 Fishing Concept C (gen 1) och det var den absolut greppväbligaste rullen jag hållit i. Den smälte in i handen. Däremot hade jag problem med min första. Backspärren kändes alltid lite svag. Efter några månader blev det värre och rullen gick bakåt ett par gånger. Jag fick hem en ny och den gamla gick på garantin. Den här kändes stabilare. Tyvärr sprack AR-envägslagret och detta har aldrig hänt förut på någon annan rulle. Grejen är att rullarna definitivt är välbyggda. En kompis har en Concept A3 som han är mycket nöjd med. Det finns däremot solklara problem med kvalitéskontrollen.

          5. Okuma och Quantum. Okumas rullar är balndat Banax projekt och någon annan fabrik i kina. Deras low-end rullar känns mycket bra för pengarna. Starka kastbromsar, lenare än konkurrensen och för ett bra pris. Okuma Jaw t.ex är en riktigt bra baitcaster att börja med. Du har också Banaxprojektet Okuma Komodo, som är ett hållbart och välbyggt projekt. Ingen kastkanon, men mycket hållbar. Däremot har Okuma några dyrare Banx projekt med plaststativ (Okuma Helios). Plaststativ i den prisklassen är inte bra. Quantum hamnar på samma plats pga dess likhet med Okuma i prisvärdhet i de lägre prisklasserna. Metallstativ, dubbelupphängd pinion (vissa modeller) men tyvärr något nervösa bromsar.

          Jag undviker följande märken:

          I-fish
          Gunki
          BFT
          DAM
          KastKing
          Fladen
          Scout Baitcaster

          DAM, BFT och KastKing gör troligtvis deras lågprofilare på samma fabrik. Kolla bara likheten:

          DAM: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-2-bc-201.html

          KastKing: https://cdn.shopify.com/s/files/1/01...g?v=1575560631

          DAM: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ultirulle.html

          BFT: https://www.sportfiskeprylar.se/bild...g?m=1544703772

          Sedan har jag märken jag inte kan uttala mig om än då jag inte prövat dem:

          Penn
          Mitchell

          Penn ser ut att vara av Doyo-fabrikat. Mitchells multirulle ser ut som en äldre Black Max eller Silver Max av Abu. Detta skulle inte förvåna mig då Penn, Abu och Mitchell alla är med i Pure Fishing nätverket.

          Kommentera


          • #6
            Hallå där!
            jag äger själv två stycken Shimano slx XT som jag är väldigt nöjd med! Kika in dessa, annars är det väl som vanligt Tatula från Daiwa som man ibland kan hitta i den prisklassen.
            Shimano curado har fått mycket gott omdöme men tror inte du klarar budgeten då.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Jag rankar följande leverantörers abborr/gös-multirullar på följande sätt efter funktion, hållbarhet och vad du får för priset. till gädda tänker jag annorlunda.

              Rangordningen:

              1. Daiwa. Jag skulle säga att Daiwa generellt sätt ger dig väldigt mycket för pengarna. Särskilt deras high end prylar, men även deras low-end. Bra funktioner (broms och finesser), håller bra jämfört med många andra märken och för pengarna får du mer än vad du får för det mesta andra. Daiwa tävlar främst med Shimano, där Daiwas rullar enligt mig har mer allround kastbromsar och är lättare (viktmässigt). Min favoritrulle är en Daiwa Alphas CT SV, mest för hur förfinat kastet känns. Man behöver inte ta i alls för att kasta långt och precist. Jag föredrar nu mera Daiwa framför Shimano helt enkelt. Det finns ett undantag dock...

              2. Shimano. Undantaget gäller middle range-prisklassen, där Shimano enligt mig ger dig mer för pengarna. Vi pratar Curado kontra Tatula. Dubbel-kullager-stött pinion drev finns i alla Curado-rullarna, men inte i Daiwa Tatula. Den här typen av stöd för pinionen gör så att rullen känns mycket bättre under press och håller samma förfinade känsla längre. Det finns extremt få andra märken som har dubbelupphängning på pinionen i den här prisklassen, bara Shimano. Men som sagt, när det kommer till low end och high end tycker jag Daiwa vinner.

              3. Abu och Lew's. Samma kategori då dessa rullar är snarlika. Deras dyrare rullar är båda gjorda på Doyos fabriker i Korea och deras billigare modeller är tillverkade i Kina. Bra rullar, men du får generellt sett (det finns undantag) inte alls lika mycket för pengarna som med de japanska märkena. I och med att båda dessa märken rebrandar deras rullar på samma fabrik hamnar de på samma plats då skillnaderna är minimala. Abu tillverkar några rullar i Sverige såklart, men bara en av dessa är gjord för abborre från fabrik.

              4. 13 Fishing: Rullar gjorda av fabriken Banax i Korea. Däremot har 13 vissa patent som de använder sig av. Rullarna är välbyggda och kastar bra. De japanska märkena gör rullar som känns mer stabila och förfinade. Jag har ägt två 13 Fishing Concept C (gen 1) och det var den absolut greppväbligaste rullen jag hållit i. Den smälte in i handen. Däremot hade jag problem med min första. Backspärren kändes alltid lite svag. Efter några månader blev det värre och rullen gick bakåt ett par gånger. Jag fick hem en ny och den gamla gick på garantin. Den här kändes stabilare. Tyvärr sprack AR-envägslagret och detta har aldrig hänt förut på någon annan rulle. Grejen är att rullarna definitivt är välbyggda. En kompis har en Concept A3 som han är mycket nöjd med. Det finns däremot solklara problem med kvalitéskontrollen.

