Storlek på haspelrulle till 2-10g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på haspelrulle till 2-10g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlek på haspelrulle till 2-10g

Jag har precis köpt ett nytt spö:

Jag funderar på en vanford men är inte säker på storleken på rullen. Har ni förslag på storlek och eventuellt annan rulle i den prisklassen.
    Här finns Westin W6 StreetStick 7'1''/213cm M 2-10g 2sec till grymma priser

En lätt 2500, där Vanford passar in i beskrivningen perfekt. Finns ingen riktigt bra anledning att köra en mindre rulle. Kastlängden påverkas negativt. Det är nämligen så att när en spole är mindre på en haspelrulle, då kastar man kortare. Varje gång linan byter håll på spolen skapas friktion. På en större spole byter linan håll mindre ofta än på en liten. Därmed kastar en större spole längre än en liten spole. Detta märks särskilt av på lätta beten. Tunn lina är också ett måste.

Kommentera

Du måste känna efter själv vilken du tycker passar bäst för dig. Tror det är gränsfall mellan 2000 och 2500.
      Var i en liknande sits nyligen, köpte en expride upp till 12gr valde en vanford 2500, tycke det blev en bra balans.

Kommentera

Har ett par 2500 (Daiwa/Shimano) nu, även på ett 7' spö vilket funkar utmärkt. På ett kort, nätt, lätt klassat spö kan möjligen en 1000/2000 se mer proportionerlig ut om sånt är viktigt?Jag upplevde att min Shimano 1000 hade mer linproblem, tex vindknutar så den är enbart reservrulle nu sedan flera år. Ser inga direkta fördelar med en mindre rulle/spole än 2500 för mitt fiske (som är lite grövre än 2-10g)

Skillnaden i kastlängd är nog mindre än man tror, iaf klart mindre än jag trodde, här en test som inte säger allt men något https://youtu.be/saeScUgdM60?si=nitUAC3VzX7K7Z1N

Men Benjamin S inte vänder linan på spolen? Nej, den hasplar av åt samma håll hela kastet. Friktionsskillnaden på var linan befinner sig på spolen när den hasplas av torde vara minimal.
        Däremot uppstår tydlig friktion vid spolkanten, därför ska spolen vara välfylld och är spoldiametern lite större och med längre slaglängd (longstroke) så sjunker inte linnivnån så raskt som på en mindre, "kortare" spole, generellt en fördel. En mindre, kortare spole ger alltså fler "line-coils" per meter än en större spole och en linnivå som sjunker snabbare, en nackdel

Friktion som bromsar kastet uppstår även vid linöglorna, ffa de första närmast spolen så storleken på dessa har viss betydelse. En större spole ger större "line-coils" vilket torde bromsa ngt mer men länken visar att skillnaden kan vara så liten att för-nackdel med 1000/2500 vad gäller kastlängd nästan kan ta ut varandra. Linkontroll och att 2500 storleksmässigt blir mer allround för mig gör sitt jag skulle välja en 2500.

Senast ändrad av anteman; 2023-12-26, 17:45.

Kommentera

Bra analys i tidigare svar. Är kastlängden viktigast så gå absolut på lättast möjliga och smidigaste 2500. Det ger även en lite snabbare linhemtagning vilket många verkar gilla.

Ska du köpa en ny rulle till ett så fint spö, och valet står mellan Vanford i två eller tre olika storlekar, så kan det vara idé
          att prova Vanford i olia storlekar på spöt i butik. Såvida du har butik i närheten av där du bor (och inte tycker att det är lite pinsamt att komma dit med ett spö köpt någon annan stans (glad gubbe).

Grattis till fint spö förresten. Jag har ett med samma mått fast det billigare som heter W3. Med tanke på hur roligt det är att fiska med så kommer du nog bli väldigt nöjd med nya spöt. Spöt, och de rullarna du väljer mellan, är så lätta att det nog inte påverkar balansen så mycket om de väljer stl 1000, 2000 eller 2500.

Är budgeten obegränsad skulle jag gissa på att en

https://stockholmsfiske.se/fiskerull...ish-fc-c2500s/

vore trevlig på spöt om du ska fiska i sötvatten. Men Vanford i rätt storlek hade jag nog köpt om det finns tankar om rimlig budget.

Kommentera

Köpte för något år sedan ett likande spö, ett prästen. Tyvärr passade inte min 2500 något vidare då bygeln ibland slog i handen när jag vevade. Blev till att byta till den något mindre Okuma Ceymar 30. Jag har ingen stor erfarenhet utav spön i denna viktklass, utan tipset blir kort och gott att kolla så att rullen passar. Ett annat tips är att be om att få rullen påspolad i butiken. Jag har 150 meter 0,08 flätlina påspolad. Till det är det grundat med nästan 200 meter nylonlina, sådant blir klart enklare att få påspolat på plats och slippa pyssla med själv.

Kommentera

Det behövs ingen grundning med mycket nylon om man väljer en rulle med grund spole. Daiwa har nu en uppsjö varianter i LT-serien.

En annan fördel med rulle i strl. 2000/2500 kontra 1000/1500 är linintaget.
              Ska en mindre rulle ta in lika mycket lina som en större så krävs en högre utväxling. I vissa fall kan rullar uppfattas som mer segvevade. Men i detta fall är ju kastvikten max 10 gram vilket inte borde göra att högre utväxling känns jobbig.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sir fish a lot har en bra poäng där -har några 2500s och den grunda spolen är toppen , tejpar knuten och har inte nylon alls som bottning på dom

Kommentera

Visst finns det Daiwa och Shimanotullar i respektive storlek med olika djup spole, har en grundare köpt för just flätlina. Det finns tror jag t o m tre olika bland vissa modeller men det gäller sannolikt inte Okuma Ceymar som sålts i Sverige. De har en djup spole.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                    har några 2500s och den grunda spolen är toppen , tejpar knuten och har inte nylon alls som bottning på dom
                    Vilka rullar har du med grund spole & vilken lina & hur mkt rymmer en grund spole?
                    Har funderat på köpa rulle med grund spole men dom känns väldigt grunda känns inte som dom rymmer speciellt mkt lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 731 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13