Expride, Zodias eller annat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Expride, Zodias eller annat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Expride, Zodias eller annat?

Tänkte uppgradera mitt abborrfiske i år med ett lite mer premiumspö än de jag har. Det är castingmodeller jag är ute efter och sneglar lite på Shimanos Expride och Zodias, det är ungefär den prisklassen jag maximalt kan tänka mig.

Egentligen är jag lite avskräckt av Shimanospön efter att ha testat ett Shimano SLX 7,2 fot, 7-15 g som dels var lite för långt, dels enligt mig var grymt underklassat och som jag inte alls trivdes med. Samtidigt får ju Expride och Zodias mycket lovord, så jag vet inte...

Generellt gillar jag lite mjukare/långsamma spön, kort bakhandtag och inte över 7 fot. De beten jag i huvudsak använder på min spinnutrusting idag är olika wobblers/twitchbeten på 12-15 g, bladebeten på 14 g samt spintails på 18- 22 g. Så enligt detta borde väl 7-21 g-varianterna av Expride/Zodias var perfekta eller vad säger ni som har något av dessa spön?

Kan också nämna att jag tänkte para ihop spöt med en Shimano SLX MGL 71-rulle.

Slutligen tar jag förstås också gärna emot tips på helt andra märken i ungefär samma prisklass.

Tror dom flesta Shimano spöna är bass spön så dom är rejält under klassade mot vårat fiske.

Har inte sett att Shimano har några spön för vibrationsbeten, dom som jag har hittat som har kommit till Sverige är mer för jiggar, snabba & rappa. Du vill ha en spö med djupare auktion & ryggrad.
    Tror jag har ett spö du skulle gilla & det är Bite of Bleak - Akakabuto Blade Jig Casting Rod , spöt har varit med vid 2 tillfällen & nästan som nytt, finns i Stockholm om det är intressant

Har haft Zodias & äger några Expride

Zodias dom är rätt styva & stabbiga jämnfört mot Expride & Adrena.

Har haft Zodias upp till 15gr trevligt spö men för styvt & stabbig för min smak

Idag har jag 2 Expride som jag använder flitigt ett 3-10gr för mindre jiggar & Ned beten & ett 4-12gr & en 2500 Vanford som funkar till det mesta, använder den mest för jiggar & med skallar upp till 18gr som den kastar utan problem. Expriden är mjukare men ändå snabb & känslig utan att kännas styv & stabbig.

Adrena har jag inte testat dom, vad jag kan läsa mig till så är dom mjukare är Expride, tror det finns test på Fisheco & han Nordänger på youtube har testat dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Tror dom flesta Shimano spöna är bass spön så dom är rejält under klassade mot vårat fiske.

Har inte sett att Shimano har några spön för vibrationsbeten, dom som jag har hittat som har kommit till Sverige är mer för jiggar, snabba & rappa. Du vill ha en spö med djupare auktion & ryggrad.
      Tror jag har ett spö du skulle gilla & det är Bite of Bleak - Akakabuto Blade Jig Casting Rod , spöt har varit med vid 2 tillfällen & nästan som nytt, finns i Stockholm om det är intressant

Har haft Zodias & äger några Expride

Zodias dom är rätt styva & stabbiga jämnfört mot Expride & Adrena.

Har haft Zodias upp till 15gr trevligt spö men för styvt & stabbig för min smak

Idag har jag 2 Expride som jag använder flitigt ett 3-10gr för mindre jiggar & Ned beten & ett 4-12gr & en 2500 Vanford som funkar till det mesta, använder den mest för jiggar & med skallar upp till 18gr som den kastar utan problem. Expriden är mjukare men ändå snabb & känslig utan att kännas styv & stabbig.

Adrena har jag inte testat dom, vad jag kan läsa mig till så är dom mjukare är Expride, tror det finns test på Fisheco & han Nordänger på youtube har testat dom.

Bite of Bleakspöt du har, är det 7-21 g? Det säljs just nu svinbilligt på Söders, men är vad kag kan se odelat och nära gränsen för långt för mig.

Har sett testerna på Fisheco på både Expride o. Zodias, men det är haspelmodellerna och jag misstänker att man inte rakt av kan jämföra haspel och spinnspömodeller?

Ditt Expridespö 4-12 g är väl haspel? Du skriver att du kastar skallar upp mot 18 g, vilket väl innebär totalvikt en bit över 20 g? Då är ju spöt rejält underklassat?

Som uppvuxen med 60-, 70- och 80-talets spön så tycker jag det är svårt detta med dagens klassningar, jag har t ex också haft ett Westinspö klassat upp till 15 g där sweetspot låg på typ 18-20 g.

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Bite of Bleakspöt du har, är det 7-21 g? Det säljs just nu svinbilligt på Söders, men är vad kag kan se odelat och nära gränsen för långt för mig.

