Billig rese-setup? (4-delat, 1000 rulle) - Kina eller Sverige spelar ingen roll - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig rese-setup? (4-delat, 1000 rulle) - Kina eller Sverige spelar ingen roll

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billig rese-setup? (4-delat, 1000 rulle) - Kina eller Sverige spelar ingen roll

Hallå!

Fått lite sug på att börja fiska i kombination med vandring, men eftersom jag siktar på ultralätt packning kommer jag inte ha plats (eller ork) att kånka runt en fullgod fiskeutrustning, utan tänker hålla det väldigt avskalat.

Var väldigt många år sedan jag fiskade senast, så har tappat lite koll på vad som är upp och ner, känner jag. Hur som helst, är ute efter ett 4-delat (teleskop är fortfarande usch va?) "lätt/ultralätt" spö + matchande rulle i 1000 klass - något som går ner i sidofickan på en 40 liters ryggsäck.

Finns det några "erkänt" bra alternativ i den lägre prisklassen?

Tänker mig något i stil med 6-7 fot, snabb aktion, liten/lätt rulle i 1000-klass
    Kastvikt/Lina är jag totalt förvirrad kring också, vad rekommenderas för allmänt insjösfiske, typ abborre eller ädelfisk i fjällmiljö?
    Tror mig ha förstått att "riktig" ultralätt aldrig kan hända på ett 4-delat spö eftersom det automatiskt blir ganska stumt, så frågan är om man ska hoppa upp ett steg både kastvikt och lina, för att ens kunna komma någonstans med kasten. Dessutom bidrar inte direkt lina/bete till någon vidare högre totalvikt, vilket känns ganska viktigt i sammanhanget.

Har kollat lite på reddit, många som försöker kombinera fiske med vandring, där vandring är primära syftet, verkar köra på 2-4 lbs "mono" nylonlina, vilket jag förstår är extremt känslig och lätt. Om man går upp till, låt säga, ett spö med 5g+ i kastvikt, kan man då kosta på sig att gå upp på en flätlina utan att tappa någon direkt kasträckvidd? Kommer alltså fiska från land i tjärn/sjö - så behöver komma ut en bit för att ens ha någon chans.

Eftersom spöt lär... få stå ut med en del, misstänker (eller räknar) jag med att det inte kommer hålla för alltid, så om det går att klicka hem något "hyfsat" OK från KIna (AliEx / WIsh) i kombination med någon billig rulle, hade det varit helt OK.

Satt och skummade igenom "Kina-tråden" en aning och hittade t.ex. att någon uppskattade "Ace Hawk Voyager", vilket påminner mycket om Daiwas Presso - det ser rätt lovande ut.
    Finns det några butiker/tillverkare i Kina-träsket som håller godkänd kvalitet i överlag?

Just fan, gällande beten, vad är det som gäller för abborre / öring / regnbåge i insjö - jigg, sked, spinner, worm, jerk?

All input uppskattas enormt - allt gott, fred på jorden!

Antar att det är r/fishing_gear du frågat på på reddit? Skulle ta deras svar med en nypa salt då många som hänger där kommer från USA, och man fiskar annorlunda i Sverige gentemot staterna. Jag skulle rekommendera en Daiwa 1000 rulle av något slag. En Daiwa Laguna LT 1000 tror jag skulle passa bra. Grymt fin rulle för pengarna, men den är framförallt lätt och lägger lina bättre än någon annan 1000 rulle i samma prisklass (bra linuppläggning=längre kast och mindre trassel). Du ska ha en flätlina påspolad. Jag tror att du skulle uppskatta en Daiwa J-Braid Grand 0,13. Den är mjuk och len genom spöringarna. Angående spö kan du kolla in Kuying Teton L (2-10 g spinning) om du ändå är inne på kinaspön. Ace Hawk CU Double är också ett hyfsat sådant. Välj spinning-versionen så blir det rätt. Numera finns det hyfsade teleskopspön också, exempelvis Savage Gear XLNT Tele Finesse och Okuma Light Range Fishing UFR Tele. Kolla in dem.

Kommentera

Tusen tack för svaret!

Ringde nyss upp söder sportfiske och hörde mig för, han rekommenderade exakt samma rulle, däremot tyckte han 0.10 lina vore bättre för låg kastvikt.
      Skippar nog Kina helt och hållet, kanske lika bra det förvisso, då allt verkar finnas hemma i butiken

Lutar mot att det blir;
      Daiwa 20 Laguna LT - 1000-XH
      Daiwa Ninja X Spinning 4pc - 7' 5-15g
      Daiwa J-Braid Grand X8 0.10mm 135m Blue 15Lb

Såg att det även finns längre 5 delade spön som packas ner till ynka 50+ cm, ska kolla närmare på det - ett så långt spö som möjligt måste väl ändå vara önskvärt vid kast från land?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      274 219 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13