Lina till haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Många intressanta tips och synpunkter. Det var enklare förr när jag började fiska, då var det i princip Abulon som gällde, det fanns inte mycket annat att välj på :-) Nu kan man nörda ner sig totalt också på linor...

    Har nu klickat hem Spiderwire Stealth Smooth 12 i ilsket gul färg, ska bli intressant att prova en 12-trådig lina.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
      Många intressanta tips och synpunkter. Det var enklare förr när jag började fiska, då var det i princip Abulon som gällde, det fanns inte mycket annat att välj på :-) Nu kan man nörda ner sig totalt också på linor...

      Har nu klickat hem Spiderwire Stealth Smooth 12 i ilsket gul färg, ska bli intressant att prova en 12-trådig lina.
      den gula linan har jag haft gul tumme av hela våren så den släpper en del färg men har iallafall inte tappat färg , på haspel slipper du gul tumme iallafall

      Kommentera


      • #13
        Jag har fastnat för Spiderwire Stealth Smooth 8x jag också.
        Har svårt för att ge mig på någon annan nu.

        Jag upplever att den är ovanligt stark och jag kör med 0.10-0.11.

        Den blir däremot blöt, den jag har på mitt gäddspö och även min göskombo där jag har lite kraftigare dimensioner (0,14 på gös och 0.25 på gädda) skvätter bra efter ett tag.
        sen om det gäller bara spiderwire eller det är generellt ska jag låta vara osagt då anledningen till att jag fiskar SW är att jag tycker den håller så bra.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Många intressanta tips och synpunkter. Det var enklare förr när jag började fiska, då var det i princip Abulon som gällde, det fanns inte mycket annat att välj på :-) Nu kan man nörda ner sig totalt också på linor...

          Har nu klickat hem Spiderwire Stealth Smooth 12 i ilsket gul färg, ska bli intressant att prova en 12-trådig lina.
          Spännande, du lär pröva din SW före mig då min ännu saknar "behövande" rulle, rapportera gärna! Annat var det förr, Abulon Spin, Top eller Extra var väl de man ofta funderade kring och pris/prestanda gjorde att jag ofta valde Top... eller Elbes "Expert" eller vad den hette...

          Apropå nörda, har läst lite på Bassresource och Tackletour och där nördar vissa verkligen. De beräknar typ diameter via Spectra/Dynema fiberns specifika vikt och faktisk styrka på något sätt jag inte fördjupat mig i och linor kan vara "wiry, stiff, supple, limp, soft, smooth waxed, abrasion resistant" osv men knappast allt samtidigt och de gillar olika, delvis men inte enbart beroende på haspel- eller spinnrulle.

          Min gamla Power Pro klassad 10 lb köpt i USA 2011 som jag nämnde ovan är något grövre i struktur och upplevd diameter än min nya X9 som är klassad 20lb/9kg i Europa men den senare har även klassningen 'lb test: 8 lb". 20lb är "Max break". Jag tror att sanningen med knut ligger någonstans över mitten av snittvärdet...

          Blev lite nördinspirerad vid fikarasten.... 10 års linutveckling i tre bilder i olika ljus 4-9-12 trådar i varje, 0,10-0,13-0,16. SW, Berkley och PP i bild. Gissa vilken som är vilken och dimension? Svar kommer under bilder. Klicka på bilden för att kunna zooma.

          bild 1

          Click image for larger version  Name:	20210506_142837.jpg Views:	0 Size:	596,8 KB ID:	2577927

          bild 2

          Click image for larger version  Name:	20210506_143158.jpg Views:	0 Size:	500,2 KB ID:	2577928

          bild 3
          Click image for larger version  Name:	20210506_144017.jpg Views:	0 Size:	653,7 KB ID:	2577929











          PP 0.16 mm lb test 10 lb 4-trådig
          B X9 0.10 mm lb test 8 lb 9-trådig
          SW 0.13 mm 15 lb test, 12-trådig

          Tycker ni det stämmer med bilderna?
          Senast ändrad av anteman; 2021-05-06, 15:00.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Spännande, du lär pröva din SW före mig då min ännu saknar "behövande" rulle, rapportera gärna! Annat var det förr, Abulon Spin, Top eller Extra var väl de man ofta funderade kring och pris/prestanda gjorde att jag ofta valde Top... eller Elbes "Expert" eller vad den hette...

