Löst rullfäste - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löst rullfäste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
    Hej igen,
    rullfästet höll dessvärre inte mer än tre gäddpass...

    Fästet alltså löst igen, som beskrivet innan borrade jag tre hål, applicerade PU-lim i hålen och i ena skarven efter vätning. Bild bifogas.
    Satt stenhårt men efter gårdagens pass är det löst igen.

    Förslag på åtgärd? Försöka trycka in mer lim i befintliga hål eller ska jag borra nytt?
    Trist att det inte håller!

    Spånar lite på,följande:
    Om klingan och/eller fästet är ”fett”, borde det troligen kunna avhjälpas genom att på nån vänster ”försöka skölja igenom” ett par omgångar med förslagsvis isoprophylalkohol (finns på apotek bla). Detta dunstar mkt snabbt och sen borde limmet bita bättre.

    Lurar oxå på om det även vore läge att göra de borrade hålen större mot själva klingar för att lättare få dit ordentligt med lim, borde kunna lösas försiktigt med nån form av rakblad/rakbladskniv.
    Om limmet du tänkt använda har den egenheten att det blir tunnare vid varmare temp, (tänker här inte på smältlim) kan det vara idé att värma upp det innan applicering så det lättare kan rinna in i skrymslen och vrår och göra nytta.

    Hoppas det löser sig permanent för dig!


    Kommentera


    • #22
      Tack för input! Nytt försök där jag gjorde de borrade hålen större och borrade ett par nya. Blåste ut så mkt skräp som möjligt med tryckluft, applicerade isopropanol överallt där det gick att få in, lät torka och introducerade väta i den mån det gick. Applicerade PU-lim och försökte verkligen få in det ordentligt med rotering av rullfästet. Känns stabil nu två dagar senare, men återstår att se hur länge det håller.
      Tack för tips!

      Kommentera


      • #23
        Väcker liv i den här gamla tråden…
        Jag har två G2 spön(
        Caliber som jag fullkomligt älskar och en Multi Pike). Har nu börjat märka på bägge spöna att någonting glappar. På Multi Pike är det troligtvis den tunna metallringen mellan korkhandtaget och rullfästet och på kalibern är det klingan och spöt. Jäkligt tråkigt då jag funderade på en Impact då det är bra pris men väljer att avvakta. Kommer det en G3 snart? Någon som vet?

        Kommentera


        • #24
          Usch länge sen jag gick och nojade för sånt men spöet som är favoriten till gädda är ju g2 multi pike så förr eller senare råkar jag väl ut för det

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 299 svar
          262 620 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg barnmorskan  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          858 svar
          139 402 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 583 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 301 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X