Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    En vanlig c3/c4 för över 2000kr. Det är de absolut inte värda.
    Instämmer!
    Men att hitta ngn ny ”över disk” numera är ju en annan femma…

    Kommentera


    • #22
      Kan jag fortsätta använda sunline siglon på denna rullen eller finns det andra linor som är bättre passande till multirulle?

      Hade tänkt köra siglon 0.151 som jag har på min haspelutrusning.
      ​​​​​

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av krillzen Visa inlägg
        Kan jag fortsätta använda sunline siglon på denna rullen eller finns det andra linor som är bättre passande till multirulle?

        Hade tänkt köra siglon 0.151 som jag har på min haspelutrusning.
        ​​​​​
        Det borde gå fint. Jag kör med Siglon 0,153mm #0.8 (12 lb) på en Zillion SV TW och känslan är underbar.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av krillzen Visa inlägg
          Kan jag fortsätta använda sunline siglon på denna rullen eller finns det andra linor som är bättre passande till multirulle?

          Hade tänkt köra siglon 0.151 som jag har på min haspelutrusning.
          ​​​​​
          Jag skulle inte använda Sunline Siglon i den dimensionen. Den tenderar att gå av på multi i dimensioner under 0,187 mm. Särskilt om man är ovan vid att kasta lätt. Den är känslig för minsta lilla overrun. Istället skulle jag rekommendera Power Pro S8S V2 i 0,13 mm.

          Kommentera


          • #25
            Minns att du nämnt det tidigare Benjamin i en tråd. Inte min erfarenhet faktiskt. Förvisso har jag inte fiskat den kombon mer än 5-6 gånger men jag har inte haft ngt av ovan problem. Kastar drag mellan 5-30gr, primärt hårdbeten.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
              Minns att du nämnt det tidigare Benjamin i en tråd. Inte min erfarenhet faktiskt. Förvisso har jag inte fiskat den kombon mer än 5-6 gånger men jag har inte haft ngt av ovan problem. Kastar drag mellan 5-30gr, primärt hårdbeten.
              Jag har mest erfarenhet av vad kunder som kommit in på fiskebutiken jag jobbar i tycker om den linan på multirulle. Många har haft problem med linbrott i kast. Jag själv har inte upplevt några superstora problem, men jag är multivan och kastar till och med ultralätta beten med BFS-multirullar. Folk som inte fiskat mycket med finesse-multirullar brukar ha problem med linbrott när det kommer till Sunline under 0,187 mm. Man ska tänka tjockare än haspel om man inte fiskat med lätta multirullar under en längre tid.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Jag har mest erfarenhet av vad kunder som kommit in på fiskebutiken jag jobbar i tycker om den linan på multirulle. Många har haft problem med linbrott i kast. Jag själv har inte upplevt några superstora problem, men jag är multivan och kastar till och med ultralätta beten med BFS-multirullar. Folk som inte fiskat mycket med finesse-multirullar brukar ha problem med linbrott när det kommer till Sunline under 0,187 mm. Man ska tänka tjockare än haspel om man inte fiskat med lätta multirullar under en längre tid.
                Brukar bli att man byter lina 10 gånger innan man är nöjd men Siglon har jag fastnat vid på mina haspel-setups, men lyssnar på dig än en gång och kör på s8s iallafall tills jag känner mig säker nog med att kasta 5-20 grams vikter.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Jag har mest erfarenhet av vad kunder som kommit in på fiskebutiken jag jobbar i tycker om den linan på multirulle. Många har haft problem med linbrott i kast. Jag själv har inte upplevt några superstora problem, men jag är multivan och kastar till och med ultralätta beten med BFS-multirullar. Folk som inte fiskat mycket med finesse-multirullar brukar ha problem med linbrott när det kommer till Sunline under 0,187 mm. Man ska tänka tjockare än haspel om man inte fiskat med lätta multirullar under en längre tid.
                  Kan även passa på att fråga då det nu blir mellandags rea och saker blir lite billigare, rullen har jag fått hem redan men va lite nyfiken på vad man skulle para ihop den med, har en vanford+ westin w6 5-15 som jag använt till mitt jiggfiske o det har varit helt otroligt skönt o fiska med, ska man satsa på en till 5-15 w6 fast till multi eller e AGS 3-15 också ett alternativ kanske? Om du nu har klämt på båda dvs o vet hur dom kan jämföras med varandra.

                  Tack för svar.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av krillzen Visa inlägg

                    Kan även passa på att fråga då det nu blir mellandags rea och saker blir lite billigare, rullen har jag fått hem redan men va lite nyfiken på vad man skulle para ihop den med, har en vanford+ westin w6 5-15 som jag använt till mitt jiggfiske o det har varit helt otroligt skönt o fiska med, ska man satsa på en till 5-15 w6 fast till multi eller e AGS 3-15 också ett alternativ kanske? Om du nu har klämt på båda dvs o vet hur dom kan jämföras med varandra.

                    Tack för svar.
                    AGS 3-15 g är ett suveränt spö till crankbaitfiske. Det är enligt mig för mjukt för att vara optimalt till allround och/eller jiggfiske. Westin W6 är ett bra spö, men jag tycker det är lite överprisat för vad du får för pengarna kontra märken som St.Croix, Daiwa, Shimano, Megabass, Legit Design och även kontra spön du kan beställa från den japanska marknaden. Kan du tänka dig ett Westin W6 kanske du kan tänka dig ett Shimano Poison Adrena casting också (4-21 g) eller den nya modellen (ej gamla) på Shimano Zodias (4-21 g). Kan du köpa ett Poison Adrena tycker jag du ska göra det, för det är bland de skönaste spöna som finns att fiska med på marknaden. De är endelade tåls att nämnas. Ska du ha ett tvådelat kan du beställa ett Megabass Levante 3,5-14 g. Helst från Japan, då Levante är betydligt billigare där än i Sverige.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ags 3-15 är ett utmärkt spö för crankbaits, men alldeles för mjukt till jiggfiske.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X