RST LF Shadow 74 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RST LF Shadow 74

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Upptäckte en sak på spöt. Rullfästet är rätt trångt. En classic Ambassadeur sitter klockrent men jag köpte vid ett svagt tillfälle en daiwa lexa 300hd som jag inte hittat något passande spö förrän jag köpte detta. Tyvärr känns rullfästet väldigt trångt och man får pressa lite försiktigt rullen ned för att få in den ordentligt. Sen sitter den. Men man blir ju lite orolig att övertid att fästet spricker även om jag tror att chansen är liten för det. Vad har ni för rullar på er 7,4?
    Normalt Amba JB men har även kört med en Revo Toro NaCl, inga problem med dessa.

Kommentera

Ursprungligen postat av OGRudan Visa inlägg

Daiwa Luna 253L. Jag har inte tänkt på att det skulle vara något konstigt med fästet så det borde ju betyda att det sitter som det ska.

På mitt Cobra har jag en Mörrum SX3601 och där sitter rullen dåligt. Jag har byggt upp med några lager silvertejp, jag vet..., på rullsätet på spöt för att få rullen stadig.

//Stefan
      På mitt Cobra har jag kört en Casitas 151 HG och en ABU Max STX, beroende på hur mycket linintag jag vill ha, båda funkar kanon.

Kommentera

Upptäckte en sak på spöt. Rullfästet är rätt trångt. En classic Ambassadeur sitter klockrent men jag köpte vid ett svagt tillfälle en daiwa lexa 300hd som jag inte hittat något passande spö förrän jag köpte detta. Tyvärr känns rullfästet väldigt trångt och man får pressa lite försiktigt rullen ned för att få in den ordentligt. Sen sitter den. Men man blir ju lite orolig att övertid att fästet spricker även om jag tror att chansen är liten för det. Vad har ni för rullar på er 7,4?
        Lexorna är lite annorlunda verkar det, har ett annat spö där de flesta rullar sitter dåligt för det går inte att skruva ner tillräckligt men en Lexa eller Prorex HA (samma rulle i princip) sitter bra.

Kommentera

Innan hade jag bara snabbtestat spöt men nu har jag varit ute och verkligen provat det.
          Det jag kom fram till och detta är mina åsikter, spöt är som jag hoppades på, helt felklassat. Några 180g skulle jag absolut inte vilja kasta med det. Men beten omkring 100g är det nog svårslaget. Tycker det är riktigt bra mellan 60-130g
          Du kan kasta lättare med det, men det krävs mer då. Och självklart kan man kasta tyngre än 130g men enligt mig så kan man inte trycka på 100% i kastet då. Men ett sjukt bra spö som du kan använda till allt, grymt till jerkbeten, kasta gummidildos. Vad du än vill använda det till. Finns bara en nackdel, rullfästet som är i minsta laget. Hade inte skadat om de gått upp en storlek.
          Men balansen, "känslan", styra beten, kastförmågan, byggkvalitet och krokningsegenskaper är helt fantastisk sen att det är odelat och byggt i Tyskland är bara plus men gjorde att jag överhuvudtaget ens köpte spöt.

Kommentera

Kul att du gillar det! Alltid svårt att rekommendera något så personligt som ett spö. Men spöt är otroligt responsiv och balansen tycker jag är svår att överträffa. Det är i alla fall det spö som idag ger tveklöst mest bang for the buck och klingan spelar som sagt i den högre divisionen med de riktigt dyra spön som detta egentligen är.

Kommentera

Innan hade jag bara snabbtestat spöt men nu har jag varit ute och verkligen provat det.
              Det jag kom fram till och detta är mina åsikter, spöt är som jag hoppades på, helt felklassat. Några 180g skulle jag absolut inte vilja kasta med det. Men beten omkring 100g är det nog svårslaget. Tycker det är riktigt bra mellan 60-130g
              Du kan kasta lättare med det, men det krävs mer då. Och självklart kan man kasta tyngre än 130g men enligt mig så kan man inte trycka på 100% i kastet då. Men ett sjukt bra spö som du kan använda till allt, grymt till jerkbeten, kasta gummidildos. Vad du än vill använda det till. Finns bara en nackdel, rullfästet som är i minsta laget. Hade inte skadat om de gått upp en storlek.
              Men balansen, "känslan", styra beten, kastförmågan, byggkvalitet och krokningsegenskaper är helt fantastisk sen att det är odelat och byggt i Tyskland är bara plus men gjorde att jag överhuvudtaget ens köpte spöt.
              Har inte tänkt att det där med klassning är så subjektivt. Du menar att det är överklassat för att över 135gr "kan man inte trycka på 100% i kastet då".
              Jag ser det alltid som att i det övre spannet på en klassning så funkar det men man ska kanske inte svinga som om man står och hugger ved med 2-hands yxa.... Skulle man kunna damma på "100%" med 180gr och spöt svarar med pondus så klarar ju spöt egentligen betydligt mer, då är det nog mer ett 250gr spö (i MIN värld) och så verkar de flesta spön vara klassade här i EU.

