Nytt spö, men vilket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö, men vilket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt spö, men vilket?

    Hej!
    Efter att ha haft samma spö och rulle sedan tidernas begynnelse (ja eller sedan jag började fiska i alla fall) så köpte jag mig i början av sommaren ett nytt spö i form av ett Westin W3 Streetstick 5-15g och en Daiwa Fuego LT 2500 rulle.
    Första intrycket var WOW, hur har jag kunnat fiska med den där gummistaven jag haft tidigare?! Aldrig har jag fått/känt av så mycket fisk under mina turer som nu, och jag vill bara fiska mer!

    Under senaste fiskepasset får jag ett stort och kraftigt hugg, gör ett lätt mothugg och kroken sitter, drillar fisken mot land medans den kämpar och drar, gör ett litet plask men snart är den inne vid land. En fin abborre, den största jag fått, sååå kul!
    Väl inne vid kanten så böjer jag mig ner för att plocka upp den, vilket den såklart inte vill och gör ett sista sprattlande/plaskande försök att komma undan, då händer det tråkiga, toppen av spöt går av.

    Jahopp, lagom kul det här. Försöker kontakta företaget jag köpt spöt ifrån, men får inte tag på dom trots flera försök. Gör ett desperat försök att kontakta Westin direkt via mejl, men inget svar än…

    Så nu har jag börjat inse att det nog är läge att köpa ett nytt spö om jag vill kunna fortsätta fiska innan isarna kommer.
    Frågan är bara vad jag ska köpa nu? Westin är jag inte så sugen på igen (verkar vara ett vanligt problem) och skulle gärna ha något liknande och hålla mig mellan 7 och 8 fot och ca 5-20g
    Spön jag kollat på är…

    FKP-Gear Draugen D4
    Okuma Psycho Perch UFR
    Spro Freestyle Skillz V2 Versatile

    Savage Gear SG4 Medium Game
    13 FISHING Fate Black


    Har inte inriktat mig på någon speciellt fisketeknik/beten så vill gärna ha ett mångsidigt spö på jakten efter abborre, regnbåge och liknande.

    Tack för att ni läst och skriv gärna om ni har några erfarenheter av någon av spöna eller några andra tips.
    Skitfiske på er!

  • #2
    Jag vill slå ett slag för Svartzonker The Horizon Perfect Perch (5-20 gram)
    ​Billiga spön (som blivit än billigare har jag sett) men som absolut inte känns billig. Jag köpte först ett Perfect Perch och var så jäkla nöjd så jag två veckor senare även köpte ett till spö i Horizonserien men för multirulle.
    Bifogade filer
    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Jag kan varmt rekomendera Draugen D4 klingan iaf.
      För den ringa summa det kostar är den superb.
      Väldigt allround skulle jag säga, men kanske inte för det allra lättaste fisket.. typ ned-fiske under 5g huvud.
      Har både 6&7 fots modellerna & fiskar 99% med 7’.
      Bara ett kast till..

      Kommentera


      • #4
        Det enda spöt jag testa av dina förslag är D4 från Lubbes kollektion. Föll dock inte mig i smaken så det gav jag bort till sonen.
        Började för några år sedan fiska med Sportex och det var ett mindfuck. Alla spön jag hittills hade fiskat med kändes plötsligt tunga och okänsliga.

        Jag testade bland annat Air spin som kanske är det bästa allround spöt jag testat. Sjukt känsligt med en medium aktion och kastvikt som har sin sweetspot runt 20 gram. Om jag ska vara petig så är väl just medium fast aktionen till nackdel vid traditionellt fiske med gummibete och bottomhopping. Annars funkar det till mängder av tekniker.

        10 års garanti på klingan.
        Kvalitetskomponenter Fuji Torzite Extremt långkastande.

        Nu till det tråkiga...priset!
        I skrivande stund kostar det drygt 7900 från Raubfischjagd.de i Tyskland. Men jag skulle lätt beställa ett direkt om jag hade pengar. Jag valde ett Absolut NT eftersom jag fiskade mera gummibeten och ville ha en snabbare topp (Extrafast med semi parabolisk aktion)

        Absolut NT är mitt favoritspö i min samling eftersom det är om möjligt ännu känsligare än Air spin pga den snabba toppen. Ett hugg i änden på linan känns som en blixt ända upp till armbågen. En klart beroendeframkallande känsla. Trots den supersnabba toppen så böjer sig spöt rätt ordentligt vid drillning och det är sjukt roligt att fiska med.
        Det kostar dessutom hälften av Air Spin men som sagt inte lika mycket allround, även om det funkar till många tekniker.

