13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Börjar bli en riktigt intressant tråd att följa. Det som jag gillar med lågprofil är att den är skön att hålla i. Speciellt om man har lite mindre händer, gillar även greppet man samtidigt får med spöt och därmed känslan. Men ser man till kvalitet och även utbudet till reservdelar, så är en Amba grym. När min Lexa gjort sitt sista kast så ska ja ta mig en ordentlig funderare.

    Nu när vi ändå är inne på trimning mm, vilken utväxling ska man gå på om man även vill kunna jerka lite?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

      Ta vilken LP rulle du vill på Marknaden. Sätt den mot min fulltrimmade 4601 eller 5501, jag lovar dig att jag kastar mjukare och betydligt längre än vad du gör med din LP.
      Finns ingen LP som slår en trimmad Amba :-)
      Skitfiske
      nej så kanske det är men ditt trim är dyrare än min tatula 300 var i inköp så vi jämför äpplen o päron ,sen passar inte rundgavlade alla men det är väl tur alla är olika .
      är jiggarna på 130-150g så behöver man inte anstränga sig för att få jiggen att ”flyga långt”
      Senast ändrad av Sundström76; 2021-10-22, 20:40.

      Kommentera


      • #23
        Jag har:
        - revo beast
        - 5601 sz
        - 5501cs rocket (UT trimmad spole)

        I min värld spelar kastlängden mindre roll när jag fiskar gädda. Kastar tillräckligt med alla rullar ovan. Med det sagt så är det minst ansträngning med den UT trimmade rullen. Men den största skillnaden för mig var att byta ut veven på SZ och Rocket till inshore/beast veven.

        Sen tycker jag att beasten ligger bättre i handen, men av någon anledning så har jag börjat gilla dom klassiska mer och mer. Veven fick mig att uppleva dom rullarna som betydligt mjukare. Och faktiskt i samma eller bättre klass än beast.

        Så mitt tips är att genast byta veven om du satsar på en rundgavlad amba.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Kullager i Amborna är utbytta mot bussningar. Bussningar som i mitt tycke rullar fint, särskilt när de är inkörda. Det går dessutom att trimma dit kullager i spolen om man vill det. Till gäddfiske tycker jag det är ganska liten skillnad på kullager och bussningar i kastlängd, iaf om man kör mycket gummi och dylikt. Kompakta beten märker du skillnad med. Jag har bussningar i min Ambassadeur JB (UT-trimmad till max) och jag kastar lika långt som polarn gör med sitt haspelspö. Vill du så lägger du till kullager i spolen som sagt, gärna keramhybridlager. Då flyger det långt. Bussningar håller dock bra mycket längre tid och kastar tillräckligt långt. Till gäddfiske skulle jag säga att du bör köpa en mässinggavlad Ambassadeur, dvs Ambassadeur JB, Ambassadeur Svartzonker eller allra helst Ambassadeur VC Pike. Nästan alla jag fiskar med har gett upp lågprofilare av lite olika skäl...oftast för att de får fiska med en av mina trimmade Ambassadeurer. Kullager är viktigare om du ska fiska lätt, t.ex 15 g beten till abborre. UT-trimmar du en Ambassadeur till gädda kommer du aldrig någonsin behöva ta i när du kastar igen.
          VC Pike hade jag aldrig hört talas om. Ser att det är en butik-exklusiv variant (sportfiskeboden). Varför är den bättre än svartzonker och JB? Ganska dåligt med spec på hemsidan tycker jag.

          Kommentera


          • #25
            Skulle säga att Tranx 5:8:1 är den mest kompletta rullen bland LP. Hade den funnits med knarr så hade den varit 100%.

            Du kan få en för runt 1500kr begagnad

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
              Skulle säga att Tranx 5:8:1 är den mest kompletta rullen bland LP. Hade den funnits med knarr så hade den varit 100%.

              Du kan få en för runt 1500kr begagnad
              Har knarr på min, sök på drag clicker tranx på ebay

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                Har knarr på min, sök på drag clicker tranx på ebay
                gtfo! Jag älskar dig Cosmoz

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

                  VC Pike hade jag aldrig hört talas om. Ser att det är en butik-exklusiv variant (sportfiskeboden). Varför är den bättre än svartzonker och JB? Ganska dåligt med spec på hemsidan tycker jag.
                  VC Pike är gjord helt i mässing. Mässingstativ, mässingbottenplatta, mässingvev, stjärnhjul av mässing. Det är mycket vridstyvare än aluminum, men lite tyngre. VC Pike har också svamp-gavelskruvar vilket gör det enklare att öppna rullen och rengöra samt olja själv (vilket man gör emellanåt). Svartzonker har inte mässingbottenplatta och heller inte mässingvev men den har lättad linspridare från början (vilket i praktiken kastar längre). Dessutom har den inte rundad gavel, vilket både Ambassadeur JB och VC Pike har. Ambassadeur JB har inte mässingbottenplatta och inte mässingvev den heller. Däremot har den en böjd vev samt bockat stjärnhjul, vilket gör att rullen blir mer kompakt på spöet. Det kan vara en fördel om man kör mycket hårda gäddbeten. VC Pike är alltså dyarare att tillverka och den bästa Ambassadeuren som finns nu. En fulltrimmad VC Pike är oslagbar till gäddfisket.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
                    Börjar bli en riktigt intressant tråd att följa. Det som jag gillar med lågprofil är att den är skön att hålla i. Speciellt om man har lite mindre händer, gillar även greppet man samtidigt får med spöt och därmed känslan. Men ser man till kvalitet och även utbudet till reservdelar, så är en Amba grym. När min Lexa gjort sitt sista kast så ska ja ta mig en ordentlig funderare.

                    Nu när vi ändå är inne på trimning mm, vilken utväxling ska man gå på om man även vill kunna jerka lite?
                    Jag fiskar med låg utväxling till mitt jerkfiske. Vi bor i Sverige där 75% av vårt gäddfiske sker i kallt vatten. I min värld blir långsamt mer relevant då. Jag skaffade mig en beastvev, vilket är en riktig upgrade till rullen och SÄRSKILT om du vill jerkbaitfiska med den. Den veven är guld värd. Det momentum man får med en beastvev samt förmågan att vevjerka tycker jag är värt pengarna.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

                      VC Pike hade jag aldrig hört talas om. Ser att det är en butik-exklusiv variant (sportfiskeboden). Varför är den bättre än svartzonker och JB? Ganska dåligt med spec på hemsidan tycker jag.
                      Håller med om att det är lite klent skrivet. Vad skiljer exempelvis VC Pike mot Svartzonker?
                      Vad jag kan förstå, om rullarna är trimmade utefter samma modell, så är det enligt specen bara svampskruvarna som skiljer. Men priset på skruvarna ligger på 180 kr, och skillnaden på rullarna är 900 kr.
                      Så något mer måste det ju vara som skiljer sig åt.

                      En annan nackdel med de klassiska rullarna är veven. Skulle gärna se att beast-vevarna kommer som original. 800 spänn för att byta vev är ändå en liten slant (fan va snål jag känner mig).

                      Någon som vet lite mer om den nya Beast HD?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 866 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X