Storlek på haspelrulle till 2-10g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på haspelrulle till 2-10g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

In my experience People tend to hold on to the rod differently, and thats probaly why there is different opinions on reel/rod-balance.
    I really like lightweight reels and rods, but a 2500 reel just feels better to me.
    It feels like it casts further and more free, the Line layup with very thin braid is definetly Way better, they Will probaly hold up better and they just have Way more crankingpower. Yes, u dont reel in heavy lures with these kinda rods, but it feels better to me fightning a bigger perch or pikes on a 2500-reel.

Vanquish 2500 is a very special reel for finesse fishing and i cant recommend it enough.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_4500.jpeg
Views:	375
Size:	2,20 MB
ID:	2633026Click image for larger version

Name:	IMG_4498.jpeg
Views:	406
Size:	2,18 MB
ID:	2633025
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Vilka rullar har du med grund spole & vilken lina & hur mkt rymmer en grund spole?
      Har funderat på köpa rulle med grund spole men dom känns väldigt grunda känns inte som dom rymmer speciellt mkt lina.
      Vanford 2500shg är det inte mätt längden men spiderwire x8 i 0.11 å jag har aldrig saknat lina på spolen .
      står 120m 0.18 på spolen men grovt räknat så runt 100 meter iallafall lär det vara på minst av 0.11 -spolar bara på fullt av Lina som finns hemma men sitter på ett chooten till borre så linan räcker till

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Click image for larger version

Name:	IMG_4500.jpeg
Views:	375
Size:	2,20 MB
ID:	2633026Click image for larger version

Name:	IMG_4498.jpeg
Views:	406
Size:	2,18 MB
ID:	2633025

Vanford 2500shg är det inte mätt längden men spiderwire x8 i 0.11 å jag har aldrig saknat lina på spolen .
        står 120m 0.18 på spolen men grovt räknat så runt 100 meter iallafall lär det vara på minst av 0.11 -spolar bara på fullt av Lina som finns hemma men sitter på ett chooten till borre så linan räcker till
        Tack för bilder & info, kanske ska prova shallow nästa gång

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Det behövs ingen grundning med mycket nylon om man väljer en rulle med grund spole. Daiwa har nu en uppsjö varianter i LT-serien.

En annan fördel med rulle i strl. 2000/2500 kontra 1000/1500 är linintaget.
          Ska en mindre rulle ta in lika mycket lina som en större så krävs en högre utväxling. I vissa fall kan rullar uppfattas som mer segvevade. Men i detta fall är ju kastvikten max 10 gram vilket inte borde göra att högre utväxling känns jobbig.
          Känns ju klart mycket smidigare! Hade faktiskt inte en tanke på det, blir ju bara larvigt med 400 meter lina på spolen. Speciellt när man vill hålla ner vikten på spö och lina, sen vet jag inte hur många gram det blir. Men enligt tillverkarna gör ju varje gram såååååå stor skillnad
          Beroende på vad man ska fiska så kan faktiskt en lågutväxlad 2500 vara ett bra val. Jag som fiskar regnbåge med lätta beten vevar in väldigt långsamt.

Kommentera

Har dålig koll men som jag minns är Shimnaos grunda rullar verkligen grunda, kanske väl mycket i min smak (och linval). Kolla innan köp för safety.

Har en Daiwa Prorex 2500 enligt bild, en "mellangrund" spole. Daiwas LT rullar med ett "D" bakom rullstorlek indikerar en deep spool och "S" en grund spole.
            Bilden visar, som flera vet, att vissa linor sannolikt har en reell diameter som är större än den angivna, men man kan nog anta att även rullspolarnas uppgifter är missvisande. I alla fall med flertalet av flätlinor i denna värld.. Finns det någon PE #0.8/ 200m som rymms på Daiwas spole i bild? Siglon? Tveksam till det.

I alla fall fick jag på precis 120m 0,13 mm av Sufix 832 (tejpad i botten) på en spole som sägs rymma 200 m #0.8 PE (0,10 mm). Rullens spoluppgifter är lite konstiga... PE 0.8=0,10 mm?

Ta t ex Varivas Max Power PE X8 Lime Green #0.8 150 m 0.148 mm 7.58 kg. https://www.bestangler.com/varivas-m...7-58-kg-160101

Helt andra värden än Sufix anger. Ergo, man kan inte heller lita på PE värdet angiven på linspolar...

Är f.ö. helt nöjd med denna rulle för slanten dem kostade. Lätt, jämn, mjuk gång, fin linpåläggning som synes (klart ibparitet med Vanford ovan iaf) och linkapaciteten täcker allt mitt fiske för denna rulle utan en massa linspill (vänder dessutom på linan efter något år eller tre..), från abborrefiske till HÖ, f.n.med ett 9'6" spö...

God jul och gott nytt år!

Click image for larger version  Name:	20231227_133231.jpg Views:	0 Size:	1,82 MB ID:	2633032
            Senast ändrad av anteman; 2023-12-27, 15:58.

