Lizzard x adam orre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lizzard x adam orre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej Benjamin,
    hur tycker du den står sig jmfr med en Zillion SW TW 1000? Du har (i enighet med andra recensioner jag läst) hyllat den rullen i en annan tråd. Tycker du prisskillnaden mot en Alphas SW TW 800 är motiverad vad gäller vad man får i kvalitet och upplevelse?

    Anteman - du har haft din Zillion ett tag nu misstänker jag, vad tycker du om rullen?

    Har varit nära att klicka hem en ett tag nu sen jag fick känna på rullen i en butik i Sthlm..

    Kommentera


    • #12
      Jag är väldigt nöjd, en skön, lagom nätt, ergonomiskt bekväm rulle, med mkt fin, lätt gång och "tight' skulle jag säga.
      Köpte en JDM modell med aludrev, finns en aningen tyngre modell (ej JPN- made) med mässingsdrev för USA ev Europamarknaden. Många mkt nöjda om man läser på int. forum, få missnöjda, rullen är en liten "snackis" där.

      Det lockade mig lite med en japantillverkad rulle och ffa nyfiken på "SV-boost' spolen.

      Kastar bra och lugnt, kanske "luftigt" men subjektivt (ej mätt kastlängder) sannolikt inte längre än min gamla Daiwa T3 med en ngt lättare SLPW 1012 spole, fast då sitter den senare på ett längre spö... kört mest 10-20g än så länge.

      En annan marginell orsak till Zillion 1000 före Alphas 800 var att det finns fler alternativa spolar från andra rullar/leverantörer som passar min. Kommer säkert några även till Alphas 800 så småningom om sånt lockar. Om min var värd merkostnaden jmf med Alphas är svårt att avgöra då jag ej prövat den men skulle gärna vilja göra det.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Det är den!
        Är den made in Japan?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
          Hej Benjamin,
          hur tycker du den står sig jmfr med en Zillion SW TW 1000? Du har (i enighet med andra recensioner jag läst) hyllat den rullen i en annan tråd. Tycker du prisskillnaden mot en Alphas SW TW 800 är motiverad vad gäller vad man får i kvalitet och upplevelse?

          Anteman - du har haft din Zillion ett tag nu misstänker jag, vad tycker du om rullen?

          Har varit nära att klicka hem en ett tag nu sen jag fick känna på rullen i en butik i Sthlm..
          Zillion SV TW 1000 är avsevärt mer förfinad och enligt mig har den flera klart mer betydelsefulla designer som gör rullen mer än värd den dyrare pengen. Tightare än många andra Daiwa-rullar kan jag hålla med om (som Anteman säger), men inte Shimano-tight alls. I ärlighetens namn känner jag inte mycket skillnad på Zillion SV TW 1000 och en Steez SV TWS. Zillion saknar dock kullager på sidorna om linförardrevet, vilket i och för sig inte behöver vara helt negativt (minskat servicebehov). Det är en marginell skillnad i känsla mellan bussningar och kullager på sidorna av linförardrevet. Det som i min mening ändå gör att Steez är bättre än Zillion är kastlängderna (jag kan kasta några meter längre med Steez), att Steezen är något mindre glappfri (väldigt liten skillnad), Steezen är lättare och att du har några extra förfinande designer på Steez (t.ex teflonskydd på ställen där friktion riskerar att skapa repor på insidan av rullen). Nu var det dock en jämförelse med Alphas som skulle göras, men min poäng när jag jämför Zillion med Steez är att Zillion faktiskt nästan kan mäta sig med Daiwa och Shimanos flaggskepp (Daiwa Steez SV TWS i detta fall, men även Shimano Antares). Alphas SV TW är inte på samma nivå, utan den bör ligga under Zillion SV TW 1000. Tre huvudanledningar finns till detta: Alphas är inte lika exakt, dvs, den glappar mer, medan Zillion är i princip glappfri förutom i vevknobbarna. Alphas har inte riktigt samma invevningskänsla. En Zillion känns som att veva i smör. En Alphas är extremt len, och lenast i sin prisklass, men det finns en resonans i rullen som känns lite. Tredje orsaken är för att du helt enkelt får mycket fler unika designer hos en Daiwa Zillion SV TW 1000, t.ex Boost spolen och gummiskyddet mot ett av spolens kullager. Däremot kastar Alphas lite bättre med beten under 10 g. Zillion klarar förstås detta utan problem och kastar dessa låga vikter bättre än vad en stor majoritet av allroundlågprofilare gör. Du behöver dock ta i lite mindre med Alphas, som även känns snäppet säkrare i kasten vid lägre vikter. Zillion med mässingdrev är dessutom tyngre än vad Alphas SV TW är. Med aluminiumdrev väger de lika.

          Edit: Glömde nämna en annan mycket bra grej med Zillion: Klickbroms, dvs att bromsen klickar när fisken drar slirbroms, precis som på en haspelrulle.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg

            Är den made in Japan?
            Nej. Det är dock fortfarande en väldigt kompetent rulle. Med den prissättningen Alphas SV TW 800 har kan man knappast klaga.

            Kommentera


            • #16
              Tusen tack för svar Anteman och Benjamin! Blir till att beställa en från Japan, trots moms och tull är priset bra.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 929 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 842 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 352 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 669 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 066 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X