Funderar på att införskaffa ny Gäddcombo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderar på att införskaffa ny Gäddcombo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Funderar på att införskaffa ny Gäddcombo

    Är sugen på en ny Gäddmulticombo, då tänker jag en Daiwa Tatula TWS 300HL och ett Westin W4 PowerShad-T 8´6" 60-180g. Ska in och testkänna på lite olika prylar imorgon i butik. Vad tycker ni om det, är det någon som har hårdtestat dessa prylar? Kan vara bra att nämna att jag tidigare bara haft ett SZ Black Series 7´3" -150g och en Revo Beast X 41 så det blir "kanske" första gången jag införskaffar gäddprylar i det "lite" högre prissegmentet.

    Ps, har inte bestämt om jag ska köpa nya prylar överhuvudtaget, men vore skönt att ha lite nya prylar inför skolstarten på forshaga.



    Redigerat, känt på W4:an nu dock andra generationen, kändes väldigt lovande. Snabb aktion med relativt mjuk topp, definitivt överklassat som många säger. Som sagt skiljer sig prislappen mellan andra och första generationen en hel del. 1399kr för första och 2249kr för andra. Priserna är ifrån söder sportfiske.
    Däremot hade butiken ej Tatulan i lager så fick känna på Curado 300:an. Kändes bra i handen, men valde att inte köpa pga att jag vill känna på Tatulan innan. Har googlat lite specs på rullarna och verkar som att Tatula 300:an ska ha mer broms och vara lite biffigare.

    Är det värt att lägga extra pengarna på andra generationens W4 eller ska jag hålla mig till första. Och vilken rulle tror ni skulle passa bäst, Curado:n eller Tatula:n?
    Senast ändrad av MrRodarch; 2023-07-02, 15:44.

  • #2
    Jag är supernöjd med min Tatula 300, det är en riktigt trevlig rulle.
    Nu har jag inte testat något W4-spö, men Westins gäddspön i W3-segmentet är väl generellt rätt ordentligt överklassade. Vad är det för beten du vill kunna kasta med det?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
      Jag är supernöjd med min Tatula 300, det är en riktigt trevlig rulle.
      Nu har jag inte testat något W4-spö, men Westins gäddspön i W3-segmentet är väl generellt rätt ordentligt överklassade. Vad är det för beten du vill kunna kasta med det?
      Jag har tänkt drämma lite gummi kring 60-80g samt hårda swimbaits som scout swimmer 12cm som jag tror väger 70-80g. Vill dessutom kunna kasta lite tyngre kring 100-130g gummi lite då och då, sällan jag kastar större än så

      Kommentera


      • #4
        Har en tatula 300 och ett w3 powercast 8,3 60-180 som lirar rätt bra runt 140g men också dänger kompakta hårdbeten som swim 12 cm långt!

        Kommentera


        • #5
          Vettiga val som jag själv skulle överväga, men inte så mycket gäddfiske för mig nu. Har fem gäddspön för olika vikter varav ett W4 Powershad 8’6” -180g. Du kan köpa det, vilat några år. Ett trevligt, klassiskt snyggt spö om du frågar mig som klarar mina 140g beten men trivs bättre från 100g och nedåt med sin rel mjuka topp.

          Kommentera


          • #6
            Tatula 300 grymt bra rulle, tål massor av stryk och kastar som en dröm.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Tatula 300 grymt bra rulle, tål massor av stryk och kastar som en dröm.
              Har du testat Curadon? Och isåfall vilken föredrar du?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av MrRodarch Visa inlägg
                Har du testat Curadon? Och isåfall vilken föredrar du?
                Har kört massor med Tranx som är i grunden samma som Curado, när Tatula 300 kom sålde jag några av mina Tranx och fiskar nu gädda enbart med Tatula 300. Kvalites mässigt är det 2 fantastiskt bra rullar, det jag gillar med Tatula är magnet broms, TWS och betydligt bekvämare tumtangent.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                  Har kört massor med Tranx som är i grunden samma som Curado, när Tatula 300 kom sålde jag några av mina Tranx och fiskar nu gädda enbart med Tatula 300. Kvalites mässigt är det 2 fantastiskt bra rullar, det jag gillar med Tatula är magnet broms, TWS och betydligt bekvämare tumtangent.
                  Okej, men spöna, har du testat något av dom?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har som sagt 1:a generationen W4 och det funkar utmärkt med dina betesvikter, svårt att säga vad gen 2 kan tillföra men ej prövat.

                    1:an har en rel mjuk topp med mycket kraft en bit ned, dessutom snyggare än ersättaren i min smak. Gillar också min Lexa 300 även om den inte känns fullt lika premium som min gamla Curado 300 DSV just för att den förra har magnetbroms, Tatula 300 vore mitt val.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 310 svar
                    263 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    857 svar
                    139 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 851 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X