Multirulle till Aborrefisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till Aborrefisket.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ja, det går ju utmärkt att räta ut en krok på exempelvis Westin Swim med en 0.35 om man sitter i en trästock och drar för allt vad tygen håller med ett Svartzonker Black Series ”The Horizon” -400 gram med full broms på gamla hederliga Revo3 Beast :-) Det kanske inte är bra i längden... men det går.

    Ska man ha nytta av broms över 10 kilo i Sverige får man väl hoppas på en förvirrad tonfisk...

    En av "nackdelarna" med att fiska abborre i Sverige är ju att man av "misstag" kan få på en långt mycket tyngre fisk än den tänkta abborren. Klipper en lax på 15 kilo får nog bromsen på en sån där lätt rulle du nämner bekänna färg av misstag... Att fiska med dom där rullarna i japanska bäckar, diken och risodlingar är väl ganska riskfritt.

    Kommentera


    • Varför man ska ha så enormt kraftiga bromsar? Finns inte en abborre som kräver mer än 2kg broms. En vanlig classic Ambassadeur har en bromsar på mellan 5-7kg. Finns inte en gädda som inte det räcker till. Riktigt kraftiga bromsar krävs för havens snabbsimmare. Inte till trötta gäddor.
      Sen var det även påtal om backslag, hur det påverkar rullen. Det är garanterat det överlägset största problemet med trasiga rullar. Riktigt snabb acceleration och sen tvärstopp. Mer behöver inte sägas där..

      Kommentera


      • Jag tror inte att ABU har valt så kraftiga bromsar enbart för fiske efter gädda... jag gissar att man även vill locka en och annan som fiskar GT eller andra pigga fiskar långt bortom Sveriges gränser.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag tror inte att ABU har valt så kraftiga bromsar enbart för fiske efter gädda... jag gissar att man även vill locka en och annan som fiskar GT eller andra pigga fiskar långt bortom Sveriges gränser.
          Troligen är det enbart för marknadsföring. I reklamerna så pekar man på det som en av huvudanledningarna till att köpa rullen. 13 Fishing har ju 18,6 kg broms på deras Concept A3...vilket är löjligt högt. Det har blivit lite som hastighet i bilar helt enkelt. "Den här bilen kan åka 400 km/h." Det kommer aldrig vara nödvändigt, men det är lite kul att de kan. Både bilen och rullen i det här fallet går förmodligen sönder om man maxar hastigheten/slirbromsen.

          Hela den här konvesrationen om starka slirbromsar påminner mig bara om en annons på en rulle för fem dollar som kunde skådas på wish nyligen:

          Click image for larger version  Name:	IMG_7370.PNG Views:	0 Size:	605,8 KB ID:	2594794

          Den här tar nog priset på det jag sett! 100 kg broms!

          Summa summarum: Kolla inte på slirbromsen så mycket. Kolla istället på support för spole, support för huvuddrevsaxel, support för drev, kastbroms, vikt på spole, vev och dylikt.

          Kommentera


          • Det är nog ingen som har kollat på slirbromsen som ett argument för att köpa en viss rulle... det handlade om att spolaxeln borde vara dimensionerad till bromskraften och att rullens broms troligtvis är starkare än vad ett bete på 10 - 20 gram väger vid en overrun ett par meter från spötoppen oavsett märke/modell på rullen.

            Kommentera


            • Jag tror iaf att de sällan gör rullen som helhet lika krallig som bromsen för den typen av rullar vi pratar om här....de "vet" att ytterst få kommer att drilla GT med dem och med 10-15 kg broms lär de inte leva länge. Som sagt mest marknadsföring.
              Var det inte nån härom året på FS som sa att någon testad större "gäddrulle" med maxbroms skar i hop ganska omgående? Minns jag fel?

              Och jag skulle iaf inte vilja ha ett rejält backslag med en Curado 70/71 eller min Zilllion 1000 med 50g i andra ändan och därför kör jag andra rullar till de vikterna.

              Däremot kan jag tänka mig att kasta 80-100g på en djup 200 rulle, det klarar de men jag vet inte om de mår bra av kraftiga backslag så de har jag undvikit...

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 299 svar
              262 611 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg barnmorskan  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              858 svar
              139 389 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 540 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 141 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 299 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X