RST LF Shadow 74 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RST LF Shadow 74

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• RST LF Shadow 74

Är det någon som har eller provat detta spö och kan ge en beskrivning? Särskilt aktionmässigt och hur det ligger i klassningen. Mellan vilka vikter är det som bäst.

Jag har ett. Beskrivningen innehåller dock en friskrivningsklausul, då jag inte fiskat spöt på drygt ett år.
    Klingan är i mitt tycke en höjdare, klassiskt snabb aktion, med brett register och laddar (helt ok vill jag minnas) även under angivet spann. Jag har väl en 3-4 spön med RST-klingor av Lundgrens egna modeller. Klingorna är tip-top, men övriga komponentval ibland lite märkliga. Detta gller dock inte Shadow, som jag tycker har utmärkt valda komponenter väl passande även estetiskt. Det är ganska tunga spön, dock med den idag nästan bortglömda egenskapen balanserade, vilket gäller även detta. det har ett redigt bakhandtag vilket jag gillar. Skönt att kunna klämma in spöt mot kroppen för lite relaxat och klassiskt wobbler-spinn.

Jag har helt givit upp monsterbeten i mina huvudsakliga vatten och fiskar mest 40g till max 110g, mestadels runt 80g. Där tycker jag det funkar väl, svampar inte och det känns som det finns resurser kvar. Det är en redig gäddpåk inget snack om att det är gjort för annat än större fisk, men samtidigt inget kvastskaft.

Jag köpte det som "idag har jag bara med mig ETT spö" och tycker det funkar mycket bra till det. Mycket fin klinga, bra balans, sobert snyggt, ytterst välbyggt och nu dessutom jävligt billigt. Nu tycker jag iofs att det hänt otroligt mycket de senaste 10 åren och även rätt billiga spön är idag imponerande bra. Men när jag plockat fram det nu i källaren och synat av det tycker jag allt att det känns som ett riktigt grymt spö, lätt värt 3ggr priset.

Om jag lyckas få loss lite tid i veckan kan jag pipa ner till vattnet och se om jag har något att tillägga...

Kommentera

Kör heller inga monsterbeten och tänkte använda huvudsakligen till mitt "supertunga" fiske som är upp till 120g ungefär. Vill att det ska prestera riktigt bra från 50-120g. Det låter det ju på dig att det kommer göra.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Jag har ett. Beskrivningen innehåller dock en friskrivningsklausul, då jag inte fiskat spöt på drygt ett år.
        Klingan är i mitt tycke en höjdare, klassiskt snabb aktion, med brett register och laddar (helt ok vill jag minnas) även under angivet spann. Jag har väl en 3-4 spön med RST-klingor av Lundgrens egna modeller. Klingorna är tip-top, men övriga komponentval ibland lite märkliga. Detta gller dock inte Shadow, som jag tycker har utmärkt valda komponenter väl passande även estetiskt. Det är ganska tunga spön, dock med den idag nästan bortglömda egenskapen balanserade, vilket gäller även detta. det har ett redigt bakhandtag vilket jag gillar. Skönt att kunna klämma in spöt mot kroppen för lite relaxat och klassiskt wobbler-spinn.

Jag har helt givit upp monsterbeten i mina huvudsakliga vatten och fiskar mest 40g till max 110g, mestadels runt 80g. Där tycker jag det funkar väl, svampar inte och det känns som det finns resurser kvar. Det är en redig gäddpåk inget snack om att det är gjort för annat än större fisk, men samtidigt inget kvastskaft.

Jag köpte det som "idag har jag bara med mig ETT spö" och tycker det funkar mycket bra till det. Mycket fin klinga, bra balans, sobert snyggt, ytterst välbyggt och nu dessutom jävligt billigt. Nu tycker jag iofs att det hänt otroligt mycket de senaste 10 åren och även rätt billiga spön är idag imponerande bra. Men när jag plockat fram det nu i källaren och synat av det tycker jag allt att det känns som ett riktigt grymt spö, lätt värt 3ggr priset.

