Överdimensionerad spöring på haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överdimensionerad spöring på haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Överdimensionerad spöring på haspel?

Köpte mig ett 3-15gr hurricane nordic native haspelspö att ha till lätt borrefiske och regnbåge, och blev lite fundersam när jag fick hem det. Första spööglan närmast handtaget är sjukt stor jämfört med de andra, ser ut som en ögla man normalt sett sätter först på ett havsfiskespö eller en grövre gäddpåk. Vad kan vara tanken bakom detta? Mer utrymme när linan ska hasplas av? Inga andra spön jag äger ser ut på detta sättet. Det påverkar säkert inte funktionen negativt, alla som testat det verkar skitnöjda men jag har en tendens att störa mig på småsaker ibland och blir bara lite fundersam. Ser väldigt märkligt ut på ett så lätt spö som är tänkt till finlir och småbeten. Tankar?

Ser inte ett dugg konstigt ut.
    Alla haspelspön jag har i min ägo är byggda på det sättet med undantag för spön till mete.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ja hur stor är stort? Diameter på första ring? Bilden ”ljuger” tagen i den vinkel du valt. Finns också lite ”olika skolor” om hur stor den första spöringen ska vara. Billigare spön har nog mer ofta en stor ring nedtill och dessutom, inte sällan grövre tillverkad med mycket metall och tjock insats i ringen.

Kommentera

Diametern (innermåttet) är 25mm på första öglan och 12mm på nästa ögla. På mitt andra spö med samma längd och kastvikt är första öglan 15mm och andra öglan 10mm.

Kommentera

Ser ut såhär i jämförelse.

Kommentera

Ja det finns som sagt olika "skolor" om vad som är bäst ur t ex kastsynpunkt. Rent estetiskt föredrar jag något mindre och smäckra öglor

Till ett -15g spö med tunna linor skulle jag föredra mindre än 25 mm, onödigt stort om du frågar mig. Högg en näve, dessa rör sig från ca 22 mm (tyskt karpspö 3lbs) till 14 mm på ett Shimano 7'8"ML 5-20g spö.
            Den relativt smäckra öglan på det bruna spöt är klassat -130g (en Westinsk överdrift...)

Click image for larger version

Name:	20210602_173728.jpg
Views:	354
Size:	2,07 MB
ID:	2579643

Du får stå ut eller byta spö eller öglan!

Kommentera

Håller med, föredrar också mindre och tycker om när det är så slimmat som möjligt rent estetiskt. Får se hur jag gör, jag gillar spöt i övrigt väldigt mycket så man kanske kan försöka tänka bort det. Tack för att du tog dig tid att fota och mäta lite spön!

Kommentera

Mindre ringar närmare rullen skapar ju lättare vibrationer i spöet vid invevning. Så finns fördelar med ha stor ring närmast rullen, gärna så långt ifrån rullen som möjligt också. Nackdelen är ju att det blir lite tyngre.

Kommentera

Sedan finns skolan som menar att en stor första spöring på haspelspön motverkar trassel och bidrar till längre kast.
                  Ofta är sådana spön även tänkta till rullar med bred spole (vilket inte nödvändigtvis betyder stor rulle). Från en bred spole hasplas linan av i större ”grisknorrar” och en för liten första spöring blir problematisk.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag tror på så många och små ringar som möjligt om man fiskar uteslutande med superlina. Var skeptisk först, men troende nu

https://youtu.be/zvqHrYtBFuw
                    Min blogg!

Http://www.fishin.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Axor, 2010-01-19, 18:52
                    2 svar
                    1 841 visningar