Haspelspö - "premium" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö - "premium"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelspö - "premium"

    Tja,

    Söker ett Haspelspö 7-8 fot till min Stella 2500HG, kör mestadels jigg (15-18g + jigg) men även annat - söker allround.

    Kikat och hittat följande, väldigt öppen för andra förslag och har absolut inte brådis.

    Illex - Artist Dark Elf, https://www.illex.fr/en/catalog/prod...152-m-dark-elf
    Sportex Air spin rs-2 https://www.sportex.de/en/airspin-rs-2/ modell AS2411

    Kan Westin W10 vara något kanske?

    Andra förslag mottages tacksamt!

  • #2
    Beror på vad du har för budget, ska du till mässan?
    Förra året hade Shimano G-loomis i sin monter & det är det trevligaste jag har känt på, löjligt trevliga spön.
    Expride är annars en serie jag gillar skarpt, lätta & känsliga spön
    AAVA ska också vara på mässan deras spön med grafen & titan ser spännande ut

    Kommentera


    • #3
      yes, ska på mässan - ska kika på G-loomis tänkte jag, förra året hade de dock inte så många spön. Budgeten får vara lite beroende på vad jag hittar.
      Aava ska också kollas, skulle dock helst ha ett "vanligt" 2-delat.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av bclemon Visa inlägg
        yes, ska på mässan - ska kika på G-loomis tänkte jag, förra året hade de dock inte så många spön. Budgeten får vara lite beroende på vad jag hittar.
        Aava ska också kollas, skulle dock helst ha ett "vanligt" 2-delat.
        Loomis har ett gäng inshore-spön i NRX+ serien som kanske kan vara intressanta? Finns en 7'6" 10-30g om jag minns rätt. Har två NRX+, 821 NRR och 852S JWR och jag hade inte kastat mer än totalt 15g på 852, så nånting biffigare krävs för vikterna du gav. Tror modellen heter NRX+ Inshore 903S.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av bclemon Visa inlägg
          Tja,

          Söker ett Haspelspö 7-8 fot till min Stella 2500HG, kör mestadels jigg (15-18g + jigg) men även annat - söker allround.

          Kikat och hittat följande, väldigt öppen för andra förslag och har absolut inte brådis.

          Illex - Artist Dark Elf, https://www.illex.fr/en/catalog/prod...152-m-dark-elf
          Sportex Air spin rs-2 https://www.sportex.de/en/airspin-rs-2/ modell AS2411

          Kan Westin W10 vara något kanske?

          Andra förslag mottages tacksamt!
          Jag vet inte hur lätt det är att hitta Sportexspöt här i Sverige om man vill känna lite på det. Det spöt du länkar till har jag inte testat men jag har fiskat en del med äldre versionen av spöt. Det är klassat 12-29g om jag minns rätt. Jag har aldrig kastat med något spö med skönare klinga. Det känns inte som ett typiskt jiggspö utan lite mer allround. Jag tycker också att man känner bra vad som händer i andra änden av linan.

          En säljare av ett sådant spö uttryckte apropå allround att ”om jag bara skulle få ha ett enda spö så vore det Sportex Air spin 8 fot” och då 12-29g eftersom nya modellen inte fanns då. Jag är beredd att hålla med. Den gamla modellen är inte magiskt lätt (vägde som ett lättare gäddspö) men jag har aldrig haft något spö som original haft tyngdpunkten närmare rullfästet. Det gör att spöt känns förvånansvärt lätt när man fiskar med det.

          Själv fiskar jag dock ofta från båt på grunt vatten och abborrarna är rätt små. Jiggskallar på 5-10g och wobbler 5-10g. Då kastar man bra och det är kul att drilla fisk, men spöt är kanske både lite längre och kralligare än vad jag egentligen behöver från båten med så lätta beten. Hade det varit 7fot och 3tum samt med betesvikt typ 4-24g så hade det passat mig ännu bättre.

          samtidigt är det ju så att när någon i båten säger att nu fiskar vi gädda istället är det ju vara att slänga på ett 25g atom eller Mcrubber big bass och köra lättare gäddfiske på samma spö.