Har sett testerna på Fisheco på både Expride o. Zodias, men det är haspelmodellerna och jag misstänker att man inte rakt av kan jämföra haspel och spinnspömodeller?

Ditt Expridespö 4-12 g är väl haspel? Du skriver att du kastar skallar upp mot 18 g, vilket väl innebär totalvikt en bit över 20 g? Då är ju spöt rejält underklassat?

Som uppvuxen med 60-, 70- och 80-talets spön så tycker jag det är svårt detta med dagens klassningar, jag har t ex också haft ett Westinspö klassat upp till 15 g där sweetspot låg på typ 18-20 g.
        Bite of Bleak spöt är ett fynd, det var på söders jag köpt mitt 7-21gr, skulle kunna dela den på mitten men då tror jag inte att du vill ha den

Stämmer mina Expride är för haspel, har känt på motvarande för multi & dom är identiska, var själv skeptisk att 12gr skulle vara tillräckligt men det är verkligen tillräckligt för tyngre beten, fiskar mkt med 3,5tumms jiggar & skallar upp mot 18gr & djup runt 10m i Mälaren.

Det där med klassningar är en djungel, gillar det amerikanska sättet mkt bättre där anger man typ av auktion i spöt & vad det tänkt för typ av beten & vikt på den typ av beten. Medans i Europa är det mer att vad är gjord att kasta i vikt vilket kan fel exemplt om man kastar ett chatterbait med mkt motstånd i vattnet som väger 15gr & spöt kastar runt 15gr, men det finns inte kraft för ett mothugg.

Kommentera

Shimanos spön är generellt hårda. De är amerikanskt klassade, dvs för optimal vikt, inte för maxvikt. 12 g-spöet kastar alltså mycket mer än 12 g, och 21 g är optimalt till 21 g, men kastar mer som max. Det enda mer europeiska spöt som finns i Shimanos sortiment är Shimano Yasei BB. Deras crankbait variant är nog ett du skulle trivas bra med efter din egen beskrivning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Shimanos spön är generellt hårda. De är amerikanskt klassade, dvs för optimal vikt, inte för maxvikt. 12 g-spöet kastar alltså mycket mer än 12 g, och 21 g är optimalt till 21 g, men kastar mer som max. Det enda mer europeiska spöt som finns i Shimanos sortiment är Shimano Yasei BB. Deras crankbait variant är nog ett du skulle trivas bra med efter din egen beskrivning.
            Mycket bra beskrivning, tror att jag förstår klassningen bättre nu.

Yasei BB crankbait är tyvärr lite för långt. Eftersom jag i huvudsak fiskar från kajak så gillar jag lite kortare spön. Men det borde väl finnas lite andra märken som erbjuder mer "europeiska" spön, eller...?

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Mycket bra beskrivning, tror att jag förstår klassningen bättre nu.

Yasei BB crankbait är tyvärr lite för långt. Eftersom jag i huvudsak fiskar från kajak så gillar jag lite kortare spön. Men det borde väl finnas lite andra märken som erbjuder mer "europeiska" spön, eller...?
              Har väldigt svårt att hitta rätt bland abborrspön i Sverige. Bassspön är mycket enklare klassade. Har man lärt sig deras klassning vet man oftast vad man får. Det du söker är förmodligen ett crankspö för amerikanska marknaden. Regular till Regular fast i klassning. Själv har jag ett dobyns champion xp 6,3fot RF med väldigt kort bakhandtag just till kajakfiske.

Kommentera

Delar en länk till Nordingerfishing.
                Personligen skulle jag inte kasta över 21g på 1610 Expride.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ulf W Visa inlägg
                  Delar en länk till Nordingerfishing.
                  Personligen skulle jag inte kasta över 21g på 1610 Expride.

https://youtu.be/5WmQHCtWG60?si=HqfDJXpRr9yyePHU
                  Har kollat en hel del på Nordängers YT-kanal och det var bl a detta klipp som fick mig att bli sugen på ett Expride 7-21 g. Jag tänkte att det passar mina behov perfekt eftersom jag använder beten mellan 10-20 g.

Men allt eftersom jag försökt sätta mig in i detta med olika klassningar och rekommenderade betesvikter så blir jag bara mer förvirrad....

Ta t ex Expride castingspön så är alla varianter (som jag hittar på Söders hemsida) klassade som medium/x-fast, men rekommenderade betesvikter för de olika varianterna är allt från 3,5-10 g till 14-84 g. M a o så säger ju inte klassningen något om lämpliga betesvikter, utan handlar om hur spöt böjer sig och hur snabb toppen är (om jag fattat det hela rätt).
                  Senast ändrad av TiSo; 2025-03-07, 10:19.

Kommentera

Kanske ett europeiskt Shimano Yasei LTD Perch Crankbait 215ML spinnspö 7'1" 4-16 g funkar perfekt om klassning är lite i underkant fast 7'1" är ngt långt månne?

Senast ändrad av anteman; 2025-03-07, 20:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04