Shimano Tranx 500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
    Men man får passa så veven inte snurrar till när man kastar. Kan snabbt bli dålig stämning i båten när man tvärnitar ett bete i luften och möblerar om rullens inre
    Powerveven som följde med Revo Toro NaCl var väl ökänd för just det. Personligen så hade jag letat efter en vev med motvikt innan det händer.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
      Powerveven som följde med Revo Toro NaCl var väl ökänd för just det. Personligen så hade jag letat efter en vev med motvikt innan det händer.
      Verkligen inte dumt att tänka på.
      Då NaCl var högvilt och "alla" insisterade på att använda den ej motviktade veven landade en handfull Toro här hemma med insidan rensad.
      Inte kul om samma sak händer en dyrgrip som Tranx 500.

      Det går förvisso ställa veven i ett visst läge inför kast för att åtminstone minska risken att kopplingen slår i.

      Kommentera


      • #33
        Nä det måste man tänka på. Dock så krävs det mycket mer kraft på denna än mina andra rullar att veva från frispole tills att dreven möts. Det kanske slits in över tid och blir lättare men jag försökte faktisk provocera fram att veven skulle röra sig under kast och då var jag betydligt mera hårdhänt än vad jag brukar vara när jag kastar men jag lyckades aldrig. Stog som en dåre i trädgården och vevade med spöt. Men jag kommer ändå placera veven så den pekar mot spötoppen. Då hamnar vikten rätt så man minimerar risken för haveri.

        Kommentera


        • #34
          Som jag förstod det när jag läste på BD är att veven ska peka kl 6 eller kl 9. Veven ska absolut INTE peka 12 eller kl 3. Så inte mot spötoppen. Detta var en diskussion mellan shimano servicetekniker och någon som hade råkat ut för missöden.

          Har köpt en tranx hg 500 som jag fick betala 5500 kr för. Ska hämta den i Älvkarleby. Var en vän som valde att sälja sin till mig så kom undan billigt. Helt ny i kartong :-)

          Kommentera


          • #35
            Aha, där ser man.. Har inte fått tummen ur och fiskat med rullen än faktiskt. Kommer nog ge sig själv hur man ska ha veven. Jag har ju som sagt bara torrviftat hemma med den. Kul att du fick tag i en hg Alman. Visst är den fet?

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
              Aha, där ser man.. Har inte fått tummen ur och fiskat med rullen än faktiskt. Kommer nog ge sig själv hur man ska ha veven. Jag har ju som sagt bara torrviftat hemma med den. Kul att du fick tag i en hg Alman. Visst är den fet?
              Har inte min rulle i handen. Hämtar den hos min vän nu den 5 juni när jag ska upp till Älvkarleby. Han bor där uppe.

              Men jag den är fet. Har känt och klämt på tranx 500 tidigare, men aldrig känt att jag har användning för den storlek, tills jag började fiska lax :-)

              Kommentera


              • #37
                Wow vilken rulle. Är uppe i Älvkarleby i skrivandets stund och kört med tranxen i tre dagar nu. Svårt att gå tillbaka till en lågutväxlad amba om jag ska vara ärlig. Kastar bra, byggd som en pansar vagn och helvete vilken snabb rulle :-)

                Rullen kom i plomberad kartong. Tror ni jag var överlycklig. Är ju sjukt pedantisk med mina grejer.

                Kommentera


                • #38
                  Inte helt off topic…

                  Fishernator är en ytterst pålitlig österrikisk webbutik med ett något begränsat utbud av fiskeprylar.

                  Frakten är inte för dyr och över en viss inköpssumma gratis.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-06-08, 22:53.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                    Wow vilken rulle. Är uppe i Älvkarleby i skrivandets stund och kört med tranxen i tre dagar nu. Svårt att gå tillbaka till en lågutväxlad amba om jag ska vara ärlig. Kastar bra, byggd som en pansar vagn och helvete vilken snabb rulle :-)

                    Rullen kom i plomberad kartong. Tror ni jag var överlycklig. Är ju sjukt pedantisk med mina grejer.
                    Blev det nån lax då?

                    Kommentera


                    • #40
                      Ja det är ju det mer intressanta

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X