          Kanske är det ett lite för dyrt spö för att köpa utan att ha känt på det.

          Lycka till med spöletandet!

          Kommentera


          • #6
            Håller med Kulfisk om det gamla Air-spin spöt, ett riktigt bra allroundspö jag har själv till jigg och även hårdheten, inte ett utpräglat, toppigt jiggspö.

            Nu vet jag inte om du fiskar från båt eller land men jag har också ett 7' 10-30g ABU Villainspö, bra spö även det men jag kör Air-spin avgjort mer, delvis pga längden, för mig är 7'6"-8" mer allround för land/båt än 7'. Delvis en smaksak men en 8' är ju aldrig "bänglig" ens i båten min.

            Kommentera


            • #7
              Måste slå ett slag för Shimano Poison Adrena. Det spöet är det prisvärdaste premiumspöet jag tror jag haft erfarenhet av. Även det lättare klassade Daiwa Steez-spöet, samt, om vi snackar haspel: St. Croix Legend Extreme (men St. Croix har rätt konstiga klassningar).

              Sportex gör fantastiska klingor, men spöna är tunga och blir lätt tunga framåt med en för lätt haspelrulle. Jag tycker att Sportex är mer relevant till havsöring. Aavas spön tycker jag var otroligt trevliga, men jag fastnade för multi-spöna mer än haspelspöna. Haspelspöna håller otroligt hög klass, men är inte riktigt lika "eleganta" som multispöna. Dock, Tiraphene har svårslagen hanteringskänsla.

              Sedan har du de tre riktigt bra japanska märkena på spön: Zenaq, Evergreen och Megabass. De gör helt fantastiska spön, men de är riktigt dyra. Major Craft hamnar lite efter, men är faktiskt också värda att kolla in. Jag tror inte att du kommer hitta något som håller högre standard på finish, känsla och balans än Zenaq och Evergreen. Det är de två bästa spötillverkarna i världen.

              G.Loomis har jag tyvärr ganska lite erfarenhet av, men allt jag hört om dem är bara bra. Illex likaså, men jag har fiskat med ett Illex Pepper och det spöet var något otroligt kul att använda. Phenix Rods gör också jättefina spön, men jag har bara testat Phenix Feather (vilket känns galet bra för priset), så jag kan bara uttala mig om det.

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar och idéer, efter att ha läst på lite mer och tänkt. Båt fiskar jag från, 95% av tiden. 2delat är ett krav, det blir för mycket meck med odelade eller som delas vid handtaget.

                Fler tips är absolut välkomna, till det rätta spöt är köpt nöter jag vidare med ett äldre speedmaster =)

                Kommentera


                • #9
                  Benjamin S: Tack för många bra tips. Om jag någon mer gång i livet behöver ett nytt abborrspö så kommer jag absolut kolla Shimano Poison Adrena som första alternativ. Jag har aldrig känt på ett, men på Expride och redan det känns väldigt fint.

                  Jag har aldrig sett, eller känt på, något annat Sportexspö än Air spin 8 fot 12-29g så jag har svårt att avgöra om de generellt är något framtunga. Det Air spin jag fiskat med skulle jag nog ändå inte kalla framtungt. Med en Stella 2500 på så landade tyngdpunkten nästan i höjd med spolen/lintrissan på rullen. Min känsla var snarare otroligt välbalanserat. Samtidigt kändes det som du skriver inte perfekt med ci4+-rulle utan mer perfekt med stella. Kanske flyttades då tyngdpunkten för spö och rulle ett par millimeter närmare rullfoten.

                  Finns det någon butik i Sverige som säljer Zenaq och Evergreen?

                  OT: Vilka motsvarande 2-delade kandidater skulle kunna finns för premium gäddhaspelspön downsize (typ Max betesvikt 60-100f). Nya Sportex Absolute vore spännande att testa.
                  Senast ändrad av Kulfisk; 2024-03-14, 11:28.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 305 svar
                  263 003 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg JontaK
                  av JontaK
                   
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  858 svar
                  139 485 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gaddivar  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 031 svar
                  193 800 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 148 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                  79 svar
                  12 343 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Torekrok  
                  Arbetar...
                  X