Havsöringslyx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringslyx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
    Finns bara 2 excense på europeisk marknad, 3000 och 4000, ingen av dom är ”C” men den är sjukt slimmad. C-modeller använder shimano bara för att få ut fler modeller med mindre delar. Tex heter Stella 2500HG och 3000 heter C3000HG. Det är alltså exakt samma rulle, fast 3000 har längre vev
    Ok, men på svenska sajter heter rullen A C3000MHG medan den på Fishcandy bara heter 3000MHG, är det verkligen samma rulle tro? C-rullen ska väga 180 gram och den utan C 195 gram enligt Fishcandy.

    Tillägg: det är också olika utväxling, 5,8 vs 6,0 linintag 33 vs 35 tum
    Senast ändrad av holden; 2022-09-07, 23:12.

    Kommentera


    • #32
      Missade, den nya excense heter C3000MHG! Jag har den, den är fantastisk.

      det låter nästan som fishcandy säljer den gamla excense, inte ens nästan samma rulle. Har du en länk ?

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
        Missade, den nya excense heter C3000MHG! Jag har den, den är fantastisk.

        det låter nästan som fishcandy säljer den gamla excense, inte ens nästan samma rulle. Har du en länk ?
        https://fish-candy.de/shop/limited-o...imano-exsence/

        Kommentera


        • #34
          Hmm knepigt, jag tror fishcandy säljer den gamla fast med bild av den nya.

          här kan du se faktiska modeller (endast 2) av den senaste excense medan den gamla fanns i fler.

          https://fish.shimano.com/en-GB/produ...Specifications

          Kommentera


          • #35
            Digitala i Japan listar 4, vad som gör den ena tyngre är oklart... Kan det vara att C3000 har samma kropp som 2000 (om den är mindre än 2500 ​​​​) medan 3000 delar kropp med vanliga 2500?

            ​​​​​​Fast själv har jag iaf tidigare trott att C3000 har betytt en 2500 kropp med större rotor/spole...

            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220908-120359_Chrome.jpg Views:	0 Size:	252,6 KB ID:	2607396

            Kommentera


            • #36
              Japp, vågade mig inte på att beställa utan vill säkerställa att det är c-modellen innan jag slår till.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Digitala i Japan listar 4, vad som gör den ena tyngre är oklart... Kan det vara att C3000 har samma kropp som 2000 (om den är mindre än 2500 ​​​​) medan 3000 delar kropp med vanliga 2500?

                ​​​​​​Fast själv har jag iaf tidigare trott att C3000 har betytt en 2500 kropp med större rotor/spole...

                Click image for larger version Name:	Screenshot_20220908-120359_Chrome.jpg Views:	0 Size:	252,6 KB ID:	2607396
                Shimano Holland har endast 2 modeller, det är Mao dom enda som finns på europeisk marknad förutom ev privatimport. Det stämmer att det du säger med C3000, skulle tippa den japanska 3000mhg (icke ”C”) är en helt egen kropp

                Kommentera


                • #38
                  Nu har jag fått Lunamis-spöt, grymt lätt och fint spö med riktig kvalitetskänsla - dock: i jämförelse med mitt gamla paraboliska Svartzonker 6-28g så är detta spö snarare halv eller 3/4 aktion, känner viss oro att det kan bli tappade fiskar med en så pass rapp aktion. Säsongen är ju snart här så det lär visa sig.

                  Kommentera


                  • #39
                    Jaså så pass? Japaner kör det till Sea Bass och det fisket borde inte skilja så mycket från svensk HÖ... Pröva nylon eller iaf skarva på en nylontafs på några meter med en FG? Berätta gärna hur det faller ut.

                    Funderar själv på ett Dialuna spinn (lillebror till Lunamis) ett tag även Daiwa Labrax men det senare var toppigare sas det varför Dialuna hamnade i fokus... Sannolikt även det ungefär som ditt.

                    Förefaller svårt att hitta djupare HÖ-spön. Westin har fina spön bl a en trigger W4 10' vilket låter ok för mitt landfiske men "10-40g och med snabb/medium progressiv aktion låter lite för "mycket"... 10-30g vore bättre.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Jaså så pass? Japaner kör det till Sea Bass och det fisket borde inte skilja så mycket från svensk HÖ... Pröva nylon eller iaf skarva på en nylontafs på några meter med en FG? Berätta gärna hur det faller ut.

                      Funderar själv på ett Dialuna spinn (lillebror till Lunamis) ett tag även Daiwa Labrax men det senare var toppigare sas det varför Dialuna hamnade i fokus... Sannolikt även det ungefär som ditt.

                      Förefaller svårt att hitta djupare HÖ-spön. Westin har fina spön bl a en trigger W4 10' vilket låter ok för mitt landfiske men "10-40g och med snabb/medium progressiv aktion låter lite för "mycket"... 10-30g vore bättre.
                      Verkar inte alls vara samma problem vid fiske efter havsabborre som havsöring. I Storbritannien så fiskar dom gärna samma beten som vi fast med fasta krokar istället för genomlöpare.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X