Vilken ambassadeur? Lax & gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken ambassadeur? Lax & gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Koster
    replied
    5-6000 rulle gör som tidigare sagt bägge två jobbet alldeles galant, MEN, spöt för laxfiske bör definitivt vara runt 10-11 fot med kastvikt på 10-40/50g och det är inte ett spö som är väl lämpat till gäddfiske.
    Så det blir till att köpa 2 spön annars tvingas du kompromissa allt för mkt för att ett spö skall kunna användas till bägge och det blir inte roligt någonstans.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    De flesta haspel fiskare kör med en rulle i 4000 storlek till landlax, och de rymmer lika mycket lina som en ambassadeur 4000. Så du behöver absolut inte större. Men en vanlig ambassadeur i storlek 5000 är lätt att hitta billigt och de gör jobbet utmärkt.

    Lämna en kommentar:


  • Backslag
    replied
    7000 är väl onödigt stor. Med med nylonlina klarar du dig med en 6000 som sväljer 250 m 0,35 eller rent av en 5000 som tar 150 m 0,25 Fireline.

    Jag har båda storlekarna. 6000 med drygt 200 m 0,38 och 5000 med 150 m Fireline 0,25. Just 6000 är jag lite extra förtjust i. Den ger bra kastlängder med rätt spö och lite tyngre beten.

    Spön är lite kluriga. Till 6000 har jag ett S:t Croix Mojo Musky 8 fot. Det kastar bra och är trevligt att hantera, men är odelat (besvärlig transport!) och väl dyrt. Det går att hitta bra spön till hyggligt pris. För den typ av fiske du beskriver är det bra med lite längd på spöet, både för kastlängden och för att man hanterar fisken lite bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Polo
    started a topic Vilken ambassadeur? Lax & gädda

    Vilken ambassadeur? Lax & gädda

    Skulle gärna vilja testa att fiska med en Ambassadeur, drömmen vore att kunna använda en kombo för både landfisket i Vättern efter lax samt gäddfiske. Har ni några tips på vilken specifik rulle samt lämpligt spö som inte kostar skjortan?
    7000i är väl främst trolling?
    Stort tack på förhand!

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
274 215 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
13 svar
2 920 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gädd-jos  
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
39 svar
3 274 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Mathias 70  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
1 008 svar
153 124 visningar
18 gillar
Senaste inlägg Test005
av Test005
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 055 svar
203 155 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Bilbo
av Bilbo
 
Arbetar...
X