Laxspö till gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxspö till gäddfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Laxspö till gäddfiske?

    God kväll,

    efter (nästan) 50 år med haspelrulle till spinnfiske blev det i somras ett spontanköp av ett gäddspö med multirulle för 20-85g kastvikt i den typiska längden 259cm. Och jag blev direkt såld, vad roligt det plötsligt blev att även kunna kasta större wobblers till exempel som jag förut hade klassats som enbart-till-trolling beten.

    Ett spö till har det blivit med multirulle. När brorsan beskrev hur roligt det var att fiska även mindre gäddor med sin havsöringspö så blev ursäkten att skaffa spö nr 2 för multirulle, Westin 3 meter med 10-40g. När nu svartån blev isfri hemma i Örebro har det blivit två korta utflykt dit för att testa spön. Inga gäddor tyvärr, men det var väldigt roligt att kasta mindre tunga beten med spön. När det gäller att kasta med multirulle känner jag mig fortfarande ganska mycket som nybörjare, det funkar helt okej, men en hel del optimeringspotential finns såklart. Och då känns den långa spön mit lite långsammare aktionen mer förlåtande än gäddspön som är betydligt mer "spetsigare"/snabbare.

    Och då föddes en tanke: hur skulle det vara att använda en laxspö till gäddfiske? Jag hittade 3.60 ABU spö, klassad för 50-150g, precis samma klassning som ett ABU spö för lite tyngre gäddfiske. Bara att gäddspön är 1m kortare och med snabb aktion istället för progressiv som laxspön har (vilket är alltså något slags mellanting). Fiske med jerkbait är än så länge inte riktigt min grej, kommer förmodligen inte bli det heller, så den biten behöver spön inte kunna klara av.

    Några tankar och kommentarer kring min idé? Finns kanske någon som har provat att just använda sin laxspö till gäddfisket och kan dela med sig sina erfarenheter.

    Hälsningar från Örebro
    Olaf




  • #2
    Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
    God kväll,

    efter (nästan) 50 år med haspelrulle till spinnfiske blev det i somras ett spontanköp av ett gäddspö med multirulle för 20-85g kastvikt i den typiska längden 259cm. Och jag blev direkt såld, vad roligt det plötsligt blev att även kunna kasta större wobblers till exempel som jag förut hade klassats som enbart-till-trolling beten.

    Ett spö till har det blivit med multirulle. När brorsan beskrev hur roligt det var att fiska även mindre gäddor med sin havsöringspö så blev ursäkten att skaffa spö nr 2 för multirulle, Westin 3 meter med 10-40g. När nu svartån blev isfri hemma i Örebro har det blivit två korta utflykt dit för att testa spön. Inga gäddor tyvärr, men det var väldigt roligt att kasta mindre tunga beten med spön. När det gäller att kasta med multirulle känner jag mig fortfarande ganska mycket som nybörjare, det funkar helt okej, men en hel del optimeringspotential finns såklart. Och då känns den långa spön mit lite långsammare aktionen mer förlåtande än gäddspön som är betydligt mer "spetsigare"/snabbare.

    Och då föddes en tanke: hur skulle det vara att använda en laxspö till gäddfiske? Jag hittade 3.60 ABU spö, klassad för 50-150g, precis samma klassning som ett ABU spö för lite tyngre gäddfiske. Bara att gäddspön är 1m kortare och med snabb aktion istället för progressiv som laxspön har (vilket är alltså något slags mellanting). Fiske med jerkbait är än så länge inte riktigt min grej, kommer förmodligen inte bli det heller, så den biten behöver spön inte kunna klara av.

    Några tankar och kommentarer kring min idé? Finns kanske någon som har provat att just använda sin laxspö till gäddfisket och kan dela med sig sina erfarenheter.

    Hälsningar från Örebro
    Olaf


    Snart kommer Old firehand och berättar om att på hans tid så var tolvfotare med en Ambassadeur minsann standardutrustning bland gäddfiskarna (Givetvis sagt med glimten i ögat. Leif har förmodligen dragit fler tioplussare än vad jag har fått gäddor totalt under mina 30 år på jorden, all respekt till honom).

    Nu har jag aldrig varken fiskat lax eller känt på ett laxspö, men jag inbillar mig att man lägger fler kast/dag när man fiskar gädda och att en tolvfotare med den klassningen borde vara ganska tungt. Sedan så skulle nog jag känna att det var lite onödigt långt, särskilt eftersom jag inte är mycket mer än en tvärhand hög och fiskar från båt. Om man vadar eller fiskar från stränder med gott om utrymme så kan man däremot täcka väldigt mycket vatten.
    Letar du runt lite så finns det en del gäddspön med progressiv aktion också, t.ex. ett gammalt ABU Svartzonker signature kan du få tag på begagnat till en väldigt billig peng. 8'6" med kastvikt 40-140 eller upp till 220gr, om du nu inte absolut vill ha ett jättelångt spö.

    Kommentera


    • #3
      vad hittade du för spö med kastvikt 20-85 g på 259cm ?