Om jag lyckas få loss lite tid i veckan kan jag pipa ner till vattnet och se om jag har något att tillägga...
        Jag har också ett, fiskade det senast förra veckan.

Håller med ovan talare till fullo med en liten brasklapp för "Det är ganska tunga spön", ja det stämmer för RST/LF generellt som ju alla är gamla designer/materialval och har väl funnits i 15år vid det här laget. Det stämmer dock inte för Shadow74 som är ett lätt spö (OCH välbalanserat), även jämfört med nya modernare spön.

Jag kastar sällan eller aldrig mer än 140gr och det kastar Shadow 74 med pondus så klassningen stämmer nog väldigt bra, precis som med alla mina andra RST/LF (har väl ett 10-tal).

Mitt råd, KÖP ett medan de fortfarande finns. Passa på om du hittar något annat RST/LF som du vill ha också, de är löjligt billiga för vad man får, speciellt de odelade. Har ett Cobra 6fot odelat 15-45 gr som är underbart till "UL gädd-jerk" med Buster2'or och liknande.

Det görs inte såna här spön längre.

Kommentera

Jag har butiksklämt på detta Shadow flera gånger men det är många år sedan. Det jag minns var att det var balanserat och kändes bra med vettigt bakhandtag. Det som gjorde att jag aldrig köpte något då var att främre handtaget inte var stort nog för att användas för att just hålla i och det faktum att det är odelat. Fick nu nått återsug och lite retro vibe är aldrig fel. Bara det att skeddrag nämns i betestyp för spöt är ju direkt +++ i min bok. Borde nog köpa ett och plocka fram några Atom och Professor skedar. Rund klassisk rulle är ett måste…

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Jag har butiksklämt på detta Shadow flera gånger men det är många år sedan. Det jag minns var att det var balanserat och kändes bra med vettigt bakhandtag. Det som gjorde att jag aldrig köpte något då var att främre handtaget inte var stort nog för att användas för att just hålla i och det faktum att det är odelat. Fick nu nått återsug och lite retro vibe är aldrig fel. Bara det att skeddrag nämns i betestyp för spöt är ju direkt +++ i min bok. Borde nog köpa ett och plocka fram några Atom och Professor skedar. Rund klassisk rulle är ett måste…
            Frontgreppet på 74'an är det största rejälaste av alla spön jag nånsin haft, inkl laxspön och annat. Hur jäkla bra som helst. Du kanske kollade på nån annan längd? Finns/fanns väl fler varianter på Shadow. 74'an är klassat till 180gr och det minsta Atom'et du kan kasta vettigt är isf 55grammaren.

Kommentera

Jag tycker att det laddar oväntat bra i lägre spannet. Snärtigt utan att ge overruns, liksom. Kan ju tilläggas även att det är gjort i M3 grafit vilket i mitt tycke verkligen ger en premiumkänsla bortom även JDM-bling. Tror man nog allt får slanta en 300-400€ för en sådan klinga idag om man beställer från RST. En M5 säkert det dubbla, så nog gör de high-end grejer allt. Håller även med Kolnej att det bara är att köpa det man kommer över. Så sanslöst billigt för premiumprodukter. Jag tycker även att de tvådelade de sålde förut som jag glömt namnet på (står på lantstället) i Yellow Core-grafit även de har helt magiska klingor, men faller på val av rullfäste och oversizeade spöringar...

Kommentera

Det var giftigt som sjutton att skriva här. Klippte det sista spöt som fanns kvar nu. När jag pratade med lundgrens tidigare så fanns ett gäng kvar och de rörde sig inte mycket tidigare. Men nu har tydligen min tråd sålt slut på dem direkt.

Kommentera

Haha, jag satt just och funderade på om jag skulle nypa ett till...

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Haha, jag satt just och funderade på om jag skulle nypa ett till...
                    Bara passa på då. Ser att de hittat fler. Finns i lager igen. Själv köpte jag ett till cobra. Har ett sen många år men nu finns ett i reserv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40