Kommentera

Ja, Shimanos grunda spolar är rätt grunda. Jag har en Shimano i stl 1000 med grund spole. Linmängden räcker bra att fiska med, men man kan inte förlora speciellt mycket lina innan den som finns kvar på spolen känns kort. Sedan går det ju på lite mer på en 2500s.

För mig hade det ideala varit att ha dubbla djupet på 1000s-spolen. Det blev dock lite bättre när jag bytte från Sufix X8 till 131.

Kommentera

Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg
                In my experience People tend to hold on to the rod differently, and thats probaly why there is different opinions on reel/rod-balance.
                I really like lightweight reels and rods, but a 2500 reel just feels better to me.
                It feels like it casts further and more free, the Line layup with very thin braid is definetly Way better, they Will probaly hold up better and they just have Way more crankingpower. Yes, u dont reel in heavy lures with these kinda rods, but it feels better to me fightning a bigger perch or pikes on a 2500-reel.

Vanquish 2500 is a very special reel for finesse fishing and i cant recommend it enough.
                Snabba, toppiga spön, alltså med toppaktion har ju blivit mode "senare" år. De amerikanska har ofta en krallig botten som är nästan stum (gjorda för att snabbt plana in tävlingsbass med grovt käkparti) men här marknadsförda som perfekta till jiggande efter den avgjort mindre och mer delikata borren...

Ett sånt spö blir vanligen mer topptungt än andra spöaktioner och "kräver" en än tyngre rulle för balans men även jag som kör mer "moderata" skandinaviska klingor föredrar 2500 framför 1000/2000 och delade handtag (split-grip) främjar det framtunga...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Snabba, toppiga spön, alltså med toppaktion har ju blivit mode "senare" år. De amerikanska har ofta en krallig botten som är nästan stum (gjorda för att snabbt plana in tävlingsbass med grovt käkparti) men här marknadsförda som perfekta till jiggande efter den avgjort mindre och mer delikata borren...

Ett sånt spö blir vanligen mer topptungt än andra spöaktioner och "kräver" en än tyngre rulle för balans men även jag som kör mer "moderata" skandinaviska klingor föredrar 2500 framför 1000/2000 och delade handtag (split-grip) främjar det framtunga...
                  Thats very a good point.

But we are splitting hairs here a bit.
                  Would i be very sad to use a 2000 Exist, Luvias Airity, Vanquish on a 3-10 rod? No. But i would prefer a 2500.
                  I would be 'sad' to use a 2500 Certate or Stella though.
                  Senast ändrad av Daiwox; 2023-12-27, 17:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Men Benjamin S inte vänder linan på spolen? Nej, den hasplar av åt samma håll hela kastet.

Det jag menar är att linan på spolen byter håll (upp och ner) flera gånger per kast. Inte riktningen ut från spöet. Det är en detalj som orsakar kortare kastlängd med främst lätta drag. När linan svänger på spolen uppkommer bland annat friktion. Detta märks mer tydligt på rullar som har dålig linuppläggning, men det är alltid ett litet "gap" på toppen och botten av spolen som linan skrapar i. Det tar faktiskt extra kraft för linan att byta håll då. Det är bland annat därför Shimano kör med sin teknik "Long Stroke Spool." Man gör spolen högre för att få linan att byta håll mindre ofta. Det ger längre kast. Inte supermycket skillnad för än du kastar med lätta beten. Då gör det mer skillnad än vad man tror tycker jag. Men jag fiskar väldigt mycket finesse och viktlöst.

Sedan tar du garanterat upp en annan stor fördel med long stroke spool. Line coils är ju det största problemet när man fiskar lätta beten, men här är faktiskt spöringarna den största betydande faktorn. Vill man ha ännu längre kast bör man också fiska med en shallowspole, som också togs upp. Då slipper man att linan komprimeras efter ett tag, eftersom att luften mellan linan och spolen minskar. På så sätt minskar friktionen ännu mer i kasten.

Kommentera

Ja det är ingen stor fråga egentligen men linan byter inte håll, uttrycket förvirrar, den vandrar åt samma håll, upp och ned längs spolen.

Min uppfattning är att friktionsskillnaden under linans rörelse mellan upp-vänder-ned-vänder osv är minimal. Se bilden ovan på min rulle, det finns inget ngt "gap" och ett ev. gap indikerar att ingen lina finns där att "skrapa" i, linan är krysslindad och parkerar, fastnar, ramlar inte ned där utan vänder omedelbart med låg friktion.

En "long-stroke" spoles primära fördel är nog inte att minimera att linan "byter håll" för ofta utan som jag ser det, primärt att undvika att linnivån sjunker undan alltför snabbt (villet ger ökad friktion från spolkanten) och på karp/surfrullar också att få en vettig linkapacitet på rullen utan att ge rullens spole en så pass stor diameter att det ger så stora "line-coils" att det ger ökad friktion vid spööglorna.

men vi kan ju få tycka olika här.. :-) vi är iaf överens om att friktionen vid spolkanten och spööglorna är två stora friktionsbovar!
                      Senast ändrad av anteman; 2023-12-28, 14:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 787 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13