Havsöringsspö för multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsspö för multi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöringsspö för multi

    Jag behöver lite hjälp här
    Utbudet av spön för att fiska havsöring med multirulle verkar vara magert i svenska butiker
    Letar efter ett bra spö 9-10 fot, ca 8-25g. Vanligaste betesvikten för mig är dryga 20g

    Använder Curado DC 200, Calcutta 200 DC eller Amba 2500

    Har ni några bra tips?

  • #2
    Daiwa Luvias eller Morethan, Har haft gamla modellen av Luvias och tyckte att det var ett trevligt spö.

    Kommentera


    • #3
      Letar själv ett 9fots och det enda vettiga jag hittat är daiwa luvias 5-28g och 7-32g.
      Osäker på vilket som skulle passa bäst till beten mellan 20-30g som jag använder mest.
      Senast ändrad av M1cke; 2023-09-21, 20:01.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
        Jag behöver lite hjälp här
        Utbudet av spön för att fiska havsöring med multirulle verkar vara magert i svenska butiker
        Letar efter ett bra spö 9-10 fot, ca 8-25g. Vanligaste betesvikten för mig är dryga 20g

        Använder Curado DC 200, Calcutta 200 DC eller Amba 2500

        Har ni några bra tips?
        8-25 är för klena för mig men jag har flera med lite högre kastvikt.
        Luvivas är riktigt trevligt men jag har 10-35g och det passar perfekt till bete runt 20 gram. Inte över 30g. Parabolisk aktion
        Är perfekt i balans med din Amba 2500 skulle jag tro.

        Westin 10-40 har jag och det kastar även 20g långt. Passar Calcutta 200 med balansen mycket bra . Mer toppig aktion än Luvivas.

        Har även Morethan 9,3. Mycket trevligt och otroligt lätt spö med för kort bakre handtag enligt mig. Inget spö om man vill ha parabolisk aktion. Däremot mjuk känslig topp.
        Passar nog din Curado 200 bra på.

        Fenwick 7-32 som nog tyvärr är svårt att få tag på nytt. Mycket trevlig parabolisk aktion. 4 delat
        Kört min Conquest 201 dc på den och det spöt kastar riktigt bra och är härligt att drilla fisk på.









        Kommentera


        • #5
          Ja Hepper2 har nog beskrivit det begränsade utbudet här... Lutar åt en Luvias för mig eller ev detta, tror den är mer kraftfull och mer progressiv i aktionen än Luvias (regular aktion) men vet inte vilken jag kommer trivas bäst med

          Kommentera


          • #6
            Båda Luvias 9 fotare är riktigt trevliga, 5-25gr har lite långsammare klassisk aktion , 7-32gr är lite rappare, så det beror på hur det lirar ihop med rulle och personlig kastteknik vilket som passar bäst.

            Mitt favoritspö för multi är dock Fenwick Ironfeather III 10ft 8-32gr.

            Kommentera


            • #7
              Tack
              Än så länge lutar det åt Westin spöt. Jag gillar kork och ett riktigt handtag framför rullen. Får se om jag hittar någon butik som har det inne
              Dialuna ser också intressant ut. Om jag vågar satsa på det utan att klämma och känna på det. Verkar inte finnas i Sverige

              Kommentera


              • #8
                Kan du hitta ett Fenwick Ironfeather III 10ft 8-32gr så instämmer jag i ovan att det är en underbart spö till havsöring och multi. Kört med mitt i många år nu och kastar väldigt bra och är en dröm att drilla fisk på.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                  Kan du hitta ett Fenwick Ironfeather III 10ft 8-32gr så instämmer jag i ovan att det är en underbart spö till havsöring och multi. Kört med mitt i många år nu och kastar väldigt bra och är en dröm att drilla fisk på.
                  Trevlig aktion i det spöt. Men att det var 4delat gjorde att jag sålde mitt. Men som 2 del hade det inte varit tråkigt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Fler "gubbar" här verkar gilla den djupare aktion som tydligen finns i t ex Fenwick, ffa med flätlina kan man tänka sig men spöna är nog svåra att finna nu. Närmast idag är troligen Luvias, den serien som har regular action (finns/fanns en "fast" också)

                    Tror att Dialuna har en mer progressiv än parabolisk aktion, ungefär som Westins W4 (men möjligen snabbare) det senare finns tyvärr inte i 5-30g endast 10-40g vilket är lite över "målet" för mig.

                    Kork har jag inget emot, ser klassiskt ut men jag håller spöt över rullen och då hamnar fingrarna på plastgängorna framför spöt/under rullen så korken gör ingen praktiskt nytta där framför med Westins rullfäste. Sugen på att pröva Dialuna, kul att ha ngt "annorlunda" ...
                    Senast ändrad av anteman; 2023-09-22, 22:18.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 332 svar
                    265 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    865 svar
                    140 716 visningar
                    16 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 032 svar
                    194 852 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av Mankan G, 2017-02-01, 16:03
                    256 svar
                    79 381 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X