            Apropå nörda, har läst lite på Bassresource och Tackletour och där nördar vissa verkligen. De beräknar typ diameter via Spectra/Dynema fiberns specifika vikt och faktisk styrka på något sätt jag inte fördjupat mig i och linor kan vara "wiry, stiff, supple, limp, soft, smooth waxed, abrasion resistant" osv men knappast allt samtidigt och de gillar olika, delvis men inte enbart beroende på haspel- eller spinnrulle.

            Min gamla Power Pro klassad 10 lb köpt i USA 2011 som jag nämnde ovan är något grövre i struktur och upplevd diameter än min nya X9 som är klassad 20lb/9kg i Europa men den senare har även klassningen 'lb test: 8 lb". 20lb är "Max break". Jag tror att sanningen med knut ligger någonstans över mitten av snittvärdet...
            Jag älskar lin-nörderiet. Något jag exempelvis lagt märket till när vi pratar spiderwire är hur ojämn i densitet deras blå/svart/vita camo lina är. De vita sektionerna av linan är tyngre än vad de svarta sektionerna av linan är, vilket gör att linan för sig ojämnt. Ha det i åtanke innan ni köper SWs blå camo lina. Särskilt ifall ni fiskar multirullar med större linspridare (Exempel: Ambassadeurlinspridare eller Daiwas T-Wing linspridare). På dessa rullar skapar den ojämna strukturen hos linan problem med linupläggning när du vevar hem slackad lina genom linspridaren.

            Kommentera


            • #16
              Om jag ska vara ärlig så har jag nog inte lagt så stor jättestor vikt vid linan tidigare. Ofta har jag grabbat tag i någon lina som säljs till extrapris på typ XXL när jag ändå varit där och handlat sportprylar. Har ingen aning om vilka linor jag har på rullarna idag, vet inte hur gamla de är och slarvar nog lite vad gäller att byta lina i tid.

              På senaste fisketuren slängde jag bort 3 beten när linan snärtades av i utkastet, något som fram till dess hänt otroligt sällan med abborrgrejjerna. Fick mig en tankeställare då och tänker hädanefter vara lite mer noggrann vad gäller linval, ska bli spännande att testa Spiderwiren som är på väg till mitt ombud nu.

              En fråga: när man pratar om att linan blir "blöt", menar man då att den tenderar att suga upp vatten och därmed blir lite sjunkande?

              Kommentera


              • #17
                Är det någon som har tips på en flätlina som inte håller så mycket vatten? Jag kör med Spider wire smooth på gäddrullen(tatula multirulle) och upplever att det skvätter rejält och blir sjukt kyligt om händerna nu när vattnet endast är några grader.

                Kommentera


                • #18
                  Har inget bra tips på bra flätlina som inte suger utan håller sig "torr" över längre tid. Är det kallt å blött kör jag med en vattentät fodrad handske på den hand som håller multirullen och en tum-/pekfingerklippt handske på den andra. Förr körde jag med fingerhandskar i ylle med stor typ engångs/ diskhandske över.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Har inget bra tips på bra flätlina som inte suger utan håller sig "torr" över längre tid. Är det kallt å blött kör jag med en vattentät fodrad handske på den hand som håller multirullen och en tum-/pekfingerklippt handske på den andra. Förr körde jag med fingerhandskar i ylle med stor typ engångs/ diskhandske över.
                    Ylle är också ett alternativ, eftersom att ylle fortfarande är varmt när det är blött. Jag kör yllevantar med redan "avklippta fingrar" när det är kallt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Glaciär291 Visa inlägg
                      Är det någon som har tips på en flätlina som inte håller så mycket vatten? Jag kör med Spider wire smooth på gäddrullen(tatula multirulle) och upplever att det skvätter rejält och blir sjukt kyligt om händerna nu när vattnet endast är några grader.
                      Många flätlinor suger mycket vatten. Jag tycker Svartzonker Braid och Trazer braid inte suger fullt lika mycket vatten som många andra märken. Däremot är jag en sådan person som mycket sällan fryser och därför blir mina händer inte extremt kalla. Min bild av att bli blöt och sedan kall av mängden vatten en lina suger upp kan vara skev. Jag minns dock att jag blev mycket blöt om labbarna av PowerPro.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X