5-6000 rulle gör som tidigare sagt bägge två jobbet alldeles galant, MEN, spöt för laxfiske bör definitivt vara runt 10-11 fot med kastvikt på 10-40/50g och det är inte ett spö som är väl lämpat till gäddfiske.
Så det blir till att köpa 2 spön annars tvingas du kompromissa allt för mkt för att ett spö skall kunna användas till bägge och det blir inte roligt någonstans.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken ambassadeur? Lax & gädda
Collapse
X
-
De flesta haspel fiskare kör med en rulle i 4000 storlek till landlax, och de rymmer lika mycket lina som en ambassadeur 4000. Så du behöver absolut inte större. Men en vanlig ambassadeur i storlek 5000 är lätt att hitta billigt och de gör jobbet utmärkt.
Lämna en kommentar:
-
7000 är väl onödigt stor. Med med nylonlina klarar du dig med en 6000 som sväljer 250 m 0,35 eller rent av en 5000 som tar 150 m 0,25 Fireline.
Jag har båda storlekarna. 6000 med drygt 200 m 0,38 och 5000 med 150 m Fireline 0,25. Just 6000 är jag lite extra förtjust i. Den ger bra kastlängder med rätt spö och lite tyngre beten.
Spön är lite kluriga. Till 6000 har jag ett S:t Croix Mojo Musky 8 fot. Det kastar bra och är trevligt att hantera, men är odelat (besvärlig transport!) och väl dyrt. Det går att hitta bra spön till hyggligt pris. För den typ av fiske du beskriver är det bra med lite längd på spöet, både för kastlängden och för att man hanterar fisken lite bättre.
Lämna en kommentar:
-
Vilken ambassadeur? Lax & gädda
Skulle gärna vilja testa att fiska med en Ambassadeur, drömmen vore att kunna använda en kombo för både landfisket i Vättern efter lax samt gäddfiske. Har ni några tips på vilken specifik rulle samt lämpligt spö som inte kostar skjortan?
7000i är väl främst trolling?
Stort tack på förhand!Taggar: Ingen
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 215 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-09-21, 16:38
|
||
|
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
|
13 svar
2 920 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gädd-jos
2025-09-12, 20:08
|
||
|
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
|
39 svar
3 274 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Mathias 70
2025-12-07, 18:31
|
||
|
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
|
1 008 svar
153 124 visningar
18 gillar
|
Senaste inlägg
av Test005
2026-06-05, 09:13
|
||
|
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
|
1 055 svar
203 155 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Bilbo
2025-09-14, 21:13
|
Lämna en kommentar: