Köpråd spinnspö till laxfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spinnspö till laxfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Här en film på en som drar en på 18.6 i Älvkarleby med en 6500 C3.
    https://www.youtube.com/watch?v=F44wlaOQdjs

    Kommentera


    • #72
      Nu är det ju inte att det är styrkan i en Ambassadeur 7000 som gör att man använder den till laxfiske, en 6500 är ju t.om vridstyvare. Men som nämt kör man ofta med grövre nylonlinor till spinnfluga efter lax. Vanligt med 0,45 och uppåt. Både för att få mer fart på tacklet i vattnet och lite lyft. Därför kan en större rulle med då större linkapacitet vara att föredra. Men vid vanligt spinnfiske efter lax med skeddrag och spinnare räcker det absolut med en rulle i storlek av Ambassadeur 5000 eller 6000, beroende på vad man har och gillar.
      Själv har jag en Ambassadeur ProRocket 7000 med 0,50 nylon till spinnfluga och en 6500 med 0,35 nylon till spinnfisket. Passar mig och mitt fiske perfekt iaf.

      Kommentera


      • #73
        Spöna har växt på längden på grund av utvecklingen av spinnfluga med lång tafs och ganska kralliga sänken.

        Kommentera


        • #74
          Kan tillägga att det numera finns en Ambassadeur 7000C Compact också!.
          Det är en gammal hederlig CS Pro Rocket med mässingstativ i 6000 storlek som fått en större spole, om man tycker en 7000 rulle är för tung och klumpig så är den högintressant. Halva priset mot en likvärdig från japanerna dessutom.
          https://sportfiskeboden.com/products...7000-c-compact

          Kommentera


          • #75
            Faktiskt ganska stor skillnad när man ser dem sida vid sida.
            Bifogade filer

            Kommentera


            • #76
              Vad jag förstår så var den rullen menad att vara en begränsad upplaga på 500 ex i Finland, såg den först på en finsk Youtube kanal (River Ranger).
              Kanonrulle!, jag hade helst velat ha den vänstervevad själv men det tar bara en kvart att bli varm med att veva med högern.

              Begriper verkligen inte varför ABU inte tar in en passionerad Ambassadeur nörd i sitt marknadsföringsteam som kan visa och sälja dom svenska rullarna för dom diamanter dom är.
              Vore jag ABU skulle jag ha byggt en stor reservdelsavdelning som kan tillverka och leverera delar till alla möjliga modeller världen över, det skulle kunna ge ett riktigt stort ekonomisk tillflöde med tanke på hur länge rullarna håller och hur många gamla som fortfarande finns ute i världen.
              Nu när hela orderverksamheten kan läggas på nätet så blir inte kostnaden så hög heller. Maskinerna och ritningarna har dom ju redan.

              Kommentera


              • #77
                Finns i flera butiker, t.ex. här https://www.fiskejournalen.se/abu-ga...waArtfEALw_wcB

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                  Faktiskt ganska stor skillnad när man ser dem sida vid sida.
                  Men räcker linmängden till spinnfluga i älvarna?

                  Kommentera


                  • #79
                    Jadå, låt laxen gå med lätt tumbroms på spolen. Om den är rätt krokar i munnen brukar den ofta inte dra så långt är min erfarenhet. Så länge den inte känner mycket motstånd. Felkrokad i ryggen etc, då hinner man inte ens springa efter. 200 meter lina är ute i ett blink.

                    Kommentera


                    • #80
                      Enligt ABU tar en riktig 7000 240m 0.46 medan 7000C Compact tar 220m 0.44, det räcker mer än och väl till.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 295 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 843 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X