Ursprungligen postat av Piscantur stercore
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Datera amba 5600 c4
Collapse
X
-
Hur ser en skillnad på om det är den lättare varianten av spole? Eller går det att se?
mn spridare har ju annan färg samt känns lättare, spolen däremot känns ganska tung….
Lite svårt å förklara hur det känns, men en trimmad rulle känns ju mer sprallig å lättrullad. Å med trim menar jag, alltså mina erfarenheter begränsar sig till, spole/spridare från Svängsta
Kommentera
-
Ursprungligen postat av losmopedo Visa inläggHur ser en skillnad på om det är den lättare varianten av spole? Eller går det att se?
mn spridare har ju annan färg samt känns lättare, spolen däremot känns ganska tung….
Lite svårt å förklara hur det känns, men en trimmad rulle känns ju mer sprallig å lättrullad. Å med trim menar jag, alltså mina erfarenheter begränsar sig till, spole/spridare från Svängsta
Testa att rengöra rullen. Tyvärr är de alldeles för mycket fett för de ska fungera optimalt.
Köpte nyligen en ny 5600c4 som jag byggde om till 4600, precis samma på den. Var rätt "trög" tills man rengjort den och smörjt om den.
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag är ju lite "kärringen mot strömmen" och tycker att en ny rulle ska testas innan man tvättar ur den och byter fett/olja.
Om man efter en dags fiskande inte är nöjd med kastlängder (efter att man har testat att snäppa av en bromsvikt åt gången tills man får linresning) med ett lättkastat bete i viktspannet man ämnar använda rullen till så kan man ju givetvis där och då tvätta ur gammalt fett och olja ur rullen och återsmörja med lämplig mängd.
När man då har ett facit på vad rullen presterar ur kartong blir det ju enklare att jämföra om det blir markant skillnad på kommande åtgärder oavsett om det är annan olja/fett eller om det är något som kan kallas för trim.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggJag är ju lite "kärringen mot strömmen" och tycker att en ny rulle ska testas innan man tvättar ur den och byter fett/olja.
Om man efter en dags fiskande inte är nöjd med kastlängder (efter att man har testat att snäppa av en bromsvikt åt gången tills man får linresning) med ett lättkastat bete i viktspannet man ämnar använda rullen till så kan man ju givetvis där och då tvätta ur gammalt fett och olja ur rullen och återsmörja med lämplig mängd.
När man då har ett facit på vad rullen presterar ur kartong blir det ju enklare att jämföra om det blir markant skillnad på kommande åtgärder oavsett om det är annan olja/fett eller om det är något som kan kallas för trim.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Piscantur stercoreNu blev jag skum på min 46 C4, hoppas det är ok att låna tråden.
Min har samma vev och slirbroms, och samma kulör på spolen.
Men den har en blank/kromad linspridare…
De jag som hastigast kollade på nätet har gråa linspridare.
Ngn som har en vettig förklaring?
Har standar på min.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Piscantur stercoreNu blev jag skum på min 46 C4, hoppas det är ok att låna tråden.
Min har samma vev och slirbroms, och samma kulör på spolen.
Men den har en blank/kromad linspridare…
De jag som hastigast kollade på nätet har gråa linspridare.
Ngn som har en vettig förklaring?
Har standard linspridare på min.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
-
Hittade av en slump denna wobbler i vasskanten. Jag indentifierade direkt den som en Zalt, men insåg...4 Foton
-
2025-05-04, 21:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 822 visningar
0 gillar