      Kommentera


      • #4
        Att transportera långa spön i en båt är bökigt det stämmer nog. Vid själva fiskandet har jag aldrig upplevt längre spö som problematiskt, det brukar ju oftast vara gott om plats runt båten när man fiskar. Från land blir det gärna problematiskt om det nu inte är en plan strand. Så fort marken lutar lite uppåt bakom en är man rökt ett längre spö. När det gäller vikten: min gäddspö väger enligt spec 210g, en liknande ABU 268g, laxspön 340g. Visst, det är skillnad. Man får kanske betrakta det som gratis styrketräning :-)
        Själv är jag 1.86m lång, då känns 3 meter spö egentligen ganska lagom. 3.60 är förmodligen lite onödigt långt, det kan jag håller med om.

        Sedan inbillar jag mig att det är lite trevligare att kasta just tunga beten med ett längre spö, genom den längre hävstången kan man ladda lite mjukare. Men det har ju nu inte provat.

        Och sedan en tanke till: borde man inte känna med en längre progressiv spö lite mer "att det händer något" även vid en mindre gädda (som är för i alla fall för din del mer vardagsmat än större tyvärr...).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av olivar Visa inlägg
          vad hittade du för spö med kastvikt 20-85 g på 259cm ?
          St. Croix Legend Elite Musky Casting LEM86MHF

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
            Att transportera långa spön i en båt är bökigt det stämmer nog. Vid själva fiskandet har jag aldrig upplevt längre spö som problematiskt, det brukar ju oftast vara gott om plats runt båten när man fiskar. Från land blir det gärna problematiskt om det nu inte är en plan strand. Så fort marken lutar lite uppåt bakom en är man rökt ett längre spö. När det gäller vikten: min gäddspö väger enligt spec 210g, en liknande ABU 268g, laxspön 340g. Visst, det är skillnad. Man får kanske betrakta det som gratis styrketräning :-)
            Själv är jag 1.86m lång, då känns 3 meter spö egentligen ganska lagom. 3.60 är förmodligen lite onödigt långt, det kan jag håller med om.

            Sedan inbillar jag mig att det är lite trevligare att kasta just tunga beten med ett längre spö, genom den längre hävstången kan man ladda lite mjukare. Men det har ju nu inte provat.

            Och sedan en tanke till: borde man inte känna med en längre progressiv spö lite mer "att det händer något" även vid en mindre gädda (som är för i alla fall för din del mer vardagsmat än större tyvärr...).
            Tanken med min båtkommentar var mer att jag inte behöver den extra kastlängden man får med ett så långt spö. Behöver jag nå de extra metrarna man tjänat med ett längre spö så flyttar jag bara båten.
            Jag är 1,66 lång och tycker jag har hittat min optimala längd för ett renodlat spinnspö på 8'6" så att 10 fot känns lagom för dig låter alldeles rimligt då.
            Personligen så tycker jag att en viktskillnad på 57% är ganska stor, särskilt när det mesta rimligen borde sitta framför rullen. Med tanke på hur många spön verkar klassas idag så skulle jag gissa att spöt klassat 50-150 gram kastar som bäst runt 100g, +/- 30 gram kanske för att hitta där det laddar som absolut bäst. För de vikterna tycker jag absolut inte att man behöver någon extra hävstång för att orka kasta. Skulle jag regelbundet börja kasta upp mot 300 gram så skulle jag nog börja kika på lite längre spön för hävstångens skull men till medeltungt gäddfiske behövs ingen telefonmast.

            Slutligen så håller jag absolut med om att ett progressivt spö lever lite mer vid fighter med mindre fisk, ett djupt spöböj är alltid kul även om det kanske inte är min högsta prioritet. Prova och se vad du tycker. I bästa fall har du hittat ett favoritspö, i värsta fall är du en erfarenhet rikare.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg

              St. Croix Legend Elite Musky Casting LEM86MHF
              Ahaa. det låter ju extremt mysigt å fiska med. men lite dyrt och svårt med odelade spön

              Kommentera


              • #8
                Ser ingen anledning att gå över 10 fot, man kastar långt med en 10 fotare om man behöver.
                Tex Sjösländan SS Pro 10´ <110gr är jäkligt trevligt att både kasta och drilla med

                Kommentera


                • #9
                  Med multirulle och linspridare är jag också lite skeptisk till jättelånga spön. Jag har en 6501 på ett 9' med kastvikt runt 300 gr och även om jag sätter på en westins swim så kastar jag inte längre med det spöet jämfört med ett 8'6" med kastvikt runt 200 gr.

                  Med tunn lina för havsöring och utan linspridare ser jag fördelar med längre spön om man primärt fiskar från land.

                  Kommentera


                  • #10
                    På -80 och början av -90-talet när gäddfisket i Sthlms skärgård peakade, så var mitt favoritspö ett 11-fots Adexa Tempest, ett spö som jag vill minnas var poppis också bland Älvkarlebyfiskarna.

                    Jag har kvar spöt av nostalgiska skäl, och det skulle säkert funka bra idag också, men de få gånger jag fiskar gädda numera så föredrar jag dagens kortare, och framför allt, lättare och snabbare spön.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 071 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X