        Sportex har hur som helst massor av riktigt bra spön och samtliga har 10 års garanti på klingan så man vet att det är bra spön.
        Lycka till i jakten!




        Kommentera


        • #5
          Tack för alla svar.
          Svartzonker spöna såg trevliga ut prismässigt, de ska jag ha i åtanke och Sportex (hur bra de än verkar) är lite väl saftiga i pris för min smak, 1000-1500kr är mer lagom.

          Av de spön jag listade är Draugen D4, Psycho Perch och Freestyle Skillz V2 Versatile de som fångat mitt intresse mest, varav de två första finns i butik i mitt närområde, vilket är ett plus vid eventuella problem, som med mitt Westin...

          Svartzonker och Spro spöna är också två alternativ som jag skulle kunna beställa från någon seriös sida.

          Kommentera


          • #6
            Spro har jag kompisar som fått spöbrott på helt utan anledning. De har knäckts i mothugg osv. O det är folk som är rädda om sina prylar så de e inte pga av misshandlade klingor mm som deras spö pajjat..

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Finns i sjön Visa inlägg
              Väl inne vid kanten så böjer jag mig ner för att plocka upp den, vilket den såklart inte vill och gör ett sista sprattlande/plaskande försök att komma undan, då händer det tråkiga, toppen av spöt går av.
              Att det hände just vid detta tillfälle gör att det låter som det kan ha varit ett handhavandefel.
              Det kan vara bra att tänka på i framtiden att spöt riskerar att hamna i en väldigt utsatt vinkel just vid landning.

              Vad det gäller spön i övrigt idag så är det svårt att köpa något dåligt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                Spro har jag kompisar som fått spöbrott på helt utan anledning. De har knäckts i mothugg osv. O det är folk som är rädda om sina prylar så de e inte pga av misshandlade klingor mm som deras spö pajjat..
                Då låter Spro spöna inte lika aktuella.

                Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

                Att det hände just vid detta tillfälle gör att det låter som det kan ha varit ett handhavandefel.
                Det kan vara bra att tänka på i framtiden att spöt riskerar att hamna i en väldigt utsatt vinkel just vid landning.

                Vad det gäller spön i övrigt idag så är det svårt att köpa något dåligt.
                Nu ska jag inte svära mig helt fri men har väldigt svårt att tänka mig att det är något jag gjort som skulle kunna orsaka ett brått.

                Kommentera


                • #9
                  Toppar kan ofta vara känsligare än man vill tro. Just vid landningen kan det som Okoun säger bli en mkt tvär belastning om man inte har koll på toppen, mer än vid kast och själva drillningen, ett spö som belastas kraftigt har sällan, aldrig en kraftig böjning på främre toppdelen.
                  Click image for larger version  Name:	E42D0614-D203-440F-B3BF-912880AB4223.png Views:	0 Size:	125,3 KB ID:	2607619
                  Senast ändrad av anteman; 2022-09-13, 17:15.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Toppar kan ofta vara känsligare än man vill tro. Just vid landningen kan det som Okoun säger bli en mkt tvär belastning om man inte har koll på toppen, mer än vid kast och själva drillningen, ett spö som belastas kraftigt har sällan, aldrig en kraftig böjning på främre toppdelen.
                    Click image for larger version Name:	E42D0614-D203-440F-B3BF-912880AB4223.png Views:	0 Size:	125,3 KB ID:	2607619
                    Skulle inte säga att jag hade någon stor belastning på spöt när jag böjde mig ner, möjligen en lättare när jag sträckte mig efter abborren för att den skulle vara någorlunda still, men aldrig att jag lyfte den med spöt eller liknande belastning.

                    Aja, hur som haver så måste jag inhandla ett nytt spö, och jag kommer vara ännu mer försiktigt/vaksam i framtiden. Kanske dags för en håv?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 301 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X