Som du ser det så skulle spöt vara klassat till 135gr(?) för det är där man kan ta i 100%?
              Lite så amerikanska klingor brukar vara klassade, vi här i hemma ser oftast såna spön som rejält underklassade.

Jag vet inget spö som skulle vara klassat från 60gr och sen stanna vid 135gr. Även om spöts optimala arbetsvikt ligger inom det spannet, det håller jag med dig om. Men börjar de vid 60gr så brukar de ligga upp mot 170-180gr vid det övre värdet.

Mer en reflektion över hur klassning är subjektivt och vad man har för ingångsvärden i ordet.
              Subjektivt, säger inte att något är rätt eller fel.

Jag tycker alla mina RST klingor är korrekt klassade.

Kommentera

Precis så menar jag. Är väl också att jag är van att fiska med amerikanska spön. Enligt mig så är en korrekt klassning på spön där du kan använda dess fulla potential. Ja jag provade med 20g och visst kunde det kasta det, men långt ifrån optimalt. Och självklart kan du kasta mer än 135g men det är inte optimalt heller genom min kastteknik. Och precis som jag skrev, detta är mina åsikter. Jag kommer inte kunna slänga på 150-160g utan att klingan bottnar. Medan andra säkert kan det. Vill inte stå och lobba ut beten som man ser väldigt ofta nu.
                Men för mig var detta bara positivt för jag kommer aldrig komma i närheten av några 180g så nu blir det betydligt mer allraund.

Kommentera

Precis så menar jag. Är väl också att jag är van att fiska med amerikanska spön. Enligt mig så är en korrekt klassning på spön där du kan använda dess fulla potential. Ja jag provade med 20g och visst kunde det kasta det, men långt ifrån optimalt. Och självklart kan du kasta mer än 135g men det är inte optimalt heller genom min kastteknik. Och precis som jag skrev, detta är mina åsikter. Jag kommer inte kunna slänga på 150-160g utan att klingan bottnar. Medan andra säkert kan det. Vill inte stå och lobba ut beten som man ser väldigt ofta nu.
                  Men för mig var detta bara positivt för jag kommer aldrig komma i närheten av några 180g så nu blir det betydligt mer allraund.
                  Jag var egentligen som du när jag köpte mitt, lite orolig att klingan skulle vara för stöddig för mina vanliga kastvikter. Jag kastar inte över 140-150gr någon gång heller, oftast 75-120gr betesvikt på mina favoriter och där är det ju klockrent som du säger. Håller med barnmorskan att "bang for the buck" är det en oslagbar klinga. Kul att fler börjar upptäcka det så många år efter att de kom ut.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_3815.jpeg
Views:	204
Size:	3,07 MB
ID:	2630896 Blev för mycket prat om dom här så det kom hem ett sånt också i veckan -inte provfiskat än men följde med ett cobra också och det kändes förjäkla trevligt redan vid torrviftning så det har jag stora förväntningar på .
                    är väl som att svära i kyrkan men tyckte tatula 300 kändes mer rätt än jb:n jag provade först på 74:an

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                      Click image for larger version

Name:	IMG_3815.jpeg
Views:	204
Size:	3,07 MB
ID:	2630896
                      är väl som att svära i kyrkan men tyckte tatula 300 kändes mer rätt än jb:n jag provade först på 74:an
                      Jag kör lågprofilare på jag med. Varvat med en Shrapnel när den behöver luftas. Tycker det funkar bäst med handtaget. Men så har jag barnmorskehänder, snarare än dasslock…

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04