              5. Okuma och Quantum. Okumas rullar är balndat Banax projekt och någon annan fabrik i kina. Deras low-end rullar känns mycket bra för pengarna. Starka kastbromsar, lenare än konkurrensen och för ett bra pris. Okuma Jaw t.ex är en riktigt bra baitcaster att börja med. Du har också Banaxprojektet Okuma Komodo, som är ett hållbart och välbyggt projekt. Ingen kastkanon, men mycket hållbar. Däremot har Okuma några dyrare Banx projekt med plaststativ (Okuma Helios). Plaststativ i den prisklassen är inte bra. Quantum hamnar på samma plats pga dess likhet med Okuma i prisvärdhet i de lägre prisklasserna. Metallstativ, dubbelupphängd pinion (vissa modeller) men tyvärr något nervösa bromsar.

              Jag undviker följande märken:

              I-fish
              Gunki
              BFT
              DAM
              KastKing
              Fladen
              Scout Baitcaster

              DAM, BFT och KastKing gör troligtvis deras lågprofilare på samma fabrik. Kolla bara likheten:

              DAM: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-2-bc-201.html

              KastKing: https://cdn.shopify.com/s/files/1/01...g?v=1575560631

              DAM: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ultirulle.html

              BFT: https://www.sportfiskeprylar.se/bild...g?m=1544703772

              Sedan har jag märken jag inte kan uttala mig om än då jag inte prövat dem:

              Penn
              Mitchell

              Penn ser ut att vara av Doyo-fabrikat. Mitchells multirulle ser ut som en äldre Black Max eller Silver Max av Abu. Detta skulle inte förvåna mig då Penn, Abu och Mitchell alla är med i Pure Fishing nätverket.
              Jag slutar aldrig att fascineras av vilken kunskap som finns ang spön , rullar som finns här på fiskesnack.
              Gillar din lista Benjamin. Fastän jag tycker ju väldigt bra om mina BFT rullar. Har bara lite svårt att tro att BFT och Kastking skulle vara i stort sett samma rulle.
              Jag ska kolla in shimano och daiwa. Det är ju de märken jag misstänkte skulle vara topp 3.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg

                Jag slutar aldrig att fascineras av vilken kunskap som finns ang spön , rullar som finns här på fiskesnack.
                Gillar din lista Benjamin. Fastän jag tycker ju väldigt bra om mina BFT rullar. Har bara lite svårt att tro att BFT och Kastking skulle vara i stort sett samma rulle.
                Jag ska kolla in shimano och daiwa. Det är ju de märken jag misstänkte skulle vara topp 3.
                BFT och KastKing är bara gjorda på samma fabrik. Det skiljer förstås i kvalité.

                Ett företag kontaktar en OEM (OEM=Original Equipment Manufacturer).

                OEM svarar och ber företaget välja en rullmodell som redan existerar.

                Företaget klickar i några fält på en hemsida som styr rullens utseende och funktion (vilket stjärnhjul den ska ha, antal kullager i vevknobbarna, färg på spolen etc.).

                Företaget får en prototyp hemskickad och godkänner eller nekar produkten. Nekas den gör man om designen och får hem en ny prototyp.

                Företaget och OEM jobbar några månader tillsammans för att skapa en produkt, företagets logga trycks på rullen.

                Leverans sker och företaget kan nu börja sälja rullar under deras eget namn.

                Så här ser processen ut. BFT klickade i några extra fält som "styrde upp" kvalitén så att den blir bättre än KastKing. Fler kullager på viktiga platser i rullen t.ex. Men, det är fortfarande samma "skal." Oavsett hur man vrider och vänder på det är kvalitéskontrollen förmodligen likvärdig, material på drev likvärdig och tillverkningskostnad väldigt lika.
                Senast ändrad av Benjamin S; 2021-02-10, 09:30.

                Kommentera


                • #9
                  Håller med om de uttömmande svaren, riktigt kul läsning.

                  Jag kör Daiwa tatula i 100 och 200 storlek. Tycker verkligen de fungerar bra och är enkla att kasta med. Kommer sannolikt bli en tat300 med, kanske inte för att de är bäst för det vet jag inte, utan för att de i 100 och 200 gett minimalt med problem och det bara funkar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Daiwa tatula i 100/200 storlek.
                    Fördel: kan hittas billigt på FS eftersom det är en vanlig rulle och säljs ganska ofta i forumet (brukar väl ligga runt tusenlappen?)
                    Finns dessutom trimspolar ganska billigt på aliexpress om du vill kasta längre. Joens har någon film på youtube och det såg ut som att det flög av lina med trimspolen på.

                    Daiwas kastbromssystem är väl det nästlängstkastande efter DC allt annat lika?

                    Om du inte har preferens för fabrikat skulle jag säga att det är ett väldigt säkert kort.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 934 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 920 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 084 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X